Venstres
«Trine-pose», plastposeavgiften som partiet lover å innføre i
sitt stortingsvalgprogram 2013-2017 (side 30) blir kanskje ikke
innført likevel. Avgiften ble lansert under de fire borgerlige
partienes budsjettsamtaler ifjor høst. Avgiften fikk begeistret
støtte fra Kristelig Folkeparti, lunken aksept fra Høyre og
Fremskrittspartiet. I forhandlinger om et flertall må man gi og ta.
Venstre og KrF fikk finansiert noen av sine kjepphester i budsjettet
på denne måten.
I
etterkant var ingen av de to partiene altfor entusiastiske med å
innrømme fars- og morskapet til poseavgiften. De vet inderlig godt
at nye avgifter på forbrukerne er upopulære. Over et år blir
halvannen krone pr. pose noe som merkes i de fleste familier. Poser
av plast er kommet for å bli og benyttes mange ganger også til
andre formål. Gjenvinningsprosenten er høy og miljøeffekten
forsvinnende liten. Avgiften blir bare en ny inntektskilde for staten
– 1,25 milliarder kroner.
Innføringen utsatt
Nå
er innføring av Knut-Trinepose-avgiften utsatt, den skulle vært
satt i verk 15. mars. Men det dreier seg ikke om noen «blå
avgiftsforvirring» som det sosialdemokratiske, lett opposisjonelle
Aftenposten får seg til å skrive. Utsettelsen skyldes at
Regjeringen faktisk lytter til innspill i høringsprosessen og tar en
liten time-out. Bakgrunnen er nok at kritikken har haglet i
høringsrunden. Nå kommer Regjeringen tilbake til saken i
forbindelse med revidert statsbudsjett.
Høyre
og Frp er selvsagt innerst inne imot avgiften, men ga etter for press
fra Venstre og KrF. Det rare er at kommentarene fra de to partienes
talspersoner nå har et snev av lettelse over seg. Venstres Terje
Breivik sier plutselig at partiet «ikke legger noen prestisje i at
avgiften på død og liv skal innføres», og KrFs Hans Olav Syversen
uttaler at «det er klokt av Regjeringen å lytte til innspillene fra
høringsrunden». Han er åpen for å finne «alternativ inndekning».
Ga seg for lett
Altså
ga Høyre og Frp seg litt for lett under forhandlingene om
inneværende års statsbudsjett. Det var til dels høy temperatur og
sterke følelser med tilsvarende harde utfall mot
Solberg-regjeringens primære budsjettforslag under samtalene. Nå
har man kanskje lært av de store sprikene som kom for dagen og har
pratet sammen i en ny runde i Nydalen. Støy og uenighet utad svekker
velgertilliten og rammer alle fire.
Her
oppstår et dilemma: Det skal lønne seg å ta ansvar i regjering.
Det har ikke Venstre og Kristelig Folkeparti vært villig til. De vil
stå utenfor og ønsker å stille seg fritt til å protestere,
kritisere og presse, med kraftige megafoner og maksimalt med støy i
mediene. De tror det tjener deres sak. Dersom de allerede nå i
utgangspunktet skal få påvirke neste års budsjett før budsjettets
hovedprofil er bestemt, og at de så i tillegg skal få bråke og
kreve forhandlinger om enda flere endringer fra fremleggelsen i
oktober og utover høsten, da får fire-fem-prosentpartiene alt for
stor innflytelse.
Må ta ansvar
Skal
de få innflytelse som vippe- og presspartier, må de ta ansvar ved å
gå inn i regjering. Faktum er at det de to støttepartiene
oppnådde av endringer og profil ifjor høst, det ville de fått også
innenfor regjering. Det er ingenting som tyder på noe annet.
Men
i stedet setter de seg i en posisjon der de både kan være
spekkhuggere i budsjettkroppen og samtidig være en slags politiske
fristikkere ved at de ikke vil ta et regjerings-medansvar. Det går
ikke i lengden. Om Venstre og KrF mener de har rett til å være
irritert over budsjettprofil og innhold, kan jeg forsikre om at
irritasjonen er minst like sterk blant Høyre- og Frp-velgere.
Venstre- og KrF-lederne må snart innse at det ikke var de som fikk
den store velgerstøtten ved valget i 2013. Litt mer magemål, litt
lavere kravmentalitet og høyere grad av realisme er nødvendig for
at det borgerlige prosjektet skal lykkes.
Det går ikke alltid å kreve både i pose og sekk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar