Venstredelegater
som etter denne helgen vender hjem til hverdagen fra landsmøtet, har
sikkert opplevd inspirasjonsrike dager, opplevd de visjonære talenes
massesuggesjon (en psykologisk prosess som fører til ukritisk adferd
i form av uttalelser eller handlinger) og er stimulert til velgerjakt
så lenge landsmøterusen varer.
Den
rusen kan bli kortvarig. Partiet har alvorlige problemer med å holde
på stabile velgere. Ikke noe annet parti har så lav lojalitet blant
sine tilhengere. Svært få av resolusjonene og vedtakene har vunnet
gehør til venstre eller til høyre. Kommentarene har stort sett vært
negative, til dels drepende. Partisjef Trine Skei Grande har brukt
storslegga i alle retninger. Hun avviser helt et formelt samarbeid
med Arbeiderpartiet, provoserer LO enormt med forslaget om å la
innvandrere jobbe for lavere lønn enn andre arbeidstagergrupper og
fortsetter demoniseringen av Fremskrittspartiets verdier og politikk.
Høyre blir kritisert for skolepolitikken, i likestillingsspørsmål
og i klima- og miljøpolitikken.
Flere uvenner
Faktisk
har Venstre under dette landsmøtet ikke klart å skaffe seg nye
venner, men har skaffet seg flere uvenner. Med Grandes saftige
kritikk av Solbergregjeringen har hun skapt dårlig kjemi og en svak
forhandlingsposisjon om budsjett og andre viktige temaer. I
klimapolitikken kom hun med utilslørte trusler. Det vesle
fireprosentpartiet hennes tillater seg å sette frem et ultimatum:
Enten følger Høyre og Frp Venstres krav til kraftige
avgiftsøkninger på blant annet bensin og diesel, eller så kan
regjeringen vinke farvel til regjeringsmakten.
For
ikke så lenge siden skrøt Trine Skei Grande av samme regjerings
imøtekommenhet i klimapolitikken: «Vi har fått til mer i samarbeid
med denne regjeringen enn SV klarte i åtte år som del av den
rødgrønne».
Slike
skiftende holdninger vitner ikke om hverken klokskap eller
forhandlingsvilje, smidighet eller mavemål. Hennes
fire-prosent-parti skal tvinge 40 prosent av norske velgere i kne
under press og trusler.
Dyrere avgifter
Noe
av det verste ved Venstre er dets ensidige vekt på få saker der man
blindt følger ideologiske eller svermeriske mål. Hva skjer hvis nye
bensin- og dieselavgifter får literprisen opp i nær 20 kroner? Hva
skjer med transportnæringen, næringslivets transportøkonomi?
Hvilke virkninger vil distrikts-Norge oppleve? Det hjelper ikke at
skattenivået skal finjusteres i den andre enden. En markant og
særnorsk høyere pris på drivstoff vil forplante seg i priser og
lønninger generelt og føre til at utenlandske transportselskaper
med sjåfører på sosial dumpinglønn får enda større del av det
innenlandske transportmarkedet. Alle på Harrytur i Sverige vil fylle
tankene der mens man likevel sparer penger på dagligvarehandelen.
Kanskje får vi et svartebørsmarked på drivstoff?
Venstreledelsen
har skapt kraftige motreaksjoner allerede på partiets grasrotnivå
med den berømmelige flyseteavgiften – som ikke reduserer
klimagasser, men bare er en ny inntektskilde til staten, en
fiskalavgift. Symbolpolitikk basert på markeringsiver.
I krig med
fagbevegelsen
Venstre
har fra før et anstrengt forhold til arbeidslivets organisasjoner,
for å si det mildt. Og dermed også Arbeiderpartiet som får sin
valgkampstøtte fra LO og enkeltforbund. Landsmøtet provoserte den
faglige arbeiderbevegelsen i enda større grad enn før: Man ville
lage et «lavterskeltilbud» til flyktninger og asylsøkere og gi
denne gruppen lavere lønn enn andre. Et sterkere brudd med den
nordiske modellen kan knapt tenkes. Forslaget står i rak motsetning
til arbeidslinjen; Sosialhjelp og trygdeytelser skal være trygge
alternativer for dem som står utenfor arbeidslivet i kortere eller
lengre perioder. Men de skal ikke være så gode at man kan tjene mer
på inaktivitet enn på aktivitet. Arbeid må være så godt betalt
at det kaster mer av seg enn å motta trygd.
Elendig løsning
En
slags «innslusingslønn» vil undergrave dette systemet. For en
innvandrer som kan velge mellom trygd og en lav innslusingslønn, vil
det økonomiske motivet for å jobbe falle bort, skriver Dagsavisens
kommentator Hege Ulstein. Hun har helt rett. Faktisk har både LO og
NHO tatt avstand fra Venstre-tanken: Det er en dårlig løsning både
for fordeling og produktivitet. Forslaget deler opp arbeidslivet i et
a-, b- og c-lag. Standpunktet
vil gi økt fattigdom, og den vil bli permanent.
Venstre
anses allerede som det mest arbeidslivsfiendtlige partiet av
fagbevegelsen. Samtidig er partiet et av de mest
innvandringsliberale. Men hva vil skje med integreringen og evnen og
viljen til å stå på egne ben dersom en lavere lønn enn normalt
skal være den første kontakten med arbeidslivet? Når avstanden til
trygd og sosialhjelp blir mindre?
Går løs på Høyre
Venstres
leder har på dette landsmøtet sørget for å provosere også Høyre
og blant annet Høyres skolepolitikk. Trine Skei Grande er utdannet
lærer, men det må være lenge siden hun praktiserte yrket. Hun har
åpenbart ikke fått med seg de økende problemene med frafall, skulk
og underyting. Det er for eksempel opplagt at utsikten til å komme
opp i flere fag til eksamen enn dagens, vil skjerpe innsatsen og
dermed kunnskapstilegnelsen. Hvilke andre deler av regjeringens
stortingsmelding basert på Ludvigsenutvalgets forslag vil Venstre
avvise?
Venstre
vil nok vingle videre, men har en så splittet og usammenhengende
ideologisk og prinsipiell plattform at de som har greie på ismenes
historie og innhold klør seg i hodet: Er man liberalister,
sosialliberale, liberale eller noe annet? I en periode kalte man seg
sosialradikale. Sannheten er nok at partiet ikke vet helt. Det minner
om Columbus` oppdagelsesferd: Da sjøfareren reiste ut, visste han
ikke hvor han skulle, da han kom hjem visste han ikke hvor han hadde
vært.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar