Statsbudsjettet
for 2015 er i havn, og resultatet var svært forutsigbart. Rammer,
prioriteringer og profilerte poster er blitt omtrent som resultatet
ville vært om Venstre og KrF hadde vært fullverdige medlemmer av
Solberg-regjeringen. At de skriker seg til fordeler for hjertesaker
og kjepphester fra utsiden i stedet for i ro og mak å diskutere hva
de ønsker å oppnå innenfor en regjering, er deres valg.
Arbeiderpartiet
har gjort maksimalt for å lure de to partiene over til seg i
prosessen, delvis ved å la kopimaskinen gå varm fra
partiprogrammene og de alternative budsjettene deres. Enn har det
ikke lykkes, men utsiktene er bedre i et litt lengre tidsperspektiv.
Problemet
for alle i opposisjonen (inklusive sentrum) er at når formuesskatten
på det nærmeste er borte om et par-tre år, vil det bli mindre rom
for hjertesaker og budsjettøkninger å «veksle inn». Få tror
Venstre og KrF tør utfordre norske bedrifter og skattebetalere ved å
øke skattene igjen fra 2017 dersom formuesskatten er kommet ned i
null eller tilnærmet null. Arbeiderpartiet har alt gitt opp kampen
mot arveavgiften, som partiet med begeistring forsvarte i åtte år.
Da må også KrF og Venstre faktisk begynne å si nei til noe for å
kunne si ja til noe annet. De må kreve mindre byråkrati og en mer
effektiv offentlig forvaltning. De må være med på fullt trykk i
kunnskapsløft, forskning, innovasjon og modernisering – på
bekostning av noe annet. De må dytte flere ut i arbeid fra
uføretrygd og følge arbeidslinjen (som de motarbeider alt de kan
nå).
Sentrum styrkes?
For
en stakket stund vil økt popularitet for KrF og Venstre på
meningsmålingene kunne svekke Høyre og Frp noe slik at
styrkeforholdet mellom de fire partiene endres i «sentrumspartienes»
favør. Det kan gi ihvertfall Venstre bedre argumenter for å gå inn
i regjeringen etter lokalvalgene neste år, dersom valgresultatet er
bedre enn for to og fire år siden. KrF og Hareide vil neppe gjøre
det. Knut Arild Hardeide har et kobbel av syvende fedre i huset sitt
som sitter på nakken hans og har innflytelse over ham og
stortingsgruppen. Jeg har mine tvil om han er sterk nok til å stå
imot advarslene mot Høyre fra tidligere statsministre, partiledere
og parlamentariske ledere. De dagdrømmer fortsatt om regjeringsmakt
med KrF-statsminister.
Økte offentlige utgifter
Enkelte
kommentatorer geberder seg over at de offentlige utgiftene øker med
noen milliarder etter at de to samarbeidspartiene på utsiden har
satt sitt fotavtrykk på budsjettet. Det er det liten grunn til.
Finansministeren og regjeringen kunne ha brukt enda flere
oljemilliarder uten at handlingsregel, kronekurs eller inflasjonsmål
var nevneverdig negativt påvirket. Spørsmålet gjelder ikke antall
oljemilliarder, men hva milliardene brukes til. For å styrke
landbaserte næringer på sikt kan man med god margin i enda større
grad styrke vei- og jernbaneutbygging, redusere etterslep på vedlikehold, gi
klarsignal for større broprosjekter (først og fremst den nye
forbindelsen Horten-Moss) og tunnelavlastninger i Oslo samt gode
kollektivløsninger a la Fornebubanen (statens andel bør økes).
Det
er når oljemilliarder går til å heve den jevne levestandarden til
et enda høyere nivå (uten tilsvarende produktivitetsvekst) , med
enda høyere velferd, fristende permisjonsordninger, generøse
IA-avtaler, økte satser for uføretrygd og sosialhjelp at
alarmklokkene bør ringe.
Mer forsvarsmateriell
I
den urolige og farlige tiden Norge og andre NATO-land er inne i stilt
overfor russisk aggresjon, ville det være klokt å heve beredskap og
forsvarsnivå. Innkjøp av materiell for hær, luft- og sjøforsvar
gjøres stort sett i utlandet uten negative virkninger for norsk
økonomi. De virkelig store og tunge samferdselsutbyggingene vil
høyst sannsynlig bli utført av utenlandske entreprenører i EU.
Arbeidskraften hentes allerede i dag for en stor del fra Nord-Europa
og Baltikum.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar