Diskusjonen
rundt flyktninger, asylsøkere og migranter er tilsynelatende blitt
et taktisk politisk spill som er egnet til å påkalle
politikerforakt. Hvorfor? Fordi tre, kanskje fire av de seks partiene
som inngikk i flyktningforliket i fjor høst synes å bevege seg bort
fra forliket og står ikke lenger rakrygget for hva de
undertegnet og hva de sa i november og desember 2015. De sniker seg
ut bakveien og lar regjeringspartiene ta støyten og ansvaret.
De
løper bort som vettskremte harer når det kommer til nødvendige
tiltak.
Hvordan
gjør de det? De hevder å stå bak forliket om en strammere
flyktningpolitikk i prinsippet, men nekter regjeringen så godt som
alle virkemidler for å få det til.
Vil de holde seg til
forliket?
Dette
vil lett bli oppfattet som taktisk og feigt, og det er bare en
prinsippfast og sterk innvandrings- og integreringsminister, med
ryggstøtte i egen regjering, som synes å holde fast ved helheten i
forliket og som er villig til å gjennomføre det i praksis – om de
andre partnerne holder det de lovte. Men spørsmålet er om
Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, muligens også
Senterpartiet, gjennom sin motstand mot alle tiltak som virker, tør
å støtte forliket mot godhetstyranner, foreningslobbyister,
interessegrupper og aktivistmiljøer når det kommer til stykket. Og
mot en pressgruppe til: De mest sentrale mediene, både trykte og på
internett, som i stor grad støtter en annen linje enn den forliket
la opp til. Her er det noen ganske få unntak, som gjør anstendige
forsøk på en balansert dekning og objektiv tilnærming. De
toneangivende, meningsbærende mediene synes å svikte sitt oppdrag
som saklige premissleverandører i samfunnsdebatten.
Kampanjejournalistikk
Det
meste av hva jeg ser, er uprofesjonell kampanjejournalistikk. Bare på
ett område ser undertegnede en gryende oppvåkning i forhold til
problemene vi står overfor: Reportasjene fra svenske
parallellsamfunn der kriminelle og jihadister regjerer og skaper små
stater i staten. Bydeler der storsamfunnet har gitt opp kampen mot en
uformell, men reell minoritetsjustis på gatenivå, for det meste i
regi av ekstreme islamister og kriminelle bander av ikke-svensk
opphav. Samtidig blir det understreket at «slik har vi det ikke i
Oslo». Neivel, men vil vi komme dit dersom Norge tar imot 30.000
flyktninger årlig i en årrekke fremover? Det er et spørsmål om
antall og konsentrasjoner, mottak fra hvilke land, om vellykket eller
mislykket integrering og om norske verdier kontra reaksjonært
tankegods fra mange slektledd bakover i Midt-Østen og Nord-Afrika.
To forlik
Tilbake
til forlikene: Det var to av dem i fjor høst, etter at regjeringen
la frem sin tiltaksliste 9. november. Den siste inneholdt 15 forslag
i alt, og som ventet krevde regjeringens støttepartier at
Arbeiderpartiet og Senterpartiet skulle involveres slik at ansvaret
skulle fordeles (og kanskje pulveriseres) maksimalt. Da flyktning-
eller asylsøkerforliket kom i stand 19. november, sa KrF`s Knut
Arild Hareide at «det er en ekstraordinær situasjon, og det preger
også Norge. Jeg er glad for at vi står samlet her. 161 av 169
stortingsrepresentanter vil stille seg bak denne avtalen». Sa
KrF-lederen. Siden har han og partiet gjort maksimalt for å
distansere seg fra gjennomføringen av den.
Det
er interessant å studere den ørlille forskjellen mellom
regjeringens forslag til 15 tiltakene den 9. november og det de seks
partiene stilte seg bak 10 dager senere (18 tiltak): De var med et
par unntak langt på vei identiske, bare nyanser skilte dem. Faktisk
ble det sagt at «dette kunne regjeringen i teorien langt på vei ha
gjennomført på egen hånd, siden det ligger innenfor gjeldende
regler og regjeringens instruksjonsrett» (Aftenposten).
Ved
samme anledning, den 19. november, sa Fremskrittspartiets
talspersoner at innstramningene, når de innføres, vil sørge for at
Norge får «Europas strengeste asylpolitikk». - Langt ifra, sa
Venstres Trine Skei Grande. - Det har de (Frp) ikke grunnlag for å
si. Men det hender at noen skrur opp volumet når de har problemer
med å forklare innholdet. Hun var med andre ord fornøyd, men kunne
ikke gi Frp noen «seier» i saken.
Omfavnet forliket
Hun
omfavnet med andre ord forliket og de 18 tiltakene i den. En knapp
måned senere avviste hun samtlige 40 forslag fra regjeringen da den
la frem en oppfølging og konkretisering av tiltakene vedtatt i
november (men da ble forliket kalt «integrering».) Større
faneflukt har noen harepusmor neppe gjennomført i Norgeshistorien.
Hva
gikk de 18 innstramningstiltakene i november ut på? Det viktigste
var å prioritere rask retur av personer som har fått avslag på sin
asylsøknad. De fire partiene utenfor regjeringen var så ivrige her
at de ba Erna Solberg og hennes mannskap om å skaffe seg
tilstrekkelige ressurser for å kunne sende ut straffedømte
utlendninger og asylsøkere med endelig avslag, snarest. Det ble
foreslått konkret at den aktuelle utgiftsposten skulle omgjøres til
«overslagsbevilgning» i statsbudsjettet.
Hva
har skjedd senere? En strøm av bekymringsmeldinger om at det ikke
var «trygt» å sende de og de asylsøkerkategoriene tilbake til
hjemlandet eller nærområdene.
Ba om endringer
Alle
seks partiene (formelt kalt «stortinget») ba om en endring i
utlendingsloven for å redusere anketiden fra tre uker for søkere
som åpenbart ikke har beskyttelsesbehov. 48-timersregelen skulle
utvides til å omfatte flere land. Regjeringen fikk klarsignal for å
samarbeide tettere med IOM (International Organization for Migration)
for å sikre økonomiske incentiver til raskere retur av grunnløse
asylsøkere. Når nettopp dette skjer i disse dager, hører vi
syrlige kommentarer fra de fire forlikspartiene utenfor regjering.
Et
viktig tiltak i forliket ble omtalt slikt: «Regjeringen bes
fortløpende vurdere forslag til lovendringer, forskriftsendringer og
justere aktuelle instrukser med sikte på å oppnå innstramninger».
Les det en gang til: Med sikte på å oppnå nnstramninger.
Undertegnet av Arbeiderpartiet, Venstre, KrF og Senterpartiet. Har de
holdt ord når de nå kommenterer regjeringens konkrete forslag i
denne retning? Nei, da er man svært bekymret for konvensjoner,
menneskerettigheter og asylinstituttet. Det gjelder å ikke følge
forliket, men legge ut snubletråder av partitaktiske grunner, kan
det virke som.
Ett
viktig punkt gjelder «Opprette en hurtigfil for asylsøkere som blir
tatt for kriminelle handlinger (som for eksempel besittelse og salg
av narkotika), der søknaden behandles raskt og søkeren returneres
til opprinnelseslandet ved avslag. Kanskje det eneste punktet der
forlikspartiene utenom regjeringen fortsatt har noenlunde samme oppfatning.
Rask retur viktig
Hva
med retur ellers av personer med grunnløse asylsøknader? Stortinget
(de seks partiene) ba om høyeste prioritet for rask retur, «samt
sikre tilfredsstillende faciliteter ved Storskog og i Kirkenes». En
av de ivrigste tilhengerne av rask retur over Storskog, var Helga
Pedersen (A). Hun foreslo en direkte flyrute mellom Kirkenes og
Kabul. Man behøvde jo ikke bry seg så mye om tilfredsstillende
faciliteter bare man fikk lempet dem om bord i et fly.
Senere
fikk hun antagelig munnkurv for slike drastiske løsninger, og hun og
andre i Ap begynte i stedet å bekymre seg for dem som ble returnert
over Storskog. De kunne jo risikere å bli sendt til andre land i den
andre enden. Man baserte seg på rykter om at syrere og afghanere ble
sendt til sine hjemland, hvilket var oppspinn. Siden den gang har det
vært gjort hardnakkede forsøk fra Aps side på å motarbeide og
mistenkeliggjøre retur til flere land, blant annet Tyrkia.
Styrke og avlaste UDI
Ved
siden av å styrke og avlaste UDI «for å sikre en mest mulig
effektiv og hensiktsmessig saksbehandling» (av asylsøknader), ble
de seks partiene enig om å suspendere utlendingsforskriften § 8-2
inntil videre (15-månedersregelen). Deretter fulgte et punkt om å
ta særlig hensyn til barnas behov på mottak, legge til rette for
språkopplæring, egenaktivisering og muligheten for å gjøre
arbeidsoppgaver i tilknytning til asylmottaket. Nøyaktig det som er
gjort siden.
Så
kommer et svært viktig punkt (5): Midlertidig opphold.
«Dersom grunnlaget for midlertidig beskyttelse kan ha falt bort som
følge av politiske, sosiale eller humanitære forbedringer i
hjemlandet, kan utlendingsmyndigheten uten ugrunnet opphold starte
med tilbakekalling av oppholdstillatelsen til dem som fikk opphold på
slikt grunnlag». Alle som siden har observert debatten om
oppholdfstillatelse i tre, fire eller fem år (også for mindreårige
frem mot 18-årsdagen) er nå klar over at fire av de seks partiene i
praksis har frafalt dette punktet. Man skriker over seg i protest mot
det de underskrev 19. november. Nå er det om å gjøre at flest
mulig flyktninger får bli på permanent basis, det vil si gi
repatriering (skaffe migranter og flyktninger et nytt fedreland til
evig tid). Venstre og KrF er verre enn de andre her.
Mot misbruk av sosiale
ordninger
Punkt
6 i forliket: «Sørge for at nivået på ytelsene til asylsøkere
skal være av en slik art at Norge ikke fremstår som økonomisk
attraktiv i forhold til sammenlignbare europeiske land. Disse
vurderingene må skje fortløpende. Det bør iverksettes nødvendige
tiltak for å hindre misbruk av ordningen.»
Er
det noen som gjenkjenner denne marsjordren til regjeringen og Sylvi
Listhaug når de samme blir hudflettet for nettopp å gjøre det? Da
er plutselig innstramningene inhumane, i strid med konvensjoner og
menneskerettigheter. En større ansvarsfraskrivelse har jeg knapt
sett i norsk politikk. Trine Skei Grande og Knut Arild Hareide er
verst.
Punkt
7 er helt i tråd med Sylvi Listhaugs utsagn om at asylsøkere må
være forberedt på å yte, ikke bare nyte: «Regjeringen bes arbeide
med ordninger som forsterker koblingen mellom ytelser og krav, og
fremme nødvendige lovendringer som bidrar til dette... Det vurderes
innført plikt til å delta i norskopplæring samt incentiver for den
enkelte asylsøker til å aktivisere seg i mottakssituasjonen...»
Dette punktet er altså undertegnet av alle seks partier.
Press via bistand
I
punkt 8 får UD (inklusive bistandsdepartementet) og
politimyndigheter beskjed om å ta initiativ til et sterkere
internasjonalt politisamarbeid for å jobbe mot menneskesmugling og
for å sikre gode returordninger for asylsøkere uten krav på
beskyttelse: «De land som mottar norsk bistand forventes å
respektere forpliktelsen til å ta imot egne lands borgere». Det
betyr kort og godt at regjeringen har fullmakt til å presse enkelte
land på dette punktet, mot trusseel om å holde tilbake
bistandsmidler. Undertegnet av Knut Arild Hareide og Trine Skei
Grande.
Forliket
godkjenner bruk av direktefly for å sikre rask retur av asylsøkere
uten reelt beskyttelsesbehov, omtaler forskjellige hjelpetiltak for
enslige asylsøkere i mottak – og hjelp til
mottaksapparatene i Sør-Europa. Deler
av EØS-midlene kan øremerkes til saksbehandlingskapasitet i
middelshavsland – slik at flere asylsøkere kan få sine sknader
behandlet der fremfor å måtte ta den farlige ruten nordover i
Europa mot Skandinavia.
Overvåkning
av farvann
Regjeringen fikk dessuten gjennom forliket (punkt 12)
fullmakt til å overvåke utviklingen i fluktrutene over Middelhavet.
«Økt norsk tilstedeværelse skal også vurderes» (punkt 12).
Det er særlig punkt 13 i avtalen mellom de seks
partiene som senere er blitt brutt gang på gang i den offentliuge
debatten, etter hvert som Arbeiderpartiet, Senterpartiet (til dels),
Venstre og KrF av taktiske hensyn har fjernet seg fra forliket:
«Stortinget ber regjeringen fremme et lovforslag om nye midlertidige
beskyttelsesformer, der oppholdstid ikke danner grunnlag for
permanent oppholdstillatelse. Beskyttelsesbehov skal ligge til grunn
for innvilgelse av permanent opphold....Saken skal legges frem slik
at tiltakene kan iverksettes i løpet av første halvår 2016».
Hallo! Er det noen som gjenkjenner dette i stormen
mot Sylvi Listhaug, etter det nye forliket 15. desember 2015?
Strengere
for familiegjenforening
Punkt
14 i forliket av 19. november innfører strengere regler for
familiegjenforening: «Stortinget ber regjeringen fremme et
lovforslag om å stramme inn retten til familieinnvandring for
asylsøkere og flyktninger». Nøyaktig som regjeringen ved
innvandrings- og integreringsministeren har gjort. Har hun siden fått
støtte fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre og KrF på dette
punktet? Nei, de sniker seg unna sine
egne underskrifter.
Punkt 15, som de seks partiene har underskrevet:
«Stortinget ber regjeringen arbeide for opprettelse av omsorgssentre
for enslige mindreårige asylsøkere i opprinnelsesland for å
forebygge at enslige mindreårige sendes ut på farefulle reiser og
for å legge til rette for trygg retur. Slike sentre må drives
forsvarlig og i tråd med grunnleggende menneskerettigheter.»
Hva tror dere skjer hvis regjeringen gjør nettopp
dette? Et ramaskrik fra snørr-og-tåre-hold som vil ha flest mulig
flyktninger til Norge. Alle andre steder i verden er så langt unna
norsk standard at de må selvsagt alle få komme til oss. Det sterkt
innvandringsliberale Venstre vil helt sikkert stille seg i spissen
for protestene, uansett signatur på et forliksdokument.
Botidskrav
Punkt 16: «Stortinget ber regjeringen i løpet av våren
2016 igangsette et arbeid med sikte på innføring av botidskrav for
mottak av kontantstøtte og ytelser som ikke støtter opp om arbeid
og aktivitet.» Her vil helt sikkert flere av partiene likevel snu og
ikke overholde et forliksløfte. Av taktiske grunner med tanke på
stortingsvalget neste år?
I punkt 17 ber Stortinget regjeringen gjennomgå
særordninger for flyktninger og asylsøkere i folketrygden og sørge
for at det stilles aktivitets- og opptjeningskrav til disse der det
er naturlig, med sikte på at dette fremmes for Stortinget så raskt
som mulig». Så raskt som mulig.
I
debatten har det vært reist en beskyttelsesmur rundt dagens
eksisterende internasjonale konvensjoner. Men se, i det siste punktet
(18) har de seks partiene sluttet opp om følgende: «Internasjonale
konvensjoner er mindre tilpasset dagens situasjon enn den tid da de
ble skrevet. For at både det internasjonale samfunnet og Norge skal
være best mulig rustet til å håndtere store migrasjonsbølger, ber
Stortinget regjeringen om å ta et internasjonalt initiativ til en
gjennomgang av internasjonale konvensjoner, for at disse i bedre grad
kan tilpasses vår tids flyktningsituasjon».
Igjen
undertegnet av Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre, KrF, Høyre
og Fremskrittspartiet. Flere av disse partiene har siden stilt seg i
«bekymringsposisjon» i
forhold til det de faktisk gikk inn for.
Europarådets generalsekretær, Amnesty, Redd Barna, Røde Kors,
Kirken, visse advokatkretser og
«rettslærde», medier og rikssynsere av alle slag har siden
motarbeidet og tatt avstand fra denne delen av avtalen.
Distanserer
seg
Fire av avtalepartnerne rundt asylforliket har siden 19.
november gjort maksimalt for å ta avstand fra sine egne
underskrifter. Av smålige partitaktiske hensyn, ser det ut til, ikke
på grunnlag av hva som er best for Norge på kort og lang sikt,
distanserer de seg og motarbeider Erna Solbergs regjering når den
gjør så godt den kan for å oppfylle forliket.
Det er ikke særlig imponerende. Jeg oppfordrer alle
seriøse samfunnsdebattanter med gangsyn til å studere teksten i de
18 avtalepunktene hver gang Ap, Sp, Venstre og KrF ser ut til å løpe
fra standpunktene sine, arrestere dem og stille kritiske spørsmål.
Hver gang de sier nei til et forslag fra Sylvi Listhaug, bør de
utfordres til å stille med alternativer – alternative tiltak som
har samme effekt – for innstramning.
Deretter kan vi gå over til den neste og viktigste
fasen: Integrering og inkludering.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar