Human
Rights Service med Hege Storhaug i spissen vil kartlegge landets
moskeer og ber «publikum» hjelpe henne med oppgaven. HRS vil ganske
enkelt dokumentere den kulturelle utviklingen i Norge, hvor man nå
ser at bedehus, samfunnshus, forsamlingshus, ja, til og med
diskoteker overtas av muslimske organisjoner og gjøres om til
religiøse islamske sentra. Norge forandres.
Vel,
hva så? Myndighetene har allerede lister over det samme, med
adresser, kontaktpersoner og oversikt over nøyaktig medlemstall. Det
er for å gi offentlige tilskudd til trossamfunn pr. medlem. Hege
Storhaug ber om adresser, åpningsdatoer og foto av bygningene.
En kulturell revolusjon
Bakgrunnen
er altså et ønske om å registrere den kulturelle revolusjonen vårt
land står midt oppe i. Det islamkritiske Human Rights Service er
bekymret over at vi i mange tilfelle ikke vet hvilke krefter som står
bak opprettelsen av en moské. Jeg legger for egen del til: Hvilke
land, hvilke finansieringskilder står bak? Er det knyttet
trosmessige betingelser bak bistanden fra for eksempel Saudi Arabia?
Hvilken retning innen Islam er det giverne og menighetene ønsker
seg? Kan vi, ved å se nærmere etter, få signaler om for eksempel
radikal islamisme er på vei inn?
Senere
generasjoners historikere vil helt sikkert sette pris på
initiativet: Her vil de på en lett tilgjengelig og oversiktlig måte
kunne skaffe seg kunnskap om hva som faktisk skjer i
samfunnsutviklingen. Det er på linje med dokumentasjon av Den norske
Kirkes forvandling, bruken av kirkebyggene – og utenfor den
offisielle kirken kan de som interesserer seg for slikt, se hvordan
metodistene, adventistene, baptistene, Pinsemenigheten, Jehovas
vitner og frikirkene utvikler seg, både fysisk og åndelig.
Noen protesterer
Men
så reiser en Shoab Sultan, rådgiver i Antirasistisk Senter og
tidligere generalsekretær i Islamsk Råd Norge, bust og uttaler at
initiativet fra HRS er «skremmende». Han frykter at en liste over
muslimske trossamfunn kan «misbrukes av islamfiendtlige krefter».
Og terroristers og kriminelles beste venn i Norge, også kalt
Datatilsynet, uttaler gjennom en juridisk rådgiver at kartleggingen
fremstår som lovlig, men at «organisasjonen likevel bør være
varsom».
Datatilsynet
er «innenfor» vårt liberale demokrati og en viktig vaktbikkje for
personvern og den private sfære. Jeg har ingen problemer med den
advarselen. Men Sultans meningsytring er litt spesiell. Hva frykter
han egentlig? At noen skal begynne å kikke de islamske
trossamfunnene litt i kortene? Jeg kjøper ikke fullt ut argumentet
om at en kartlegging kan «misbrukes». Hva er hans egentlige
standpunkt – bør dokumentasjonen forbys, motarbeides, stilles i et
dårlig lys? Ønsker han at de trossamfunnene han representerer skal
få drive sin virksomhet mest mulig «i fred»?
Det liberale svaret
Det
liberale svaret ville nemlig
ha vært: «Velkommen, Hege
Storhaug. Vi skal hjelpe deg med kartleggingen. Vi er en åpen og
transparent organisasjon, vi ønsker å være en del av det norske
samfunnet tuftet på norske
demokratiske verdier. Vi har
ingen ting å skjule.»
En
nynazistisk nordisk organisasjon har fått politiets tillatelse til å
demonstrere mot homofili i Fredrikstad. Straks reises kravet om enten
forbud, motdemonstrasjoner eller begge deler. Noe av det samme har
skjedd i Rana. Der skriver en leser: «Jeg er villig til å kjempe
for ytringsfriheten med mitt liv som innsats, men grupperinger og
ideologier som er tuftet på vold og rasisme skal ikke beskyttes av
retten til fri ytring». Altså skal disse meningsytringene forbys,
der går grensen.
Blir gjerne voldelige
Motdemonstrasjoner
mot nazister har en tendens til å bli voldelige. Også her kan motstanden være tuftet på vold som virkemiddel. Mange demonstranter
ønsker nettopp voldscener, slåsskamper med politi og motparten. Det
gir presseoppslag, og gir samtidig motdemonstrantene en god følelse
av å «gjøre noe aktivt» mot de mørke kreftene. I stedet burde
demonstrasjoner og «marsjer» av nynazistisk karakter forbigås i
stillhet, i beste fall kan annerldes tenkende stille opp fredelig for
så å snu ryggen til de brølende brunskjortene. Ikke hindre selve
demonstrasjonen.
Det
er denne holdningen som er mest i pakt med vestlige, liberale og
demokratiske tradisjoner, ikke forbud. De «kreftene» 99 prosent av
oss misliker, kan faktisk ønske å bli møtt med nettopp vold,
undertrykkelse og forbud. Det gir martyrstatus og maksimal
oppmerksomhet.
Hvem er de totalitære?
Jeg
lurer av og til på hvem de totalitære blant oss egentlig er. Det er
lett å peke ut mellomkrigstidens fascistiske, nazistiske og
kommunistiske bevegelser – og deres etterdønninger flere
generasjoner senere. Men er det ikke også et lite snev av den samme
grunnholdningen hos dem som vil forby ytringer de ikke liker, eller
som uttaler at noe er «skremmende»? Undertegnede er iallfall sikker
på én ting: Intolerante holdninger og krav om lovforbud så fort
ytringer man ikke liker dukker opp, forekommer minst like mye på
venstresiden og blant religiøse fundamentalister som på den
ekstreme politiske høyresiden. De biter hverandre i halen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar