Igjen
vender den politiske opposisjonen på Stortinget det tunge skytset
mot justis- og beredskapsminister Anders Anundsen fra
Fremskrittspartiet, en av de rødgrønnes utvalgte mobbeofre og
prügelknaben. Jeg regner med at spesielt kontrollkomiteens leder
Martin Kolberg igjen vil utnytte Riksrevisjonens kritikk for alt hva
den er verdt, også som en litt pueril «takk for sist» da en svært
dyktig og pågående Anundsen ledet komiteen i opposisjon.
Riksrevisjonen
er en utmerket og nødvendig institusjon som måler bruken av
ressursene i den sentrale forvaltningen opp mot måloppnåelse.
Stortingets budsjettvedtak er som regel knyttet til mål – eller
løfter om mål og hensikt med bevilgninger. Riksrevisjonen skal påse
at pengene brukes effektivt slik at man ikke sløser bort samfunnets
ressurser.
Viktig og vanskelig
Beredskap
er et helt sentralt, men vanskelig område for en regjering. De ni
departementene som skal samordne sin innsats for en tilstrekkelig
robust evne til å stå imot uønskede hendelser, må kunne
samarbeide om innsatsen, vite om hverandre, øve og ha gode
varslingsrutiner.
Gjørv-kommisjonen og politianalysen ga den rødgrønne
regjeringen tidenes stryk-karakter for håndteringen av
Utøya-tragedien. Ansvaret var desto tydeligere og større fordi
Stoltenberg-regjeringen hadde hatt hele åtte år på seg til å få
orden på beredskapen vår. Sjokket terrorhandlingene ga de
ansvarlige den gang, førte ikke fullt ut til en merkbar styrking av
beredskapen i den nærmeste tiden etter. Det var en vesentlig årsak
til de rødgrønnes knusende valgnederlag i 2013.
Mangler
Riksrevisjonen
peker på manglende tydelige og prioriterte mål, og at oppfølgingen
og samordningen i departementene er for dårlig. Det virker som om
enkelte departementer ikke tar saken alvorlig nok. Men vi må også
være saklige og rettferdige, selv om det er fristende å legge all
skyld på dagens regjering og det fremste ansvarlige departementet.
Noen ting tar tid. Anundsen har full rett til å minne om hvor sakene
sto (de sto dårlig) da Solberg-regjeringen overtok sent høsten
2013.
Det
må videre være tidenes overdrivelse når noen får seg til å mene
at beredskapen i Norge ikke er et hår bedre enn sommeren 2011. Noe
startet de rødgrønne med, men det er først de siste to årene at
vi ser konturene av en bedre beredskap. Det er ingen tvil om, i min
sjel iallfall, at årvåkenheten, varslingsrutinene og
ressursinnsatsen er mye bedre i 2015 enn for fire år siden.
Det øves mer
Vi
ser det blant annet på øvingsaktiviteten, på politiets
helikopterberedskap, på samordningen av politiets og forsvarets
mannskap og materiell, og vi har en helt annen holdning til risiko og
sårbarhet. Jeg har registrert store og viktige øvelser i regi av
DSB, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Jeg ser hvor
raskt brannvesen og innkalte ressurser rykker ut til store
skogbranner og katastrofelignende hendelser som industribranner,
flom, jordras og sammenbrudd i samferdsel og kommunikasjonslinjer. Vi
kan ikke alltid unngå alvorlige hendelser og kan ikke ha 24 timers
beredskap mot absolutt alle uønskede begivenheter. Men for egen del
sover jeg roligere om natten nå enn i tidligere tider.
På
ett område er regjeringen avhengig av lokal og
kommunal/fylkeskommunal innsats: At kommunene utfører de pålagte
risiko- og sårbarhetsanalysene som identifiserer og definerer
risikofaktorene i lokalsamfunnene. Her er viljen eller evnen noe
varierende, for å si det mildt.
Nye kriser i fanget
Så
må vi huske på at Solberg-regjeringen har fått i fanget store
internasjonale kriser og har måttet øke den militære beredskapen
etter Russlands annektering av Krim og den de facto okkupasjonen av
ukrainsk territorium. Russland under Putin ruster voldsomt opp og
opptrer mer truende langs Norges grenser. Flyktningekatastrofer og
jordskjelv i andre verdensdeler setter ytterligere krav til enkelte
departementers årvåkenhet, reaksjonstid og beredskapsevne.
Den
økte terrortrusselen er en annen utfordring den nåværende
regjeringen har måttet ta inn over seg. Etter råd fra dem som
følger med på hva som skjer eller kan skje, er norsk politi blitt
bevæpnet. Ikke noe vi ønsker, men nødvendig. Her har regjeringen
vært direkte motarbeidet av så vel oppisjson som «støttepartier».
Ingen høyesterett
Riksrevisjonen
er ingen «Høyesterett». Den er selv et forvaltningsorgan som etter
beste evne utfører sine oppgaver på vegne av Stortinget.
Beredskapsministeren er i sin fulle rett når han mener at kritikken
er overdrevet og at det slett ikke står så dårlig til. Riksrevisjonen innstiller overfor Stortinget, og så er det opp til
regjering og opposisjon å håndtere innstillingene og kritikken. For
de såkalte «samarbeidspartiene» vil det være fristende, særlig i
et valgår, å hive seg på kritikken og utnytte den partipolitisk
for egne formål. Jeg håper det ikke skjer, men er ikke særlig
optimistisk.
For
øvrig er jeg helt sikker på at vi om to år vil se klare resultater
av Solberg-regjeringens innsats for bedre beredskap. Noen ting tar
litt lenger tid enn andre ting. Men de viktigste grepene er tatt og
viser tydelige resultater.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar