I den
forrige kalde krigens tid, grovt regnet fra 1945 til tidlig
1990-tall, var det norske forsvaret relativt sterkt, alt tatt i
betraktning. Landet hadde en liten befolkning og var og er geografisk
langstrakt, men både mobiliseringsforsvaret og stående styrker var
kampklare, forholdsvis godt utstyrt og tilstrekkelig trent til å gi
dybde og utholdenhet inntil allierte NATO-forsterkninger var på
plass. Og ikke minst var moralen høy, til tross for sterk
forsvarsfiendtlig agitasjon fra gamle «brukne gevær»-tilhengere og
militærnekteraksjoner fra kommunister og datidens SV`ere.
Faren
for overfall var reell, og alle oppegående nordmenn så hvordan
Sovjetrussland behandlet sine okkuperte naboer (de baltiske statene),
hvordan dets ledere brukte militærmakt mot frihetshungrende Ungarn
og Tsjekkoslovakia og hvordan de gjennom marionettregimer i Polen,
Tyskland og Øst-Europa underkuet befolkningen, tråkket på
menneskerettighetene og holdt folk som ville flykte vestover bak
solide grensemurer, minefelt og piggtrådsperringer.
Alle ressurser må tas
i bruk
Som
et lite land måtte storting og regjering planlegge for et scenario
der alle landets ressurser måtte tas i bruk, både sivile og
militære, i en eventuell nasjonal krise- eller krigssituasjon.
Beredskapslagre av korn og drivstoff, reservedeler og tyngre våpen
ble bygget ut og til dels plassert langt inne i fjell. Heimevernets
våpendepoter var tilgjengelig lokalt i by og bygd, mange HV-soldater
oppbevarte sine personlige våpen hjemme. De kunne rykke ut på
timers varsel for å beskytte viktige objekter.
Den
borgerlige regjeringen etter 1965 sørget for å bygge et 30-talls
«kyllingmarker» (småflyplasser) som også kunne ta ned moderne
jagerfly (lenge en godt bevart hemmelighet). Dermed hadde
luftforsvaret mange reservebaser som ikke kunne slås ut samtidig i
åpningsfasen av et overfall. Gjennom et godt utbygget etterretnings-
og overvåkningssystem kunne man følge detaljert med på russiske
aktiviteter både til lands, i luften og til sjøs (både over og
under havoverflaten). Det ga nødvendig reaksjons- og
mobiliseringstid.
NIKE-rakettene rundt
Oslo
Rakettforsvaret
av hovedstaden (NIKE) ga trygghet for at viktige funksjoner kunne
forsvares og landets ledelse beskyttes.
Svært
viktige grep var planleggingen av Nortraship og rekvisisjonsavtalene
med sivile bedrifter. Nortraship ble i virkeligheten ikke lagt helt
ned etter annen verdenskrig, men gjenoppsto i Rederiforbundets
beredskapsmessige samarbeid med staten. Om bord i alle
norskregistrerte, norskeide og norskkontrollerte skip hadde
kapteinene i sin safe hemmelige, forseglede forhåndsordrer om hva de
skulle gjøre ved et eventuelt nytt «9. april». Hvilke havner de
skulle søke og hva slags krigsviktig last de var tiltenkt innenfor
NATO-samarbeidet.
Maskinentreprenørene hadde avtaler med Forsvaret om
hvilke anleggsmaskiner de skulle stille til disposisjon i en krig.
Lignende avtaler ble gjort i transportnæringen, med busselskaper
osv, osv. Innenfor medier og psykologisk beredskap var det opprettet
beredskapsorganisasjoner som «Regjeringens pressetjeneste i krig».
Planene ble testet gjennom jevnlige øvelser.
Lot Forsvaret forfalle
Det
aller meste av dette ble avskaffet og bygget ned da lite
fremtidsrettede og uansvarlige regjeringer på 90-tallet lot
forsvaret av Norge forfalle til et bitte lite innsatsforsvar med en
brøkdel stående styrker, og et mobiliseringsforsvar som åpenbart
ikke ville makte oppgavene i en krig på norsk jord. Verneplikten ble
satt ned og bare en brøkdel av årskullene innkalt til
førstegangstjeneste. Samarbeidet mellom det militære forsvaret og
det sivile samfunnet ble redusert til omtrent ingenting.
Forsvarsbudsjettene ble redusert år for år. I stedet ble pengene
brukt til å øke velstand og velferd. Den kalde krigen var over,
Sovjet-Unionen borte, så nå var det bare å fråtse i stadig høyere
kjøpekraft i en oljesmurt økonomi.
Må bygges opp igjen
Så
står vi i dagens virkelighet overfor en situasjon der forsvaret må
bygges opp igjen for å sikre norsk uavhengighet, fred og frihet.
Norge
rår over store ressurser for hurtig overflytting av militære
mannskaper, våpen, proviant og utstyr av ethvert slag. Vi har en
enorm kapasitet i helikopterne som til daglig benyttes i Nordsjøen.
Vi har en stor sivil flyflåte av SAS-, Norwegian- og
Widerøe-maskiner som selvfølgelig vil bli trukket inn i overføring
av mannskaper til særlig Nord-Norge om behovet skulle oppstå.
Det
er bra at Forsvaret nå inngår beredskapskontrakter med
Wilh.Wilhelmsen-gruppen om bruk av deres skip (spesielt ro-ro) for å
overføre styrker og materiell raskt i en krisesituasjon. Det er
nettopp hva vi har sett russerne er i stand til, på Krim, i
Øst-Ukraina og under siste ukes beredskapsøvelse i nord, kloss ved
Norges grense. Selvfølgelig synes deler av pressen at denne
styrkingen av Forsvarets reaksjonstid bør problematiseres, men det
kan vi leve med. Det er uhyggelig hvor lite journalistene kan, vet og
har lært.
Totalforsvaret
var oppegående til bortimot år 2000. Der eksisterte et
nettverk av samarbeidsavtaler mellom Forsvaret og det sivile samfunn.
Rekvisisjonslovgivningen ga hjemmel for å overta sivile ressurser.
Wilh. Wilhelmsen-avtalen er ikke noe prinsipielt nytt.
På høy tid
Slike
avtaler forkorter reaksjonstiden for norsk forsvarsinnsats og vil bli
lagt merke til. Det er på høy tid at noe av dette skjer, og at
ansvarlige myndigheter går videre med å gjeninnføre et
totalforsvarskonsept som fungerer. Samtidig må forsvarsbudsjettet
økes til minst to prosent av BNP. Verden rundt oss har endret seg, vi lever farligere enn før.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar