Museumsvokterne
og bremseklossene i norsk politikk og samfunnsliv er aktive om dagen.
De går kraftig imot et mer fleksibelt arbeidsliv (motstand mot
midlertidige ansatte), mot innføring av andre frivillige
turnusordninger enn de som har vært gjeldende i flere tiår, mot
endring av gammeldagse stengetider i Vinmonopolets utsalg og mot en
liberalisering av søndagshandelen. Dette er bare et lite knippe av
reformer, endringer og omstillinger som det ble lagt lokk på i
perioden 2005-2013.
I
tillegg bremser nå Arbeiderpartiets nestleder støtten til
Regjeringens helt nødvendige kommunereform, og partiet hennes legger
ut partitaktiske snubletråder for trygdereformen som skulle få
flere trygdede til å utnytte sin restarbeidsevne – en linje som et
tverrpolitisk storting ga klarsignal for under den rødgrønne
regjeringen, men som selvfølgelig ikke ble realisert.
Gammeldags
Den
gammeldagse lisensfinansieringen av Norsk Rikskringkasting er stanset
av såvel opposisjon som de «borgerlige» samarbeidspartiene. En
ordning som for lengst er akterutseilt av medieutviklingen og som
koster unødvendige 100 millioner kroner å inndrive. Det er
Stortinget som uansett bestemmer NRK-lisensens størrelse ved de
årlige budsjettforhandlingene, og Stortinget kan like godt
finansiere NRKs virksomhet med tilsvarende beløp i form av direkte
bevilgninger over Kulturdepartementets budsjett. Med 100 millioner
kroner spart for felleskassa. Njet, sier alle som heller vil bevare
noen arbeidsplasser i distrikts-Norge som har fått ansvaret for den
fordyrende innkrevingsmåten.
Modernisering,
innsparing, effektivisering? Glem det. Museumsvokterne passer nøye
på at noe ikke skjer, at alt blir som før.
Konkurransesituasjonen
Dette
finner sted i en tid der olje- og offshorevirksomheten tar en
hvilepause og hvor fastlands-Norges økonomiske grunnlag må styrkes
for å kompensere for tapte inntekter og arbeidsplasser i
petroleumssektoren. Det skjer i en periode der det industrielle og
tjenesteytende Norge er i en trengt konkurransesituasjon med høyere
formuesskatt, høyere selskapsskatt og markant høyere sosiale
utgifter for arbeidsgiverne enn i konkurerende land. Det skjer
samtidig som skatteinntektene faller i et kommune-Norge som sørger
for våre daglige basistjenester – omsorg, skole, vei, vann og
renovasjon.
Perspektivmeldingen
Den
mye omtalte, men lite erkjente Perspektivmeldingen til nå, tegner et
fremtidsscenario som rykker stadig nærmere, og som krever reformer
museumsvokterne stritter imot: Eldrebølge som krever sterkt økende
utgifter til pensjoner, helse og omsorg. Færre arbeidsaktive i
forhold til dem som ikke jobber blant uføretrygdede, eller som er
vel fortjente pensjonister. Bare en så liten endring som å heve
aldersgrensene for å kunne gjøre en innsats lenger for de som vil,
vekker motstand, skepsis og kritikk.
Vi
opplever museumsvokterne på alle disse feltene, og flere til.
Fagforeningene er redde for å miste makt over medlemmer og
samfunnsutviklingen. LO er verst. Man aner en viss desperasjon når
man går til det skritt å forberede streik mot Stortinget i
sammenheng med mer fleksible arbeidstidsordninger.
Utenomparlamentarisk press i form av aksjoner skal erstatte
argumenter (som ikke holder) og vanlig sivilisert samfunnsdebatt.
På vikende front
I
realiteten er LO-forbundene i ferd med å tape innflytelse og
fotfeste blant arbeidsfolk, spesielt i de utradisjonelle yrkene
utenom industri, håndverk og tjenesteytende næringer. Det store
antall LO-organiserte man flotter seg med bak streiketruslene
inkluderer pensjonister. I «nye» fag innen IT og handel er
organiseasjonsprosenten minimal. Det mest moderne Norge avviser LO.
Nå vil etter alt å dømme ikke lenger sentrale fagforeningspamper
kunne stanse lokalt fremforhandlede arbeidstidsordninger som en
arbeidsgiver er kommet til enighet om sammen med lokale
tillitsvalgte. Museumsvokterne raser.
Reformer kommet for å
bli
På
den annen side opplever vi djerve fremstøt for å modernisere landet
fra Solberg-regjeringens side. Etter åtte års reformpause står vi
overfor et oppsamlet behov for endring og omstilling. Nøyaktig slik
de borgerlige regjeringene på 60-, 70- og 80-tallet sørget for.
Alle de reformene som ble gjennomført da, er blitt stående. De
rødgrønne er innerst inne klar over behovet for endringer, men tør
ikke gjøre det av hensyn til museumsvokternes innflytelse. Når
reformene først er vedtatt, vil de ikke bli reversert.
Vil få tid til å
virke
Knapt
noen borgerlig reform er blitt nullstilt av Arbeiderpartiet i
etterkant når partiet er kommet til makten, rett og slett fordi de
var riktige og nødvendige. Et unntak er spørsmålet om midlertidige
ansettelser, som de rødgrønne tilbakestilte til null i 2005. Men
den reformen gikk lenger enn dagens forslag og hadde ikke fått tid
til å virke. Denne gang vil endringen gjelde fra sommeren 2015 til
januar 2018. Det er Arbeiderpartiets og Los skrekkscenario.
For
hva hvis (jeg sier når) endringen likevel viser seg å være positiv
for begge parter i arbeidslivet? At eventuelle negative konsekvenser
blir minimale i forhold til gevinstene som oppnås? At
arbeidstakerne, både organiserte og uorganiserte, blir tilfredse med
endringene?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar