Når
Venstre legger frem sitt forslag til statsbudsjett, skjer det
tilsynelatende med brodd mot Fremskrittspartiets innflytelse i
Solberg-regjeringen: De viktigste angrepsmålene dreier seg om å
forhindre skattelettelser både for bedrifter og enkeltpersoner (de
rike, altså), og å øke transportutgiftene kraftig for folk flest
gjennom høyere bensin- og dieselavgifter, i første omgang en krone
høyere pris pr. liter drivstoff. Partiet legger seg langflat for
klimapanelvarslene om verdens kommende undergang i form av global
oppvarming med CO2-utslipp, og er skjønt enig med miljøbevegelsen i
at norsk olje- og gassproduksjon (med tilhørende inntekter) er et
fenomen noen hakk verre enn svartedauen.
Men
i realiteten slåss ikke Venstre mot Fremskrittspartiet og
regjeringen, men mot konkurrenter i Miljøets ground zero - som alle
har satt miljøpolitikk og drastiske klimatiltak øverst på dagsordenen:
Miljøpartiet De Grønne, SV, litt Senterpartiet (som støtter en
næring som mest av alle har skylden for forurensning av vassdrag og
innsjøer).
Det
begynner å bli trangt i miljøsentrum, for Arbeiderpartiet under
Støre prøver også å fremstå som klimaets aller beste venn (med
kraftige motreaksjoner fra LOs industriforbund som resultat). KrF vil
gjerne fremstå i politisk korrekt miljøpositur, det også. Alle
slåss mot alle i striden om dette begrensede velgerpotensialet.
Trangt rundt tumultene
For
i miljøtummelen er det begynt å bli trangt, veldig trangt. Derfor
må Venstre virkelig bruke albuene for å vriste til seg en prosent
her og en prosent der i kampen mot sperregrensen. Det gjelder å være
synlig og tydelig, og da må budskapet spisses for å få
medieoppmerksomhet. Man slåss mot andre miljøpartier, ikke mot
Høyre og Frp. Kampanjejournalistene følger opp.
I
virkelighetens verden sier velgerne nei til alle de mest ekstreme
miljøtiltakene, i valg etter valg. Dersom en kraftig omlegging av
det norske samfunnet hadde fenget i velgerflokken, hadde Venstre, SV
og MDG hatt godt over 50 prosent oppslutning, alle sammen og hver for
seg. Ingen skal komme å si at ikke velgerne er opplyst, for ikke å
si hjernevasket.
Hisser på seg velgere
Men
nå hisser Venstre på seg folk i grisgrendte strøk som er avhengig
av lange kjøreavstander med bil. Produktive næringer i
distrikts-Norge som i sentrale strøk frykter en forverret
transportøkonomi som fører til kroken på døra, folk er urolig for
arbeidsplassene sine og ønsker heller olje-, gass- og baseutbygging
velkommen for å få et abeid å gå til, enn en langsom kvelning av
offshore-Norge.
Statoil
har lagt frem oppmuntrende planer om produksjon på Johan
Sverdrup-feltet. Den produksjonen trenger Norge og norsk økonomi.
Ikke bare det: I den grad norsk olje og gass erstatter brunkull-strøm
på Kontinentet, er vår produksjon og våre oljeledninger god
miljøpolitikk. Globalt.
Skitten energi må importeres
Oljeselskapene
skal tvinges til å føre frem elektrisitet til plattformene fra
land. Det dreier seg om så store mengder kraft, at Norge i den andre
enden må importere mer skitten kraft fra Europa for at landbaserte
bedrifter og vanlige forbrukere i Norge skal få nok elektrisitet i
det daglige. Bare en brøkdel av dette kan erstattes av vindkraft,
solcellepaneler og andre mer eksotiske energibærere. Det vet alle
aktørene innerst inne. Men her er det mye symbol- og positurpolitikk
ute og går.
Solberg-regjeringen har valgt en klok, riktig og
balansert klimapolitikk ved å satse solid på internasjonale tiltak
som virkelig hjelper oss i retning av en renere atmosfære. Norge kan
med sine økonomiske ressurser gjøre mer til gavn for klimaet
utenfor enn innenfor landets grenser. Det norske bidraget til
luftforurensning og såkalte klimagasser utgjør 0,1 prosent på
global basis.
Mer FoU
Verden
trenger mer forskning og utvikling på nye energiformer. Vi må få
flere elbiler, flere hybridbiler, etter hvert overgang til
hydrogendrift. Alt dette er like om hjørnet. Vi trenger en ny giv i
utbygging av sjøtransport, jernbane og kollektivnett, det er
regjeringen godt i gang med. Vi trenger en mer effektiv
energiproduksjon, oppgradering av gamle kraftverk, men først og
fremst en storstilt bistand til fattige land som må skaffe seg mer
energi for å komme ut av fattigdommen. I de fleste av de landene det
her er tale om, er solen virkelig et alternativ – ikke i det
vinterkalde og lysfattige Nord-Europa.
Det
er et tankekors at Frankrike og Finnland er de «reneste» landene i
Europa når det gjelder forurenset luft og atmosfære. Årsak:
Kjernekraftverk. Men det vil miljøbevegelsen heller ikke ha.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar