Alt
tyder på at det året vi går i møte, blir et av de farligste siden
den forrige kalde krigens tid. Det har selvsagt noe med Putins
Russland å gjøre, men også manglende samhold, manglende strategisk
respons og mangel på virkelig resolutte sanksjoner fra EUs side -
stilt overfor Russlands eklatante brudd på folkerett og inngåtte
internasjonale avtaler i nyere tid.
Russland
har dette året annektert del av et annet land, sendt tusenvis av
umerkede tropper og mye militært utstyr inn i russisktalende
opprørsområder øst i Ukraina, trappet opp spion- og
propagandakrigen, testet ut beredskap og reaksjonstider både overfor
NATO-land og nøytrale stater, sendt ubåter inn i svensk skjærgård
og gjennomført provoserende flytokter langs Norges og andre
NATO-lands kyster.
2-prosentmålet
Flere
europeiske land var i 2014 i ferd med å gjenvinne det økonomiske
fotfestet etter en delvis selvforskyldt, ikke bærekraftig
velferdspolitikk, da forpliktelsen om å styrke forsvaret av
Vest-Europa og det nordamerikanske kontinentet fikk fornyet
aktualitet. Når politikere som gjerne vil bli gjenvalgt ser at et
økonomisk oppsving og bedring av velferden kan bli forsinket som
følge av høyere forsvarsutgifter, kvier de seg for å følge NATOs
omforente mål om 2 prosent av brutto nasjonalprodukt til forsvaret.
Vegringen svekker alliansens totale troverdighet og slagkraft. Kun
fire land oppfyller retningslinjene: USA, Hellas, Storbritannia og
Estland. Ikke Norge. Vi ligger riktignok like under «streken», men
har ennå en vei å gå.
Svekket norsk forsvar
Vårt
eget land har i dag ikke noe sterkt eller avskrekkende forsvar. Den
politiske ledelsen vil aldri innrømme det, men siden 90-tallet, fra
og med forsvarsminister Johan Jørgen Holst (A), har samtlige
regjeringer redusert forsvarsbudsjettene, «tatt ned» Forsvaret i
alle våpengrener, riktignok med noen kvalitets- og
kapasitetsøkninger i smale nisjer – og da mest for å
tilfredsstille NATO- og USA-krav i utenlandsoperasjoner.
Vår
vernepliktsmasse blir ikke utnyttet, de stående hærstyrkene er
kraftig redusert, dybde- og utholdenhetsforsvaret eksisterer ikke
lenger. HV er svekket og ikke til stede der du bor, marinefartøyene
ligger stort sett ved kai uten personell og reservedeler, og
F-16-flyene skulle vært fornyet for lenge siden.
Ikke tilpasset
utfordringene
Forsvaret
har i 25 år vært trimmet etter prinsippet «vi må tilpasse
Forsvaret til budsjettene», altså ikke i forhold til trusler eller
utfordringer utenfor landets grenser. For hvor var trusselen? Sovjet
var jo borte, og landet var svakt. Den kalde krigen over, og vi
vant... Det er på tiden at noen leser seg opp og minner om de lange
linjene i europeisk historie.
Ikke
det at et lite lands forsvar har noen mulighet for å stå imot en
stormaktsnabos overveldende styrke på egen hånd. Men det gjelder at
Norge viser vilje til forsvar, at vi er i stand til å holde
havner og flyplasser intakt inntil allierte forsterkninger er på
plass. Vi må kunne beskytte forhåndslagre og sørge for at et
minimum av infrastruktur og kommunikasjonslinjer er operative. Reaksjonstiden må ned, beredskapen høyere.
Tegn til nytenkning
Først
med Solberg-regjeringen ser vi de første svake tegnene til en ny
kurs og en forsiktig opptrapping. Det skal bli spennende å se om
Arbeiderpartiet - i opposisjon - tar ansvar og støtter regjeringen i
en nødvendig styrkeoppbygging. Et styrket norsk forsvar vil møte
sterk motstand, eller kun halvhjertet oppslutning, hos Sosialistisk
Venstreparti, KrF, Sp og Venstre.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar