Den lange
valgkampen foran stortingsvalget neste år er i gang. ”Frontene”
eller samarbeidskonstellasjonene er omtrent som de har vært de siste
årene, men noe er i spill: Kristelig Folkeparti er på vei bort fra
Høyre og en borgerlig samling og ser på mulighetene for å krysse
midtlinjen i norsk politikk slik Senterpartiet gjorde for snart 12 år
siden.
Påskuddet
er Fremskrittspartiet og dets politikk – ikke så mye hva dette
partiet står for innenfor en Solberg-regjering, men et ”rendyrket”
Frp på eget program og ideologisk grunnlag. Både KrF og Venstre har
manet frem et fiendebilde, demonisert ytterste høyre og inntatt
godhetsposørenes lite sympatiske rolle: Fordømmende, usaklig,
intolerant og til dels hatsk. Avstandene i politikken er
maksimalisert, kunstige skiller reist.
Plass
under demokratenes paraply
Jeg minnes
en uttalelse fra USA`s ambassadør i Norge, Benson K. Whitney
(2006-2009), som gikk ut på at alle norske partier fint ville fått
plass innenfor det demokratiske partiet i Amerikas forente stater.
Han fant den norske politiske debatten lett komisk og kunstig, de
korte avstandene i ideologi og politikk tatt i betraktning. Konsensus
om det meste var hans karakteristikk, likhetene mer påfallende enn
ulikhetene.
Hvordan
en norsk regjering vil være sammensatt etter september 2017 er
vanskelig å spå akkurat nå. Men mitt innerste håp er at det store
bildet vil være: Enten en mindretallsregjering av et stort DNA med
tilstrekkelig selvtillit til å ta de overordnede, «riktige»
avgjørelsene, eller en Høyre-Frp-regjering, også den sannsynligvis
(?) i mindretall, men fullt ut i stand til å føre en politikk med
skiftende støtte fra sak til sak i Stortinget.
Sjalte
ut de små
Hvorfor
sjalte ut Sp, SV, MDG, Rødt, KrF og Venstre som grunnlag for en
regjeringsdannelse, men ”samarbeide” med dem fra sak til sak?
Først og fremst fordi undertegnede ikke synes det er riktig at små
partier, til dels sperregrensepartier uten stor folkelig oppslutning,
skal ha så stor makt og gjennomslag i politikken som de har nå. De
små på vippen, jeg kaller dem utpressingspartier,
representerer en stort demokratisk utfordring. De representerer et
demokratisk underskudd. Deres få velgere veier alt for mye i forhold
til de virkelig store folkepartiene med bred oppslutning. Det er
umoralsk at en KrF-velger skal veie så mye mer enn en stemme avgitt
for Arbeiderpartiet, Høyre og Frp.
Særinteresser
Dernest:
De små partiene er stort sett ensaks-partier, smale interesse- og
lobby-partier som representerer særinteresser i samfunnet. De har
ikke noe virkelig program som ser de store linjene, veier flere
hensyn opp mot hverandre, finner brede kompromisser og representerer
flertallet i folket. Er sperregrensen for lav? Ja, jeg mener det. Vi
burde hatt fem prosent sperregrense som i Tyskland. Men det er det
vanskelig å få til på kort sikt, dessverre.
Dernest:
Norge som nasjo står foran store utfordringer i årene som kommer.
Skal de kunne håndteres på en klok måte, trengs politikere av
karakteren ”statsmenn” og -kvinner. De som evner å se helheten
og de store linjene og som står for noe forutsigbart, langsiktig og
trygt. La meg nevne noen områder: Norge bør – eller rettere må
– i overskuelig fremtid være en oljeproduserende nasjon. Verden
vil nemlig trenge ”ren” olje og gass sammenlignet med andre
energibærere. Ikke minst av hensyn til klimaet. Det gavner ikke
verdens klima dersom kull erstatter norsk olje, eller verdens
industriland kjøper mer forurensende petroleumsprodukter
annetstedsfra.
Ja til
konsekvensutredninger
Vi nærmer
oss et punkt der det må tas en avgjørelse rundt
konsekvensutredninger og fastsette geologien på nye områder i
Barentshavet, utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja. Innerst inne
ønsker Arbeiderpartiet ha slike utredninger, deretter meget mulig
leteboring og produksjon etter 2025. Men partiet er blitt stanset av
veto fra Sp, SV og nå også MDG. På Høyresiden har
konsekvensutredninger vært bannlyst av Venstre og KrF.
I en
slik sak av nasjonal betydning, vil en mindretallsregjering enten fra
Ap eller Høyre/Frp kunne bli enige seg imellom og skubbe til side
småpartienes særinteresser.
Perspektivmeldingene, både fra Stoltenberg og nå snart
Solberg-regjeringen, gir varsler om utfordringene fra eldrebølgen og
et stort antall flyktninger, behovet for langsiktig teknologisk
omstilling og tilsvarende ”grønt skifte”. Det er ingen tvil om
at Høyre/Frp eller Arbeiderpartiet i regjering vil kunne finne
sammen i fornuftige forlik for slike store og viktige linjevalg - som
gjør at norsk industri og næringsliv har noe å forholde seg til i
flere valgperioder fremover.
Forsvaret
må styrkes
Forsvaret
må styrkes. 90 prosent av oss støtter et tilstrekkelig sterkt
forsvar, og minst tre av fire nordmenn vil personlig gjøre en
innsats for forsvaret av landet. Her er det også de store partiene
som først og fremst har realitetssans og som innser alvoret. De kan
bli enige i Stortinget gjennom forlik. De små må gjerne hekte seg
på, eller stille seg på sidelinjen. Det er bra om forsvars- og
sikkerhetspolitikken får en så bred og tverrpolitisk oppslutning
som mulig. Vil ikke de små, får de store ta ansvar.
Problemet
etter valget i 2017 vil antagelig være: Om hverken Høyre/Frp eller
Arbeiderpartiet får flertall alene – hvem vil de små partiene
peke på når Kongen formelt skal danne ”sin” regjering?
Hvilket eller hvilke partier får regjeringsoppdraget av Hans
Majestet? Partilederne både for små og store partier må ta et
standpunkt her. Så må en regjering overleve sin regjeringserklæring
med innebygget politikk. Overlever regjeringen denne første runden,
vil den antagelig kunne skaffe seg flertall fra sak til sak gjennom
fire år.
Krevende,
men mulig
Det vil
kreve kompromisser, og også personlig kjemi. Men vi har hatt lange
perioder med mindretallsregjeringer før, det er ingen uprøvet
styringsform. Det gikk faktisk ganske bra i de periodene.
De
store partiene i regjering vil kunne ta de store og viktige
beslutningene i oljepolitikk, næringspolitikk, velferdspolitikk og
forsvars- og sikkerhetspolitikk. De små har for lengst
diskvalifisert seg gjennom sin utpressing og sitt demokratiske
underskudd. Flere av dem står for sympatiske enkeltsaker og
prioriteringer, holdninger og menneskesyn. Men det er ikke nok i den
store sammenhengen.
Derfor
bør hverken Arbeiderpartiet eller Høyre/Frp denne gang lage
samarbeidsavtaler med andre små partier på forhånd, men ha alle utveier åpne og skaffe
seg et handlingsrom.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar