Regjeringen
ved arbeidsminister Robert Eriksson åpner for at arbeidstagere kan
velge å stå lenger i jobb enn både 62, 67 og 70 år. Den nye
offisielle pensjonsalderen blir først 72 år, og kan komme til å
øke ytterligere til 75. Pensjonsreformen gjør at man kan betale inn
til pensjon helt fram til fylte 75 år, og etter hvert jobbe like
lenge.
Det
er en helt naturlig utvikling etter hvert som den voksne delen av
befolkningen stadig får bedre helse og enda bedre anledning til å
gi skatteinntekter og verdier tilbake til samfunnet. Legemlig og
åndelig kraft er riktignok noe individuelt, så de fleste vil nok
velge et kortere arbeidsliv. Det viktige er at samfunnet ikke skjærer
alle over en kam og beordrer friske mennesker ut av arbeidslivet. Det
er noe kunstig og dypt aldersdiskriminerende over det lovverket vi
hittil har hatt.
Skulle stått lenger
Selv
måtte jeg gå av ved fylte 67 år, men ser i ettertid at jeg fint
kunne ha hamlet opp med adskillig yngre medarbeidere både i
produktivitet og kvalitet – til denne dag.
Selvsagt
murrer det blant yngre som gjerne skulle hatt stillinger og
posisjoner til eldre kolleger, og (unge) lederskribenter og
kommentatorer fyrer opp under eldrehetsen. De peker på at selv NHO
er skeptisk til lovendringen. Men årsaken til det siste er ikke at
eldre arbeidstagere jevnt over yter mindre. Grunnen er at bedriftene
får høyere pensjonskostnader knyttet til de eldre, og gjerne vil
slippe å bidra til tjenestepensjonene ut over et sjablonmessig
aldersoppsett i forsikringsavtalene.
Økende ubalanse
Det
norske samfunnet står overfor et økende problem i årene som
kommer: Forholdstallet mellom den delen av befolkningen som lever på
pensjon og de som er i aktivt, produktivt og verdiskapende arbeid
reduseres med negativt utslag når det gjelder bærekraften til
pensjonssystemet vårt, i første rekke folketrygden.
Den
kunstig lave pensjonsalderen på 62 år oppsto mot slutten av
80-tallet, da noen fant på at de ville hjelpe «sliterne» i
manuelle yrker til å gå av med verdighet og brukbare økonomiske
pensjonsvilkår (AFP). Det var en god og riktig tanke. Men ikke før
fikk én gruppe arbeidstagere tilkjent denne retten, så dukket
kravet om likestilling opp fra alle andre, både slitere og
slett-ikke-slitere. 62-årsregelen, et spleiselag mellom
arbeidsgivere og staten, ble almengjort. Plutselig skulle «alle» ha
rett til å gå av tidlig. Selvfølgelig valgte da et økende antall
å pensjonere seg lenge før de måtte, selv om svært mange hadde
restarbeidsevne i massevis.
Pensjonssystemet under
press
Den
almengjorte 62-årsgrensen satte hele pensjonssystemet under sterkt
press. Produktive mennesker deltok ikke lenger i det økonomiske
kretsløpet. Det var en ulykke for norsk arbeidsliv.
Førtidspensjonering med eller uten delvis uføretrygding svekket det
økonomiske grunnlaget for velferden. Høy kompetanse forsvant fra
bedriftene og fra offentlige virksomheter. Og problemet har bare
vokst siden.
I
perioder med høy ledighet på 90-tallet og etter finanskrisen løste
man riktignok et kosmetisk problem på statistikken ved altså å
kjøre 62-åringer ut av arbeidslivet. Ledighetstallene ble ikke så
høye som de ellers kunne blitt. Den massive uføretrygdingen bidro
til det samme. Sammenligner man og benytter de statistiske
definisjonene på uføretrygd i OECD-land, skulle våre ledighetstall
være langt høyere.
Stenger
ikke for de yngste
Det
at eldre står lenger i jobb, betyr slett ikke at de «stenger for»
de yngste, de i alderen 18-25 år som har problemer pga hull i CV`en,
funksjonshemninger, avbrutt videregående eller manglende
yrkesopplæring. Denne gruppen har problemer på egne premisser.
Kompetansen, eller manglende kompetanse, svarer ikke til de krav
arbeidsgivere setter. Derimot vil det hjelpe godt om de fikk utvidet
adgang til midlertidig ansettelse slik at de kan vise seg frem, vise
hva de duger til. Men det vil jo LO heller ikke tillate.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar