Det
lønner seg å lese landsmøtedokumenter, også de med liten skrift
og minimal mediedekning. Jo mer jeg leser om vedtakene og uttalelsene
fra Arbeiderpartiets landsmøte, desto mindre imponert blir jeg over
innhold, form og konsistens. Her er det fullt av selvmotsigelser,
uoverensstemmelser og manglende logikk. Det er tydelig at
redaksjonskomiteen og landsmøtet har mistet oversikten i sene
nattetimer, og at man i stedet har sauset sammen flotte honnørord,
bastante krav fra grasrota i et populistisk sammensurium for å
tilfredsstille alle mulige interessegrupper og med ønske om god jul
og godt nyttår i valgkampen.
Sterke kommuner?
Verst
er uttalelsen om «Sterke kommuner». Her har man fjernet seg
milevidt fra Jens Stoltenbergs opprinnelige prinsipielle støtte til
Solberg-regjeringens reform-initiativ. Det heter riktignok at
«Arbeiderpartiet mener det er fornuftig med endringer i
kommunestrukturen». Men så kommer en viktig holdningsendring:
«Sammenslåing av kommuner skal baseres på frivillighet». Ordet
«skal» er viktig her. Arbeiderpartiet vil altså kun godta
frivillige sammenslåinger. Det er er forsåvidt greit. Men da må
partiet også akseptere at vi fortsatt skal dra med oss en drøss
småkommuner med noen få hundre eller tusen innbyggere
(sannsynligvis med Sp-ordfører) som synes at alt er bra som det er. Som ikke ser noe som helst behov for endring og effektivisering i en
tid da rammebetingelsene forandrer seg. Selv om store og små
nabokommuner gjerne vil lage en sterkere og mer robust forenet
kommune som er i stand til å tilby innbyggerne bedre tjenester. En
bitte liten stein skal kunne velte høylasset.
Hovedprinsipp, men...
I
Solberg-regjeringens opplegg baserer man seg også på frivillighet
som et hovedprinsipp. Med oppmuntring og gulrot i form av solide
engangsbevilgninger til sammenslutningsprosessen som virkemiddel skal
saken fremmes (SAS-kommunene, som var førstemann ut, får hele 70
millioner ekstra). Dersom to eller tre kommuner er enig i
sammenslåing, mens en eneste liten nabokommune ikke vil, kan i
teorien Stortinget vedta overprøving ifølge kommunalminister
Sanners opplegg. Dette er stort sett godtatt av
interesseorganisasjonen KS.
Men
ikke av landets største parti. Her skal det kun være frivillighet.
Samtidig som partiet mener dette, står det i uttalelsen: «Bevare
prinsippet om at alle kommuner skal ha ansvar for de samme oppgavene,
for å sikre likeverdige tjenester, like demokratiske rettigheter,
minst mulig byråkrati og en oversiktlig forvaltning. Vi ønsker ikke
A- og B-kommuner».
A- og B-kommuner blir
resultatet
Da er
mitt spørsmål: Hvordan i all verden skal man sikre at det ikke blir
A- og B-kommner når sammenslutning skal være frivillig? Er det
mulig og tenkbart at alle kommuner skal ha ansvar for de samme
oppgavene, ha likeverdige tjenester og minst mulig byråkrati når
man godtar at selvtilfredse småkommuner skal ha rett til å leve
nøyaktig som før? Vil de virkelig kunne tilby samtlige kommunale
tjenester med samme kvalitet? Enten kommunene har 60.000 innbyggere
eller 1.000? Er det virkelig noen som tror at dette lar seg gjøre?
Glem det.
Reformvegring
Støres
arbeiderparti er noe helt annet enn det Stoltenberg forlot. I den
rødgrønne regjeringens tid hadde man iallfall et minimum av
realitetssans og ansvarlige holdninger, selv om ingenting skjedde i
kommunesektoren. Reformvegring og konservatisme var et klart
kjennetegn ved de åtte rødgrønne årene. Men med Støres tåke-blanding av populisme, opportunisme og ideologisk fastlåste
standpunkter i opposisjon er mye blitt verre. Man vil så gjerne nå
de lysende målene, men tør ikke ta nødvendige virkemidler i bruk.
Igjen: Hvordan skal man unngå å lage A- og B-kommuner når samtlige
kommuner i dette landet skal kunne stå fritt i forhold til
sammenslåing?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar