Midt
oppe i en tilspisset streikesituasjon har kunnskapsminister Torbjørn
Røe Isaksen endelig kommet lærerne til unnsetning og skaffer det
verktøyet lærere og rektorer trenger når det gjelder å
opprettholde et godt læringsmiljø i klasserommene.
Både
Høyre og Røe Isaksen har vært inne på noe lignende før og har
lovet et initiativ, men nå er det kommet et mye klarere og mer
konkret utspill. Tidligere kunnskapsminister Kristin Halvorsen lovte
noe av det samme, men ingenting skjedde i de åtte rødgrønne årene.
Dagens
kunnskapsminister tar rett og slett et oppgjør med det Høyre har
kalt den rødgrønne «koseskolen». Jeg legger til: «frukt- og
grønt-skolen». Nå rundt skolestart har rødgrønne politikere vært
sendt ut i mediene for igjen å markedsføre gratis frukt og
grønnsaker til mer eller mindre takknemlige og sultne elever. Det er
en avledningsmanøver for å få fokus bort fra de mer sentrale
oppgavene og utfordringene i norsk skole.
Som
kunnskapsministeren fra Høyre minner om: Det er læreren som skal
være sjefen i klasserommet, og læreren må gis den tillit og
respekt som er nødvendig for å kunne styre denne arbeidsplassen på
en god måte.
Etterlyst lenge
De
som jobber i skolen har lenge etterlyst de verktøyene de har behov
for når de skal opprettholde et godt læringsmiljø. Dette rydder
Røe Isaksen opp i nå. Fravær, forsentkomming og utenomfaglig PC-
og mobilbruk er over tid blitt et økende problem ved mange skoler.
Samtidig har det vært høyst uklart, spesielt for den enkelte lærer,
hvilke sanksjoner de kan bruke for å motarbeide tendensene til
utglidning.
Kunnskapsministeren er helt klar på at et godt
læringsmiljø er helt avgjørende. Det skal ikke herske tvil –
hverken hos elever, lærere eller skoleledere – om hvilke følger
for eksempel forsentkomming eller uro i klassen skal få. Han setter
inn tiltak og strammer opp koseskolen til å bli det skolehverdagen
er ment å være, en læringsarena.
Det
betyr at læreren skal kunne låse døren til klasserommet og kreve
at elever som kommer for sent må melde seg til administrasjonen for
å forklare forsentkommingen.
Læreren
skal videre kunne pålegge elever som lager uro og bråk både
bortvisning og gjensitting. Gjensitting må selvsagt ha et fornuftig
innhold, som for eksempel ekstraoppgaver.
Fravær og forsentkomming
Læreren
skal også kunne inndra mobiler, iPader og PCer dersom elevene ikke
følger beskjeder om å legge slike bort. Kunnskapsministeren nevner
som eksempel at de skolene som ønsker det, kan fastsette at alle
mobiltelefoner skal leveres inn ved skoledagens start, og gis tilbake
til elevene på slutten av dagen.
Og
endelig: Skolene skal fra neste år igjen kunne sette et tak for
udokumentert fravær før det blir umulig å gi karakter. Den
rødgrønne regjeringen fjernet adgangen til dette.
Det
er på høy tid at disse endringene kommer og blir effektuert. Etter
mitt syn bør regelverket være universelt for hele skole-Norge og
ikke være opptil den enkelte skole. Men selvsagt skal regelverket
tas inn i den enkelte skoles reglement. Det vil føre til at «like
tilfelle blir behandlet likt». I dag er det alt for mange slappe
lærere som opptrer illojalt overfor kolleger som ønsker et fast
sett husregler i klasserommet.
Læreren
skal være sjefen. Klasserommet er en arbeidsplass og en
læringsarena, og da bør visse elementære regler gjelde for
oppførsel, konsentrasjon og faglig innsats.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar