Mange
i opposisjonen, og blant den regner jeg KrF og Venstre, har ikke helt
tatt inn over seg hva revidert nasjonalbudsjett er. Det dreier seg om
en justering av det opprinnelige statsbudsjettet for 2015 som
ble vedtatt så sent som i desember ifjor.
Dette
er ingen omkamp, ikke noe «statsbudsjett 2.0». Det innebærer en ny
og mer oppdatert vurdering av den økonomiske utviklingen og de
økonomiske utsiktene i stort. Og hva har skjedd siden ifjor høst?
Veksten i Norge har vært noe lavere, og arbeidsledigheten litt
høyere enn anslått. Ut fra det bildet har Solberg-regjeringen tatt
noen grep som i dagens situasjon virker både fornuftige og godt
tilpasset. Først og fremst legger man til rette for en fortsatt lav
rente og en kronekurs som gir store fordeler for norsk
konkurranseutsatt industri.
1.000 flere
tiltaksplasser
1.000
nye tiltaksplasser er et av grepene, det demper ledighetstallene.
Reglene for permitteringer på utsatte arbeidsplasser (sesong- eller
konjunkturutsatte) er endret slik at staten tar en større del av
utgiftene. Faktisk blir tidsrommet for når arbeidsgiverne må betale
kostnadene, halvert. Det er et vesentlig håndslag til de bedriftene
som ønsker å holde på kompetansen mens driften går for «halv
maskin».
KS
har anslått at skattesvikten for kommunene i år kan komme opp i
drøye milliarden, og også her har regjeringen svart ved å bevilge
1,1 milliarder kroner for å kompensere svikten. I tillegg varsler
Erna Solberg i kommuneproposisjonen at kommunene kan regne med mellom
seks og syv milliarder flere kroner i 2016. Det gir alle norske
lokalsamfunn større handlingsrom og forutsigbarhet når det gjelder
planlegging av gode tjenester for gode oppvekstvilkår for barna
våre, et godt eldretilbud, et solid sikkerhetsnett for dem som
faller utenfor, og en kunnskapsskole som setter elever og studenter i
stand til å øke sin kompetanse, få bedre trivsel og mestring i fag
og livskvalitet.
De fagorganiserte har
bidratt
Fagorganisasjonene
har tatt inn over seg at den økonomiske utviklingen ikke gir rom for
de store lønnskravene, og har ved det gitt et solid bidrag til bedre
konkurransekraft og høyere produktivitet. Regjeringen er også
innstilt på å ta nye grep og bevilge mer til å holde
sysselsettingen oppe dersom utviklingen krever det. Jeg har stor
tillit til at den regjeringen vi har nå, vil kjenne sitt ansvar og
dempe uheldige virkninger av lav oljepris, problemer i petroleums- og
leverandørindustrien og de andre tjenesteytende næringene som er
forbundet med den.
Uavhengig
av den mer akutte situasjonen ser vi hvordan denne regjeringen tar de
store, langsiktige grepene som vil gi seg positive utslag på noe
lengre sikt: Reformer som vil gjøre offentlig sektor mer effektiv
(eksempel kommunereformen), sterkt økende bevilgninger innen
samferdsel og andre infrastrukturtiltak, forskning, innovasjon og
gründerarbeid. I revidert nå er det lagt inn 250 millioner flere
kroner i investeringer og utbedringer av riksveier, blant annet 90
millioner kroner til OPS-prosjekter, 40 millioner til skredsikring og
108 millioner til raskere gjennomføring av flere veiprosjekter.
Mer til idrettsanlegg
Jeg
ser at momskompensasjon ved bygging av idrettsanlegg er styrket med
25 millioner kroner, at det er lagt inn 106 milioner til
fattigdomsbekjempelse, og dessuten er det bevilget 50 millioner
kroner ekstra til utleieboliger i kommunene.
Ja,
sosialister og sosialdemokrater får ha meg unnskyldt, men lavere
skatter og avgifter er faktisk nok et bidrag til både
konkurransekraft og kjøpekraft for forbrukerne. Jeg ser for meg at
forslaget til statsbudsjett for 2016 fortsetter den linjen
Solberg-regjeringen har lagt seg på med lettelser i
formuesbeskatningen – for alle inntektsgrupper.
Forbedringer i
uførereformen
I
2011 la Stoltenberg-regjeringen fram uførereformen, som nåværende
opposisjon har fjernet seg fra og nekter å ta ansvar for. Reformen
skulle få flere uføretrygdede i arbeid. Ikke heltidsstillinger,
selvsagt, men utnytte restarbeidsevnen som svært mange har. Noen av
de utilsiktede negative virkningen i den rødgrønne reformen ble
dempet noe i og med statsbudsjettet for 2015, nå har regjeringen
ytterligere forbedret reformen i revidert, slik at langt færre
mennesker får mer skatt enn før – med mindre beløp. I
statsbudsjettet ble det lagt inn en seks års overgangstid for de
relativt få som kom negativt ut – det var ikke med i
Stoltenberg-regjeringens opplegg for reformen (vedtatt av et
enstemmig storting).
Med
justeringene i revidert nasjonalbudsjett vil omlag 10.000 flere
uføretrygdede få skattefradrag, og 30.000 som allerede er omfattet
av overgangsordningen, får ytterligere skattelettelser.
Forlater arbeidslinjen
Selvsagt har opposisjonen
med Arbeiderpartiet i spissen, hausset opp de relativt milde negative
konsekvensene, og i sin propaganda benyttet maksimal-utslagene, men
«glemt» å nevne at det for de fleste er snakk
om noen hundrelapper. Reformen hadde til hensikt å gi uføretrygdede
med restarbeidsevne en forsiktig «dytt i ryggen» til
å skaffe seg ekstra arbeidsinntekter. Dette er helt i tråd med
«arbeidslinjen» som Stoltenberg-regjeringen mente var nødvendig ut
fra prognosene i sin egen perspektivmelding.
Men Arbeiderpartiet
følger bare arbeidslinjen når den er i posisjon og
har ansvar. Linjen forlates i opposisjon.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar