Det
er ikke nødvendig, to dager etter terrorhandlingen i Paris, å
forsøke å finne nye ord og karakteristikker av det som skjedde.
Avskyelig, feigt, bestialsk, umenneskelig og usivilisert har gått
igjen i kommentarene og reaksjonene. Medlemmer av Taliban, al-Qaida,
ISIL og lignende islamistiske nettverk og organisasjoner er og blir
usiviliserte apekatter, dvs. ute av stand til å leve i samfunn med
andre mennesker. De må motarbeides, isoleres, straffes eller
utryddes alt ettersom situasjonen er i de enkelte land og
verdensdeler. De er i bunn og grunn ikke ekte muslimer.
Må tåle kritikk
Det
er typisk for svake, redde og hatefulle mennesker å skyte og drepe i
stedet for å skrive, mene og ta til motmæle. En adekvat motreaksjon
på karikaturtegninger og påstått blasfemi mot religioner er å ta
avstand fra, protestere mot og evt. bruke de samme litterære genrene
rettet mot de konkurrerende religioner, kulturer og
verdensoppfatninger man føler seg krenket av – ikke drepe. Enhver
religion og enhver politisk ideologi må tåle kritikk og
problematisering.
Både
jøde- og kristendom har i mange hundre år måttet tåle krenkende
omtale og nedsettende ord og vendinger – såvel som forfølgelse og
massedrap. Både den gammeltestamentlige og den nytestamentlige Gud
har måttet finne seg i å bli karikert - og i moderne tid
filmatisert - på en måte som avslører manglende respekt for de
troendes følelser. Det får vi leve med.
Et tilbakelagt stadium
Å
utvikle vilkårene for ytringsfriheten og dempe blasfemiparagrafene
er stort sett et
tilbakelagt stadium i den kristne, demokratiske
verden. For noen hundre år siden brukte representanter for
og voktere av vår egen
religion de samme metodene som
dagens «hellige» krigere: gjennom
pavebuller, korstog og inkvisisjon, heksebrenning og strenge
lovparagrafer -
som de islamistiske
fascistene nå benytter. 15- og 1600-tallet var tiden for nådeløse,
blodige
religionskriger mellom katolikker og protestanter i
Europa. Poenget er at vi er
kommet et stykke videre
i vår del av verden, riktgnok
avbrutt av korte
perioder med grusomme
massakrer av
«mindreverdige». Det er fortsatt bare 70 år siden avslutningen av
annen verdernskrig og
Holocaust. Vi
europeere vet
hva vi snakker om.
I mørk middelalder
Stilt
overfor den vestlige, kristne verdens enorme økonomiske,
teknologiske og velferdsmessige gevinster, inklusive forsvar av
menneskerettigheter, rettsstaten og ytringsfriheten, befinner store
deler av den muslimske verden seg fortsatt i den mørke middelalder.
I mange tilfelle har deres religion i sin nedskrevne og misjonerte
form knapt endret karakter siden 1200-tallet. Vi ser hvor umoderne og
svak Allah og hans profets posisjon er når islamske land ikke tør
tillate misjon utenfra, bygging av andre religioners gudshus og
templer, eller når de rett og slett forfølger og kaster troende
kristne ut av landene sine. Slik det har skjedd i hele Mid-Østen de
siste årene. Mens deres egen religion, Islam, har gode, likeverdige
arbeidsvilkår i kristne samfunn.
Der
kan de reise moskeer med minareter, drive egne religiøse skoler,
misjonere for profeten og bevare egne skikker og tradisjoner, for
eksempel i klesdakt og hodeplagg. Mens vi andre, og særlig kvinner,
må kle seg «sømmelig» og for all del ikke engang kjøre bil i
flere konservative muslimske land. Toleransekløften er enorm. Jeg
vil legge til: Sivilisasjonskløften.
Tilsynelatende sterk
posisjon
Islam
står kanskje tilsynelatende sterkt i egne land, men befinner seg i
realiteten i dyp krise. Håpet vi alle deler, er at reformbevegelser
som er i gang innen verdensreligionens egne rammer, fører frem,
eller at sekulariseringen trenger religionen tilbake. Den arabiske
våren var det første tegnet til reformvilje i deler av
befolkningen. Her ligger fortsatt spiren til håp.
Hva
er de materielle årsakene til at muslimske land i virkeligheten står
svakt? (Jeg unntar visse oljerike sheikdømmer som kan flotte seg med
prestisjebygg og relativt høy velstand fordi de kan importere og
kjøpe seg ekspertise). Religionens fornektelse av å benytte renter
i det økonomiske liv var lenge en stor ulempe for oppsamling av
kapital for fremtidige investeringer, industrialisering og
modernisering. Derav dagens fattigdom overalt hvor de muslimske
broderskapene har makten og man ikke har lett tilgjengelige
verdifulle råvareforekomster.
Hvor
mange muslimske land har borgere som har skapt noe nytt innen
vitenskap og teknikk? Forsvinnende få. Det man driver med i dag, er
å kopiere og trekke lærdom fra vesten. Det er nok å se på rekken
av Nobelprisvinnere som representerer naturvitenskapene. Muslimene er
så godt som totalt fraværende.
Sekulære unntak
Unntakene
er de land der staten er sekulær og skilt fra religionen, som i
Tyrkia. Med statsreligionen som høyeste instans og sharialover som
rettsgrunnlag er vilkårene dårlige for frie ytringer, frie
kunstformer, frie litterære arbeider, eksperimenter og vitenskapelig
baserte livssyn. I seg selv er dette hindre for velstands- og
velferdsforbedringer. Det er grunn til å synes synd på alle de
menneskene i mange muslimske land som lever under trykket av sin egen
religion (eller rettere ledernes fortolkning av den) - der straff,
forfølgelse og hjernevask er virkemidler i hendene på konservative
og reaksjonære despoter.
Så
er spørsmålet: Hva gjør vi nå i Norge og Europa for å møte
utfordringene fra islamistiske terrorgrupper?
Stanse og nøytralisere
Svarene
ligger i dagen: På kort sikt er det ikke annet å gjøre enn å
stanse og nøytralisere de «hellige» krigerne med det eneste
språket de forstår. Blant annet må det gjøres til en enda
alvorligere forbrytelse å delta i hellig krig, med hjemmel også til
å stanse folk som er på vei ut ved grensen. De som likevel reiser,
bør miste pass og statsborgerskap. Prøver de å returnere, bør de
avvises: Aldri mer inn i Norge. De utgjør en alt for stor risiko for
sivilsamfunnet. Vi har rett til å beskytte egen befolkning.
Hva
med dem som står i fare for eller er på vei til å bli
radikalisert? Der må vi sette inn alle de virkemidlene som det siste
året er blitt diskutert og lagt fram, hele «pakken» til
Solbergregjeringen. Altså de forebyggende tiltakene. Her har alle et
ansvar, både muslimer og kristne.
Jeg
er enig med dem som hevder at islamistiske terrorister ikke er ekte
muslimer. De har forrådt sin gud og sin profet og har mistet sin
sjel, som franske imamer har gjentatt og gjentatt de siste dagene.
Jeg
er heller ikke blitt fremmedfiendtlig eller rasist etter hva som har
hendt. Fortsatt skal respekt og toleranse være rettesnoren, også
for innvandrere, asylsøkere og krigsflyktninger med muslimsk
bakgrunn. Fortsatt skal alle lovbrudd og forseelser knyttes til
individer, ikke til grupper.
Men
først og sist skal ytringsfriheten gjelde.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar