Regelendringene
i arbeidsmiljøloven fra ifjor sommer var omstridt blant
arbeidstakerorganisasjonene, og til og med politisk streik ble brukt
som våpen mot Stortingets vedtak. Opposisjonen på Stortinget lovet
dyrt og hellig at dette skulle reverseres om den kom til makta. Vi
skal settes tilbake til der vi var.
Så
kommer arbeidsgiverorganisasjonen Virke ut med en undersøkelse, et
arbeidsmarkedsbarometer, som konkluderer med at de positive
virkningene av regelendringen er ganske entydige: 86 prosent som har
ansatt noen flere midlertidige siden ifjor sommer, svarer at
alternativet til å ansette midlertidige er at det ikke ansettes noen
i det hele tatt.
Vekst
viktigste begrunnelse
Det
er interessant å lese begrunnelsen for bedriftenes midlertidige
ansettelser: 4 av 10 sier at det er for å vokse – med mulighet for
å tilby faste ansettelser på sikt. Virke kommenterer dette slik:
Dette er svært positivt i den omstillingsfasen norsk arbeidsliv er
inne i, og helt i tråd med Virkes begrunnelse for å støtte
regelendringene. 29 prosent av de spurte bedriftene sier at man har
ansatt midlertidige «for å utføre oppgaver som ikke ville gitt
grunnlag for midlertidig ansettelse etter gammel regel» (den som
eksisterte før 1. juli 2015.
Unge,
innvandrere m.fl.
Hvem
har så fått glede av de midlertidige ansettelsene? Blant andre
nettopp de utsatte gruppene som man ville gi et springbrett inn i
arbeidslivet. 18 prosent av virksomhetene som har brukt den nye
regelen sier at de har ansatt flere ungdommer som ellers ville hatt
problemer med å komme inn på arbeidsmarkedet. 11 prosent av
virksomhetene har ansatt flere med innvandrerbakgrunn, og 3 prosent
har ansatt flere med nedsatt funksjonsevne. 2 prosent har ansatt
flere eldre. Igjen: Dette gjelder tilfelle der arbeidsgiverne ikke
ville ha ansatt overhodet etter de gamle reglene.
Fast er
hovedregelen
Både
Virke og de andre NHO-organisasjonene understreker at fast ansettelse
skal være hovedregelen i norsk arbeidsliv. Den midlertidige fasen
skal som hovedregel være kort, men kan være helt nødvendig i en
del tilfelle: I en vekstfase der man ikke er trygg på om veksten
blir robust og varig, i en periode der man nettopp har startet en
bedrift som ikke er garantert et evig liv, eller altså i en krevende
omstillingsfase.
Av
betydning
Dagsavisen,
som står Arbeiderpartiet nær, har gitt undersøkelsen et brukbart
oppslag. Avisen er en av de best redigerte i den norske avisfloraen
og leses daglig av undertegnede. Det betyr ikke at avisen er enig i
ting man skriver om,
men man forstår at undersøkelsen er viktig, er av betydning.
Representativ
Virke
er næringslivets nest største hovedorganisasjon og representerer
over 20.000 virksomheter i bransjer som handel, kunnskap, teknologi,
reiseliv, service, helse, omsorg, utdanning, kultur og frivillighet.
Til sammen utgjør de over 225.000 arbeidsplasser.
Jeg
er overbevist om at om samme spørsmål var blitt stilt til samtlige
arbeidsgivere her i landet, ville svarene være omtrent på linje med
Virkes. Det er godt vi har en regjering, og samarbeidspartier, som
gjør det som er riktig og viktig, og ikke kneler for mektige
fagforbund og trusler om streik.
Merkelige
reaksjoner
Undersøkelsen
må ha rystet LO og de enkelte fagforbund dypt inn i maveregionen.
Først forsøkte man å bagatellisere Virkes arbeidsbarometer ved å
si at «det dreier seg bare om en undersøkelse, det er ikke sikkert
at svarene er i samsvar med faktiske motiver for ansettelse...» osv.
Undersøkelsens verdi er
blitt
snakket ned i alle medier hvor
LO kommer til – og det er mange.
Etter kort tid fant man å måtte «finne på noe» for å svekke
statusen midlertidig ansettelse, siden det er så mange som er blitt
ansatt men som ellers ikke ville blitt det:
Nå
heter det at ytringsfriheten er under angrep som følge av
midlertidige ansettelser!
Det
heter at «Et press mot faste tilsettinger er et press mot
ytringsfriheten» (!). Begrunnelsen for påstanden er at terskelen
for å uttale seg kritisk om offentlig forvaltning blir høyere når
arbeidsforholdet er midlertidig.
Vel,
vel
Javel?
Midlertidig ansettelse («prøvetid») var seks måneder. Hvorfor
avskaffet ikke den rødgrønne regjeringen 2005-2013 med sitt
stortingsflertall denne seksmånedsperioden, da? Fast ansettelse fra
dag én? Da ville jo logikken tilsi at ytringsfriheten ble ivaretatt
bedre fra første arbeidsdag hos en ny arbeidsgiver.
Tallet
på, eller andelen av, midlertidige ansettelser gikk ikke ned under
disse åtte laaange årene. Og spesielt ikke i offentlig sektor. Det
er et område en regjering og et stortingsflertall har direkte
innflytelse over.
Men
forholdet er at i offentlig sektor er andelen midlertidige mer enn
dobbelt så høy som i privat næringsliv: 6,2 prosent der mot hele
16 prosent i staten (2014). Det siste tallet gjelder bl.a.
departementer,
etater og universitetene. Dette tok ikke Stoltenberg-regjeringene tak
i.
Vil
rydde opp
Men
nå
vil kommunal- og moderniseringsminister Tore Sanner rydde opp på
vegne av Solberg-regjeringen. Gjennom forslag til ny
tjenestemannslov, som nå er ute til høring, Etter forslaget skal
statlige arbeidsgivere få langt mindre anledning til å bruke
midlertidige ansettelser.
Endringene
vil gjøre tjenestemannsloven og arbeidsmiljøloven
mer lik. Det er en god utvikling. Jeg unner universitets- og
høyskoleansatte, forskere og andre mer trygghet i sine
ansettelsesforhold, slik at de kommer på høyde med private
arbeidsgivere. Og i NRK, som er skrekkeksemplet på «vikar for vikar
for vikar». Og der kringkastingssjefer med stort sett én partifarve
har kunnet gjøre noe.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar