fredag 6. mars 2015

Rått parti i debatten

Det var et underlig debattpanel NRK1 hadde satt sammen for å diskutere den pågående pilotstreiken i flyselskapet Norwegian. Streikelederen, LO, en arbeidsrettsadvokat, SAS-sjefen og flere andre deltagere gikk løs på Bjørn Kjos og NHO Luftfart-representanten. De «nøytrale», faglige ekspertene i panelet var ikke så nøytrale likevel. Resultatet ble en forutsigbar slagside som er blitt NRKs varemerke.
   Verst var nok deltagelsen fra SAS, som overhodet ikke er part i saken, men som selvfølgelig fryder seg over at konkurrenten får problemer med et lite mindretall av sine ansatte. Pengene renner ut av Norwegian, til nå er over 100.000 passasjerer blitt rammet. SAS-sjef Roald gnir seg i hendene. Han behøver ikke til de grader kutte i kostnader slik det kommersielle Norwegian må gjøre, for han har tre lands statskasser i ryggen.
Til tross for dette, klarte Bjørn Kjos på en klar, tydelig og pedagogisk måte å få fram den egentlige bakgrunnen for konflikten. Det er ingen tvil om at pilotene, dersom de vinner fram, blir satt i en posisjon der de i realiteten få sterk innflytelse på viktige kommersielle avgjørelser og undergraver arbeidsgiverens styringsrett i eget selskap. Det er oppsiktsvekkende og helt bak mål i norsk arbeidsliv og arbeidsrett.

Vikarierende argumenter
Pilotene sier de vil være tilknyttet det Norwegian-selskapet som faktisk styrer deres hverdag, arbeids- og lønnsvilkår. I virkeligheten er nok motivene noe annerledes: De vil ikke bare være tilknyttet det skandinaviske datterselskapet med flyvninger innenfor og ut fra Skandinavia (på norsk millionlønn og vilkår forøvrig), de ønsker å få fly på alle andre staselige og prestisjetunge ruter i verden – fortsatt med millioninntekt og et antall arbeidsdager som ligger på halvparten av hva andre normale arbeidstagere i dette landet må utføre.
Faaagforeninga Parat og LO inntok sine helt forutsigbare standpunkter. Det spesielt fagorganiserte i LO bør merke seg, er at deres topptillitsalgte går løs på et selskap som mer enn noe annet har sørget for at vanlige mennesker «på gølvet» har fått mulighet til å fly rimelig og trygt inn- og utenlands. De har kunnet reise fra Norge og hjembyer til hele Europa, til populære feriesteder som tidligere var forbeholdt business-reisende og de velstående her i landet. Norwegian har sørget for en bølge av frigjøring og demokratisering: Nye, brede sosiale grupper har fått løftet sin livs- og levestandard takket være Norwegian.

Har senket prisene
Knapt noen i dette landet tror at SAS og Widerøe ville ha senket prisen på noen av setene på sine flyvninger om det ikke hadde vært for konkurransen fra Norwegian. Nå går LO, med Unio diltende etter som haleheng, ut og oppfordrer til generell boikott av det private flyselskapet. Altså ikke begrenset til de rutene der de streikende er berørt innenfor Skandinavia og deler av Europa, men generelt. Hensikten er åpenbart å gjøre hva de kan for å knekke Norwegian. Det medfører tap av arbeidsplasser og kan føre til konkurs, men pytt-pytt. Slikt er underordnet for de mektige fagforeningspampene.

   Fra og med den timen streiken blir avblåst, bør vi alle bestille våre flyreiser med Norwegian fremfor andre selskaper.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar