Det
var en fornøyelig forestilling NRK sist torsdag hadde iscenesatt for
diskusjonen rundt fraværsgrenser i den videregående skolen.
Arrangørene hadde riktignok mobilisert en gruppe unge tilhørere man
visste ville heie på den ene part – de som opponerte mot
kunnskapsministeren, men klakkørene klarte ikke å overskygge
konklusjonen: Torbjørn Røe Isaksen vant denne duellen suverent,
godt understøttet av lærernes fagforeninger, forskning, fagkunnskap
og erfaringer fra Pøbelprosjektet.
I
Aftenpostens referat ville man ha det til at Isaksen ble «grillet».
Tvert imot, han parerte elegant alle støt og oppstøt fra skulkernes
talspersoner og de andre stakkarsliggjørerne. Hans Olav Lahlum var
bare herlig som entertainer. Han var ikke akkurat saklig, men en som
får latterdøra opp i slike sammenhenger. Helt greit med en klovn i
denne settingen.
En
ti prosent fraværsgrense for å få karakter i et fag – og med et
visst slingringsmonn opp til hele 15 – er for meg alt for høy. Jeg
ser bort fra dem som er reelt kronisk syke, fysisk eller psykisk. Det
er bare riktig at de går utenom regelverket som tok til å gjelde
for fire uker siden. Elevene dette dreier seg om, er kjent fra før,
de er over radaren og skal ha den behandlingen de har behov for.
Lærer og elev må være sammen
Skal
du lære noe på skolen, må du faktisk være til stede under
undervisningen. Ingen bestrider at interaksjonen mellom lærer og
elev er den beste form for formidling av kunnskap og modning. Det
forutsetter at begge er til stede i samme rom. Å gå på skolen selv
om nesa drypper litt eller du er tung i skallen pga for mye databruk
og selvpålagt mangel på søvn natta før, er en selvfølge. Det er
en plikt å møte opp når en først har sagt ja til å en
skoleplass. Samfunnet satser store ressurser på deg, og det å holde
seg borte er en hån mot læreren som har forberedt seg, og mot
sosiale relasjoner med medelever. Å gå på skole er ikke bare et
forslag. Det er en mulighet, et tilbud som millioner på millioner av
barn i andre land misunner bortskjemte norske tenåringer.
Regelverket
ble endret noe (i feil retning) under forhandlinger med andre, men
det er godt vi har en regjering og en kunnskapsminister som tør å
sette foten ned, stille krav og holde riset bak speilet inntil det
blir bruk for det. Skulk er og blir en moralsk brist, en svakhet i
karakteren.
Sykeliggjørerne
Som
seg hør og bør rant venstresiden over av sykeliggjøring og
stakkarsliggjøring. Noen mente alt var blitt så «byråkratisk».
Faktisk må lærerne føre regnskap over timer og dager elevene er
til stede, og måle fraværet opp mot grunnlaget for å sette
karakter. Du verden for en byrde! Noen fastleger har åkket seg over
at det blir så mye renn på legekontoret for å få attest når noen
kjenner snufs fra neseregionen og ønsker å bli hjemme. Svaret fra
fastlegene må selvsagt være: Her konsentrerer vi oss om dem som er
mer syke enn stort sett friske, unge mennesker i sin beste fysiske
alder. Vi prioriterer ikke dere – gå hjem, eller rettere sagt, på
skolen!
Kjøreskolelærere er over seg i harnisk over at
kjøretimene deres blir oppført som ulovlig fravær. Av kommersielle
og latmannsårsaker vil man ha kjøretimene i skoletida og ikke på
fritiden om ettermiddagen. Tenk det!
Rettet opp misforståelser
Igjen
og igjen måtte Røe Isaksen rydde opp i påtatte misforståelser fra
skulkernes forsvarere. Som at man måtte starte tidlig hos legen for
å komme 10-prosenten i forkjøpet. Det er jo først når grensen er
nådd og man har skulket tilstrekkelig at alvoret bør gå opp for
latsabbene. Da kan de jo forsøke seg hos en snill
almenpraktiserende.
Å
gå på skole er som å gå på arbeid. Du gjør din plikt og kan
kreve motsatsen i form av kvalitet på undervisningen og et godt,
mobbefritt arbeidsmiljø. Det er ingen ting fremtidige arbeidsgivere
ser nøyere på, enn en elevs fraværsstatistikk. Ikke nødvendigvis
den dokumenterte lovlige med forklaring, men den udokumenterte –
skulk. Med mye ulovlig fravær stiller man ikke akkurat først i køen
for jobb eller lærlingplass. Det er viktig at dette siger inn fra
skoledag én.
Blir mer robust
En
del av oss har mang en gang følt seg uopplagt og umotivert foran en
skoledag. Men det merkelige er at når man først entrer
skolebygningen, møter medelever og dyktige pedagoger, så forsvinner
som regel ulysten og ubehaget. Å komme seg opp om morran og bruke
litt viljestyrke og stayerevne i et «kjedelig» fag og
undervisningssituasjon, det gjør en mer robust for senere
utfordringer i livet.
Resultatet
av de nye fraværsgrensene er entydig: Flere elever stiller nå på
skolen – hele dagen. Lærerne trenger ikke skue ut over tomme
pulterader og føle nederlag, avmakt og frustrasjon. Elevene vil
gradvis føle større tilfredshet fordi de har overvunnet lysten til
å skulke. De vil lære mer og vil være bedre forberedt til prøver
og eksamener. Det motvirker frafall i skoleløpet. Skolevenner man
setter pris på i frikvarterene, er til stede i en normal hverdag,
man trenger ikke søke dem opp på kjøpesenteret til fordekt
passiar.
Følger utviklingen
Det
skal bli artig å følge utviklingen ut i dette skoleåret. Dersom
deler av regelverket ikke fungerer etter hensikten, er departement og
kunnskapsminister villig til å vurdere noen detaljer på nytt. Et
forskningsprosjekt følger med. Det siste er egentlig unødvendig.
Alle med fornuften i behold vil være enig i at fraværsgrenser har
langt flere positive trekk ved seg enn negative. Utglidningen i norsk
skole på dette feltet har vart lenge nok. Det var på høy tid at
noen tok ansvar.
Det
ville ikke skjedd under en rødgrønn regjering.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar