Jeg
anbefaler alle å lese arbeidsminister Anniken Hauglies stort
oppslåtte intervju i Dagsavisen tirsdag 15. mars der hun blir
utspurt om ledighetskrise, permitteringstid og omstilling i norsk
næringsliv.
Generelt
liker jeg Dagsavisen (etter hvert mye mer enn Aftenposten, som er
blitt en skygge av seg selv). Papiravisen blir lest hver eneste dag.
Bladet er godt redigert, er saklig, etterrettelig og balansert stort
sett. Man tar jevnlig inn kronikker fra politiske motstandere på
fremtredende plass, for eksempel Kristin Clemet i Civita. Noe av
forklaringen kan være at Dagsavisen mottar mange titalls millioner i
pressestøtte hvert år. Da har man råd til å satse på
redaksjonelle ressurser, kvalitet og grundighet. Det står
derfor mye i avisen. Den er fyldig, har mange tekstsider, dekker
mange saksfelter innenriks og utenriks. Ikke minst får norsk
kulturliv en daglig dekning jeg knapt ser noe annet sted.
Kommentatorene
og lederskribentene er selvsagt preget av ideologi og
partitilhørighet. Det hører med, og det tåler jeg godt.
Skribentene på kommentarplass er kunnskapsrike og kloke og har stor
innsikt i Stortingets, fagbevegelsens og andre maktsentras korridorer
og irrganger. Mine favoritter er Irene Halvorsen og Arne Strand.
En håndterbar krise i
forhold til andre land
Tilbake
til intervjuet med arbeidsministeren. Hun avviser at vi er inne i en
nasjonal, vidt omfattende ledighetskrise, selv om den er smertelig
følbar i enkelte landsdeler og for den enkelte som rammes. Hun vil
avvente en utvidelse av permitteringsordningen, rett og slett fordi
omstilling, som alle snakker om og i prinsippet er for, krever at
arbeidstagere, i særdeleshet de høyt kompetente, forlater en næring
i nedgang og går over til næringer i vekst. Dersom de blir værende
for lenge i en bedrift som høyst sannsynlig ikke har livets rett
(for eksempel gjennom en lang permitteringsperiode betalt av staten),
vil omstillingen hemmes og forsinkes. De ansatte blir der de er, de
flytter ikke på seg. Og de jobber ikke.
Hun
sier også i klartekst det alle egentlig er klar over:
Arbeiderpartiet/de rødgrønne sov i timen i de gullkantede årene da
oljeprisen gikk til himmels og statens inntekter gjorde det mulig å
pøse inn oljemilliarder i økonomi og velferdssystemer uten å
prioritere og uten å investere tilstrekkelig i forskning, innovasjon
og ny teknologi (samt samferdsel og annen infrastruktur).
Produktivitetskommisjonen er helt klar på dette punktet. Den sier at
de gode årene med høye oljeinntekter førte til at Norge ikke har
omstilt seg nok for en ny tid.
Solid
ryggdekning
Arbeidsministeren
har dessuten solid ryggdekning i fagmiljøer, blant eksperter og
organisasjoner som YS, Virke, Tekna, Spekter og NAV. De ber alle om
at permitteringsreglene ikke endres. Selv NAV i Rogaland ber
regjeringen om heller å skape arbeidsplasser i stedet for å holde
personer på vent. Å permittere folk gir selvsagt en lettelse for
dem som frykter ledighet og oppsigelse, ihvertfall for en stakket
stund mens permitteringen varer. Men hva så? Står nye jobber da
klare når permitteringstiden har løpt ut?
Det
er klart at organisasjoner som NHO og Virke ønsker en utvidet
permitteringsordning. Også arbeidsgiverorganisasjoner som
representerer de enkelte bedriftseierne ser gjerne at staten betaler
og overtar ansvaret når det butter imot og de ser for seg store
økonomiske tap, kanskje konkurs. Men når andre overtar ansvaret,
blir også presset mindre for kreativitet, fokus og prioriteringer.
Kostnadskutt blir ikke vektlagt på samme måten slik det bør når
oppdragene uteblir. Én sak er når bedrifter opplever
sesongsvingninger eller kortvarige konjunturfall der man er vant til
eller har erfaring for at kurvene stiger igjen. Da kan permittering
være riktig virkemiddel i en begrenset periode. Men den nedgangen vi
ser i oljebransjen og leverandørindustrien inklusive
teknologimiljøene vil antagelig vare lenger enn de 52 ukene LO og
Arbeiderpartiet krever.
Vekst andre steder
NAV
rapporterer at mange av de ledige, selv på sørvestlandet, får nye
jobber etter relativt kort tid. I andre landsdeler og andre næringer
øker sysselsettingen og behovet for arbeidskraft. I kommunesektoren
mangler man 600 ingeniører på grunn av generasjonsskifte. Mange
steder er det «sug etter arbeidskraft».
Det
skal is i maven, og et kraftig mentalt forsvarsverk til, når en statsråd skal møte lobbyister og partipolitiske pressgrupper i den situasjonen vi har
akkurat nå. Den styrken ser det ut til at Anniken Hauglie og
Solberg-regjeringen har. Samtidig følger de utviklingen nøye og er
slett ikke ideologisk eller religiøst styrt. Man er avventende, men
kan godt finne på å følge noen av rådene fra LO og opposisjonen
om trenden og ledighetstallene går mot verre. Når tiden er inne. Det er et spørsmål
om timing og dosering.
LO slår tilbake
Det
ville være merkelig om ikke LO slo kraftig tilbake mot oppslaget i
Dagsavisen. Det skjer i dag, onsdag 16. mars, der LO-leder Gerd
Kristiansen og Arbeiderpartiets nestleder Trond Giske insisterer på
å kalle situasjonen for en «ledighetskrise» og beskylder
regjeringen for å «spekulere i høy ledighet». De hevder at hadde
Ap hatt regjeringsmakt nå, ville partiet ha doblet bevilgninger til
tiltak.
Problemet
er bare at mange av de tiltakene de foreslår, ikke fører til
omstilling. Folk forlater ikke bransjer på vei ned for å gå over
til bransjer på vei opp fordi situasjonen fryses fast. Folk blir der
de er, på passiv vent i romslige permitteringsordninger eller i
kortvarige engasjementer. Mens de egentlig trengs helt andre steder,
både næringsmessig og geografisk. Husk at svært mange av de
ansatte i olje- og gassnæringene som i dag arbeider på
sørvestlandet, flyttet dit da disse næringene var i vekst.
De kom fra andre landsdeler, til dels fra andre land.
Ikke myntet på
omstilling
Det
er også ganske typisk at Arbeiderpartiet og LO ikke lanserer
alternativer som de kan sannsynliggjøre virker like godt. De
forteller oss ikke at deres tiltak også fremmer omstilling og vekst
andre steder. Dersom det var slik, som de hevder, at oljerelaterte
bedrifter «ser lyset i tunnelen» om relativt kort tid og at de da
trenger dagens kompetanse i form av like mange og de samme ansatte,
ja, da kunne vi ha kanskje ha utvidet permitteringsordningene. Men
vet vi det så sikkert? Det ville koste flesk, men så er Ap
også vant til å kaste friske oljemilliarder etter gamle uten å
spørre om de langsiktige virkningene. Slik produktivitetskommisjonen
påpeker. Og de kritiserer igjen og igjen regjeringen for å bruke
for mange oljemilliarder.
Som
sagt: Det er interessant å følge debatten og oppslagene i
Arbeiderpartiets hovedorgan. Debatten er hard, men oppslagene har
bredde og relevans.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar