To
tilsynelatende uavhengige hendelser fant sted denne uken. Først
foreslo en profilert «foreldrerepresentant» å avskaffe lekser i
skolen. Oppegående, kanhende høyt skolerte og muligens velstående
foreldre følger nemlig opp og hjelper sine barn med leksene slik at
de blir enda flinkere. Andre foreldre gjør det ikke, slik at barna
tilsynelatende blir dummere. Sånt skaper forskjeller i det
sosialdemokratiske vassaue-samfunnet. Leksene må vekk!
Den
andre mediebegivenheten var at to forskere fra SSB og og Institutt
for arbeidslivs- og velferdsforskning (FaFo) genialt har funnet ut at
der er klare tendenser til segregering i Oslos barnehager ved at
foreldre tar ulike valg for sine barn: Etnisk norske foreldre med høy
utdanning søker sine barn inn på private barnehager i større grad
enn hva minoritetsforeldre gjør. De siste lar barna sine gå på
kommunale barnehager. Det skal visstnok være kvalitetsforskjeller
mellom de to barnehagetypene, i form av flere eller færre barn pr.
ansatt eller høyere utdanning blant de ansatte. Bildet er nok ikke
så klart som dette.
Loddtrekning
Forskernes
råd er: Foreldre bør ikke få velge barnehage for sine barn.
Loddtrekning kan utjevne forskjellene. For segregering vil vi ikke
ha! Alle skal være mest mulig like i det sosialdemokratiske Norge.
Tidligere har slike samfunnsingeniører foreslått bussing av
barnehagebarn på kryss og tvers i hovedstaden for å få «riktig»
etnisk blanding og slik at alle får samme mulighet til å lære seg
godt norsk (eller dårligere norsk, det viktigste er at barna blir
like).
Slike
grandiose designforslag for samfunn og fellesskap ville hatt god
grobunn under en rødgrønn regjering med en Stoltenberg eller en
Støre som fanebærer. Men heldigvis for barna våre er det en
Høyre-statsråd som bestyrer Kunnskapsdepartementet for tiden, og
hans tale er høy og klar: Skolen, inklusive lekser, er en av de mest
sosialt utjevnende arenaene i samfunnet vårt.
Kunnskapen skal sitte
Lekser
er ikke fordummende pugg av allerede lært eller gjennomgått stoff,
det er en viktig repetisjonsøvelse for at kunnskapen skal sitte
bedre. Først en alminnelig lang skoledag, så hvile for hjernen,
deretter repetisjon om ettermiddagen eller kvelden. De gode
erfaringene med dette systemet er tuftet på flere tusen års
praktisk pedagogikk.
For
hva skjer hvis leksene tas bort? Da vil ressurssterke foreldre med
ansvarlige holdninger fortsatt følge opp, «overvåke» og
hjelpe sine barn med det barna skal lære, mens andre ikke gjør det
– fordi de ikke er i stand til det, eller ikke gidder. Tidsknipa,
vet du. Det er så mye annet. Barna skal jo kjøres til fotball- og
håndballtrening, dans og ballett, kulturskole eller Speidern. Lekser
sprenger tidsskjemaet. Forskjellene vil uansett bestå.
Jevne ut forskjellene
Svaret
fra kunnskapsministeren hva barnehagevalg angår, er det eneste
riktige: Han vil jevne ut kvalitetsforskjellene mellom
barnehagene, sørge for at de
barnehagene som har for mange ansatte pr. barn eller for mange
ufaglærte blir tilført ressurser. Det skjedde blant annet gjennom
statsbudsjettet for 2015, der det blir
satt inn flere hundre millioner kroner i etterutdanning for
barnehageansatte.
At
foreldre velger barnehage for sine barn er opplagt en driver for
høyere kvalitet. Og enda bedre blir det når Regjeringen innfører
en foreldreportal på nettet der de kan finne ut mer om barnehagenes
bemanning og faglige opplegg.
Kunnskapssamfunnet lar
seg ikke endre eller avskaffe gjennom grep fra samfunnsingeniørene
på venstresiden. Kunnskapssamfunnet er der for å bli, og det blir
enda viktigere i fremtiden. Derfor satser Høyre, Frp og vel også
samarbeidspartiene, på kunnskapsskolen, ikke den sosialdemokratiske
kose- og trivselsskolen med frukt og grønt og utjevnet
prestasjonsnivå.
Gullalderen på 60-tallet
60-tallet
var samfunnsingeniørenes gullalder, den tiden da de vestlige
industrinasjonene hadde tilsynelatende uendelige ressurser til å
skape – fra oven - «The Great Society». Forsøkene ble særlig
gjort i USA under demokratene. De mislyktes totalt. De store
antifattigdomsprosjektene gikk bankerott, og Ronald Reagan fikk en
stri jobb med å gjenskape de amerikanske verdiene.
Du
vil alltid finne sosialdemokrater i en eller annen fasong som vil
endre samfunnet med de store grepene, de nøye uttenkte planene, de
utopiske visjonene. Heldigvis er deres innflytelse på retur. De
utslagene vi ser nå om dagen, er de siste krampetrekninger av en
68er-filosofi som alt har spilt fallitt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar