Det
var et underlig debattpanel NRK1 hadde satt sammen for å diskutere
den pågående pilotstreiken i flyselskapet Norwegian.
Streikelederen, LO, en arbeidsrettsadvokat, SAS-sjefen og flere andre
deltagere gikk løs på Bjørn Kjos og NHO Luftfart-representanten.
De «nøytrale», faglige ekspertene i panelet var ikke så nøytrale
likevel. Resultatet ble en forutsigbar slagside som er blitt NRKs
varemerke.
Verst
var nok deltagelsen fra SAS, som overhodet ikke er part i saken, men
som selvfølgelig fryder seg over at konkurrenten får problemer med
et lite mindretall av sine ansatte. Pengene renner ut av Norwegian,
til nå er over 100.000 passasjerer blitt rammet. SAS-sjef Roald gnir
seg i hendene. Han behøver ikke til de grader kutte i kostnader slik
det kommersielle Norwegian må gjøre, for han har tre lands
statskasser i ryggen.
Til
tross for dette, klarte Bjørn Kjos på en klar, tydelig og
pedagogisk måte å få fram den egentlige bakgrunnen for konflikten.
Det er ingen tvil om at pilotene, dersom de vinner fram, blir satt i
en posisjon der de i realiteten få sterk innflytelse på viktige
kommersielle avgjørelser og undergraver arbeidsgiverens styringsrett
i eget selskap. Det er oppsiktsvekkende og helt bak mål i norsk
arbeidsliv og arbeidsrett.
Vikarierende argumenter
Pilotene
sier de vil være tilknyttet det Norwegian-selskapet som faktisk
styrer deres hverdag, arbeids- og lønnsvilkår. I virkeligheten er
nok motivene noe annerledes: De vil ikke bare være tilknyttet det
skandinaviske datterselskapet med flyvninger innenfor og ut fra
Skandinavia (på norsk millionlønn og vilkår forøvrig), de ønsker
å få fly på alle andre staselige og prestisjetunge ruter i verden
– fortsatt med millioninntekt og et antall arbeidsdager som ligger
på halvparten av hva andre normale arbeidstagere i dette landet må
utføre.
Faaagforeninga
Parat og LO inntok sine helt forutsigbare standpunkter. Det spesielt
fagorganiserte i LO bør merke seg, er at deres topptillitsalgte går
løs på et selskap som mer enn noe annet har sørget for at vanlige
mennesker «på gølvet» har fått mulighet til å fly rimelig og
trygt inn- og utenlands. De har kunnet reise fra Norge og hjembyer
til hele Europa, til populære feriesteder som tidligere var
forbeholdt business-reisende og de velstående her i landet.
Norwegian har sørget for en bølge av frigjøring og
demokratisering: Nye, brede sosiale grupper har fått løftet sin
livs- og levestandard takket være Norwegian.
Har senket prisene
Knapt
noen i dette landet tror at SAS og Widerøe ville ha senket prisen på
noen av setene på sine flyvninger om det ikke hadde vært for
konkurransen fra Norwegian. Nå går LO, med Unio diltende etter som
haleheng, ut og oppfordrer til generell boikott av det private
flyselskapet. Altså ikke begrenset til de rutene der de streikende
er berørt innenfor Skandinavia og deler av Europa, men generelt.
Hensikten er åpenbart å gjøre hva de kan for å knekke Norwegian.
Det medfører tap av arbeidsplasser og kan føre til konkurs, men
pytt-pytt. Slikt er underordnet for de mektige fagforeningspampene.
Fra
og med den timen streiken blir avblåst, bør vi alle bestille våre
flyreiser med Norwegian fremfor andre selskaper.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar