Realismens
kranke blekhet, for å vri litt på et gammelt munnhell, er i ferd
med å synke inn hos både politikere, kommentatorer og alle dem som
ikke vil se og ikke vil lære – eller avlære.
Med
ett er det blitt litt mindre politisk ukorrekt å benytte betegnelser
som økonomiske migranter og irregulære flyktninger. Uttrykkene blir
brukt i mediene uten prefikser som «såkalte» eller muskulære
anførselstegn. Avtalen som er i emning mellom EU og Tyrkia åpner
for en grei balanse: Tyrkia tar tilbake alle de tusener som er
strandet på greske øyer, men som ikke er innenfor definisjonen av
en krigsflyktning (som rømmer fra akutt fare for liv og lemmer). Som
motytelse kommer EU til å ta imot tilsvarende antall
kvoteflyktninger som FNs høykommisær går god for er reelle
flyktninger og asylsøkere med beskyttelsesbehov. Det er mennesker
som skal bosettes enten permanent i andre land eller inntil
forholdene i hjemlandet gir trygg tilbakereise.
«Alle» skulle få
komme
For
bare noen måneder siden skjelnet ikke flere politiske partier mellom
ulike typer immigranter. Alle skulle få komme til Norge. Uansett
bakgrunn og beskyttelsesbehov, uansett belastningen mer enn 30.000
mennesker årlig ville bety for det norske velferdssystemet. Det er
nemlig ikke nok å analysere effekten av de 31.000 som kom til Norge
ifjor. Man må gange ut dette antallet i år og i flere år fremover.
Glem den økonomiske nytteverdien av innvandrere generelt. Det vil ta
mange år før flyktninger fra Midtøsten har opptjent eller gitt
tilbake til det norske samfunnet kostnaden ved de første fem årenes
opphold. De skal matche behovet i norsk arbeids- og næringsliv, de
skal lære seg norsk, de skal utdanne og forberede seg for et
høyteknologisk moderne samfunn. Norge har mer å hente fra allerede
eksisterende arbeidsinnvandrere fra EU og andre vestlige land. Hvis
vi vektlegger denne siden av saken.
Konkurranse om
arbeidsplasser
Immigrantene
kommer til å konkurrere midlertidig med norske arbeidsledige i noen
sammenhenger. De kommer på verst tenkelige tidspunkt i forhold til
olje- og konjunkturkrise her hjemme. Hvem skal få jobbene –
LO-medlemmer eller nyankomne immigranter fra Midtøsten? Det er
faktisk en reell problemstilling.
Problemet
må suppleres med de kulturelle og demografiske sidene: Høye
fødselstall som gir mange hjemmeværende mødre, en svært lav
sysselsettingsgrad for kvinner, et beskjedent ønske om reell
integrering. Med noen hundre tusen krigsflyktninger og asylsøkere på
norsk jord om få år, vil ikke det norske samfunnet være som i dag.
Det blir for stor flyktningekonsentrasjon i enkelte byer og bydeler.
Og «regnskapet» vil ikke gå i balanse. Det betyr ikke at slik
tenkning skal ha forrang. Men vi må vite hva vi sier ja eller nei til.
Fortsatt humanitær
stormakt
Hva
med den humanitære siden, da? Skal vi stanse all mottak og velkomst
for flyktninger? Nei! Norge bør og skal fortsatt være en humanitær
stormakt, men på rasjonelt og bærekraftig vis. En nasjonalstat og
rettsstat må ha kontroll over grensene sine, vite hvor mange, hvem
og hva slags mennesker som befinner seg i landet. Flere tusen såkalte
asylsøkere har rømt fra mottakene og ingen vet hvor de befinner seg
eller hva de gjør for å opprettholde livet. Det må vi få kontroll
over.
Vi
har flere tusener som har fått avslag på opphold, svært mange av
dem kriminelle eller «svingdørsasylanter» som blir tvangsutsendt
men like fullt returnerer så fort de får sjansen til det. Det må
vi finne løsnnger på.
Som
jeg har skrevet mange ganger før: Asylsøkere med reelt
beskyttelsesbehov skal få bli i Norge så lenge retur er umulig. De
som søker lykken for seg og sin familie i håp om «et bedre liv»
må returnes til nærområdet. Norge gir 100 milliarder kroner de
neste ti årene til nettopp de landene som kan og vil huse
flyktninger inntil de kan reetablere seg. Her må flyktningeleirene
og lokalsamfunnene (som i Jordan og Libanon) oppgraderes vesentlige
og det må sørges for livsnødvendigheter, helsetilbud og skolegang.
Forlik noen løper fra
Så
godt som alle partier på Stortinget, bortsett fra et par politiske
uteliggere, har gjort vedtak om innstramning i norsk
flyktningepolitikk. Det vil si, noen av dem sier og poserer for
standpunktet når det passer slik. Men ikke når det kommer til
nødvendige virkemidler. Når Venstre som eksempel avviser samtlige
40 tiltak for innstramning lansert av regjeringen, har man i
realiteten meldt seg ut av forliket. Dets sentrale politikere er rett
og slett ikke til å stole på.
Kristelig
Folkeparti er ikke noe stort bedre. Helst ville man ta imot smått og
stort av dem som banker på døren. Men som samtidig ikke vil ofre en
krone av bistandsbudsjettet som de innbiller seg er deres ideologiske
eiendom.
Arbeiderpartiet
er litt mer realistisk og rasjonelt orientert, men vil gjøre hva de
kan for å skape vanskeligheter for en regjering de gjerne vil kaste
og erstatte i 2017. Inntil de eventuelt ser at de får alle
flyktningeproblemene og -virkningene som ansvarsområde etter valget.
Går mot en løsning
Jeg
startet med EU og Tyrkia. Tyrkia spekulerer i Europas flyktningekrise
og presser maksimalt saft ut av sitronen. Landet kunne for lengst ha
bedret forholdene i leirene på egen jord (tre milliarder euro stilt
til disposisjon fra bl.a. EU, og andre land har bidratt). Tyrkia
kunne ha patruljert egne strender og nektet menneskesmuglerne å
sette folk i båter og deretter ut i havsnød. Men de har ikke gjort
det og vil ha seg betalt for det.
Selv
om det ville lette byrdene for enkelte EU-land, er jeg for egen del
ikke så stemt for en kvoteordning som fordeler særlig Tysklands
asylsøkere på andre nasjoner. Tyskland tok varmt imot alle som
ville komme dit («Wir schaffen es») og må ta konsekvensene av det,
iallfall hovedbelastningen. Sverige har i en rekke år ført en så
åpen og naiv politikk på dette området at landet nærmest har bedt
om de utfordringene svenskene er konfrontert med. Norge har med
tilstrømningen ifjor tatt sin broderlige eller søsterlige del av
flyktningekrisen.
Hva med Nord-Afrika?
Ett
problem vil antagelig dukke opp: Når Hellas- og Balkan-ruten
stanses, vil menneskesmuglerne antagelig trappe opp trafikken mot
Italia fra de libyiske strendene. IS har bitt seg fast i enkelte
områder og trenger penger for å erstatte inntektstap på olje,
skattlegging, kidnappinger og utpressing. Jeg ser for meg at
NATO-skip vil bli overført til libyiske farvann og i verste fall
gjøre strender og båter umulige å bruke for menneskesmuglerne.
Det
er ennå tid, men det haster. I mellomtiden må Europa og verden
satse på og håpe på en fredelig utvikling i Syria. Med retur av
flyktninger som det endelige målet. Da trengs de migrantene som
ønsker å jobbe i Norge i hjemlandet Syria.
Norge
kan gjøre mye for spesielle grupper, og da mener jeg i Norge,
med permanent bosetning. Asylsøkere som blir personlig forfulgt av
myndigheter på grunn av opposisjonelt demokratiarbeid. Kristne som
er kastet ut av muslimske land. Totalt kan det bli mange tusen, som
vi skal ta hjertevarmt imot! Det er når vi har skilt de økonomiske
migrantene fra asylsøkere med reelt beskyttelsesbehov at det
egentlig integreringsarbeidet kan starte. Der bør vi alle delta og
bidra. Med solide statlige bevilgninger i ryggen.
Viktigst
av alt er hverdagsintegreringen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar