Regjeringens
forslag om å tillate søndagsåpne butikker generelt skaper som
ventet debatt, og betydelig motstand fra dem som går imot enhver
endring i dagens mønster.
Motargumentene
er stort sett følgende: Ansatte i varehandelen vil måtte jobbe mer
på «hviledagen». Av det følger visstnok et mer brutalt
arbeidsliv. Varehandelens arbeidsgiverorganisasjon går imot og
hevder at matvarene vil bli dyrere dersom forbrukerne skal begynne å
handle på søndager. Andre sier: Vi trenger alle en «hviledag», en
annerledes dag, en kirkedag. Dessuten «underminerer vi noe som er
verdifullt i norsk kultur» (Handel og Kontor!). Avisen Vårt Land
mener at handel på søndag fjerner dagen som helligdag og er et
anslag mot en 1.200 år gammel kultur preget av kristendommen. Avisen
er skuffet over at et konservativt parti som Høyre ikke vil verne om
helligdagen som kulturarv og gode.
Ingen bør være
overrasket
Motstanderne
virker overrasket, ja, nærmest fortørnet. Særlig Kristelig
Folkeparti burde imidlertid vite at en utvidet adgang til å holde
butikker åpne på søndager er programfestet av regjeringspartiene.
Hva er det som får KrF og andre opposisjonspartier til å tro at
Høyre og Frp likevel ikke ville fremme forslag i henhold til
programløftet? Selv under regjeringsforhandlingene etter valget
høsten 2013 og senere samarbeidsdiskusjoner var KrF fullt klar over
at forslaget ville komme på bordet. Likevel fant partiet ut at man
ville garantere Solberg-regjeringen fire år i posisjon. Hadde
partiet ment noe sterkt om søndagsåpent, ville man satt som
betingelse for samarbeidsavtalen at Høyre og Frp la programpunktet
til side. Det ble ikke gjort.
Sakens kjerne
Da
statsrådene Robert Eriksson, Monica Mæland og Thorild Widvei la
fram notatet om søndagsåpne butikker, ble følgende punkter
understreket:
*
Regjeringen åpner for søndagsåpne butikker, men det er
frivillig for butikkene å holde åpent.
*
Våre mest «hellige» søndager skal fortsatt fri for åpne
butikker. Det gjelder også de offentlige høytidsdagene 1. og 17.
mai (minus kiosklignende butikker og gatesalg – som i dag). Dette
gjelder 12 av de viktigste dagene.
*
Forslaget går selvsagt ikke inn for at butikker skal holde åpent 24
timer i døgnet 365 dager i året.
*
Forskjellsbehandling i dagens lovverk gjør det både urettferdig og
upraktisk at en rekke kommuner kan ha «turiståpent» på søndager,
andre ikke.
* Det
må være opptil den enkelte forbruker å velge å handle på søndag,
eller la være. Markedet vil uansett regulere om søndagshandelen vil
ha noe for seg, eller ikke.
* Å
kunne handle på en søndag er et frihetsprosjekt – myndighetene
skal ikke blande seg inn i den enkeltes gjøren og laden. Ingen
tvinges til å handle på søndag, det er snakk om å tilby
valgfrihet.
Mange har turnus
Allerede
i dag har svært mange mennesker turnusarbeid i Norge. De jobber på
lørdager og de fleste hverdager, som politi, brannvesen, helse- og
sykehuspersonell, ansatt på sykehjem, i hjemmetjeneste eller io
mediebedrifter. Mange i industrien jobber fortsatt i fler- eller
døgnkontinuerlige skift. Mange har behov for å kontakte myndigheter
og institusjoner og trenger å gjøre det på en ekstra fridag utenom
helgene (de som jobber på en søndag vil bli kompensert med en annen
ekstra fridag i uken).
Vi
har fått en stor minoritet nye landsmenn som holder fredagen hellig
og for hvem søndagen er «en vanlig dag». For alle disse, og flere
til, vil søndagsåpne butikker være en lettelse i dagliglivet.
Kommersielle
egeninteresser
Noe
av det som absolutt ikke gjør inntrykk på undertegnede, er
arbeidsgivermotstanden. Bensinstasjoner som selger dagligvarer opptil
24 timer i døgnet vil få økt priskonkurranse. De er selvsagt imot
liberaliseringen. Ta en runde på bensinstasjonene og sammenlign
prisene med hverdagens priser i dagligvarekjedene!
Store,
rike butikkjeder har i dag nærmest monopol på «Brustadbuene» (100
kvm storkiosker) og er vel tilfreds med dagens situasjon: Akkurat
passe betjening, akkurat passe utgifter, akkurat passe eller litt mer
fortjeneste. Med et begrenset vareutvalg som irriterer dem som er
tvunget til å handle der.
Argumentet
deres om at merutgiften ved søndagsåpent vil bli skjøvet over på
forbrukerne, det kjøper jeg rett og slett ikke. Ingen erfaringer fra
våre skandinaviske naboland eller europeiske naboer tilsier det.
Rikingene i butikkjedene må kanskje redusere litt på fortjenesten.
Det gråter hverken jeg eller andre over.
Hviledag og hviledag
De
mest høytidelige lederskribentene ynker seg over at «vi ikke lenger
får samme hviledagen». Har vi det? Skal vi ha det? Hvem skal
bestemme at vi skal ha det? Livs- og familiesituasjonen er så
forskjellig rundt om i de tusen hjem. For mange er søndagen en god,
annerledes hviledag, for andre en ulidelig kjedelig innedag der man
tyr til dataspill, Pizza Grandiosa og mange timer foran mer eller
mindre verdifulle TV-programmer, Facebook-klikk eller YouTube-videoer
med variert innhold. Mange unge savner møtearenaene i byen eller
bygdesenteret. At folk oppholder seg i det offentlige rom og skaper
liv og røre og aktivitet.
Søndagen
som kulturarv og gode? Hvem sier at den som vil ikke kan bevare
kulturarven og fortsette nøyaktig som før? Er vi så ynkelig svake
at vi ikke er istand til å ta et valg mellom søndagshandel og
kirkegang? Må vi beskyttes mot gale valg?
Verdi- og
liberalkonservativ
Som
verdikonservativ vil jeg fortsette som nå: Spandere en time ekstra
søvn, dvele ved en lang søndagsfrokost, besøke familie, gå en
lang fot- eller skitur, søke kirkerommet når lysten og behovet er
der. Gjøre dagen annerledes, en dag til å trekke pusten dypt inn
på, roe ned, forberede seg til hverdagen. Jeg kommer ikke til å la
meg friste av handlesug, men vil planlegge og gjennomføre innkjøp
på hverdager som før.
Men
som liberalkonseravtiv kunne det ikke falle meg inn å nekte
medmennesker å gjøre andre valg, ta fri en annen ukedag enn
søndagen. Jeg påtar meg ikke noen formynderrolle og vil ikke bruke
lovverket inklusive sanksjoner for å tvinge andre inn i mitt
mønster. Kulturarv eller ikke.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar