Munch-museet
på Tøyen og Munchutstillingen i Nasjonalgalleriet (jeg foretrekker
det innarbeidede navnet) en fredag for et par uker siden: Sammen med
et sterkt interessert publikum er også skoleklasser på besøk. De
ledes av egne lærere og undervises av kyndige museumsguider. En av
klassene er åpenbart fra Oslo Øst, med et sterkt innslag av våre
nye unge landsmenn. Pent kledd, rolige og disiplinerte. Jeg blir litt
nysgjerrig og følger diskret etter. Hvordan møter for eksempel
norskpakistanske barn en universal, men også urnorsk
verdenskunstner? Er de interessert? Er de nysgjerrige? Stiller de
spørsmål? Er de opptatt av «det norske»?
Førsteklasses pedagog
Barna,
på ungdomsskoletrinnet, har fått møte en førsteklasses pedagog.
Hun er blid, myndig, men uten å vise overdreven autoritet. Får
barna til å sette seg ned på gulvet rundt utvalgte malerier. Spør
om hva de ser, hva de opplever. Hva kan kunstneren ha ment? Hva vil
han formidle, hva vil han vekke i oss? Hvordan er verket bygget opp,
med farger, former, perspektiver og symbolikk?
Jeg
legger merke til at «minoritetselevene», la oss kalle dem det, er
de som setter seg ned nærmest kunstpedagogen og lytter mest
konsentrert til hva hun formidler. De rekker opp hånden oftest for å
stille spørsmål. Den erfarne guiden fanger elevenes oppmerksomhet,
og det blir en spennende dialog. Munchs liv og kunstneriske posisjon
blir nøstet opp sammen med en porsjon kunstforståelse godt over
gjennomsnittet. Situasjonen minner meg om egne kunsthistoriestudier
mot slutten av 1990-tallet da vi voksne studenter besøkte
Nasjonalgalleriet hver lørdag gjennom flere semestre – og
selvfølgelig var innom Edvard Munch i passende dose.
Den kulturelle
skolesekken
Jeg
gjetter at besøket hadde sammenheng med Den kulturelle skolesekken,
etablert først som et lokalt initiativ i Sandefjord, videreutviklet
av Vestfold fylkeskommune og deretter gjort til et nasjonalt
kulturtiltak for å åpne opp for og formidle våre felles
kulturskatter til den oppvoksende slekt. Hensikt: Kunstinteresse,
vekke nysgjerrighet, vise at kunst og kultur i mange ytringsformer
betyr noe i menneskenes liv. Men også at besøk på for eksempler
kunstgallerier og museer er en treningssak, der oppøvingen gjerne
kan starte tidlig. «Man må lære å se». Kjennskap til kunst og
kulturarv knytter folkegrupper sammen, geografisk og etnisk når
mange blir utsatt for de samme påvirkningene over tid. Kunsten er
bindemiddel, et lim i samfunnet.
Går det for sakte?
Men
så blir også dette problematisert. For tenk: De etablerte
kulturinstitusjonene når ikke ut til innvandrerne! For eksempel har
bare 3 prosent av Nasjonalmuseets besøkere innvandrerbakgrunn. Dette
er ille, for det var visstnok satt opp noen mål for fem år siden,
og de målene er ikke oppnådd.
Jeg
har en viss forståelse for at noen synes det går for sakte. Men jeg
har mindre sans for utålmodigheten og den feberaktige trangen til
rask måloppnåelse på et så komplisert felt som kulturformidling.
Som kulturministeren ganske riktig uttrykte det i Aftenposten 22.
juni: «Publikumsutvikling er en langsiktig og sammensatt prosess.
Samtidig ser man at deltagelse sammenfaller med blant annet inntekt.
Slike skiller ser vi også i majoritetsbefolkningen», påpeker hun.
Og vil overlate initiativet til institusjonene selv, de som kjenner
sitt marked og sitt publikum.
Hadia
Tajik har selvfølgelig rett. Ting tar tid. En ønsket utvikling må
ikke bli til krampaktig streben etter kulturutjamning i løpet av få
år, selv om det er fint at vi gjør oss selv oppmerksom på
problemstillingen.
Ungdommens
Kulturmønstring
Denne
uken fikk undertegnede anledning til å følge det store nasjonale
arrangementet til Ungdommens Kulturmønstring i kulturhuset Bølgen i
Larvik. Mønstringen viste en fabelaktig bredde, der ungdom fra hele
landet kappedes i å fremføre sine innslag av sang,
instrumentalmusikk, dans, diktlesning, bildende kunst, installasjoner
og tablåer. Rock & pop, klassisk og musikkteater, kortfilm og
animasjon ble fremført i en heksegryte av ungdommelig engasjement,
humør og pågangsmot. Jeg noterte et sterkt innslag også her av
våre nye, unge landsmenn.
Integrering
tar tid. Det er en erkjennelse vi bare må ta inn over oss. Å dele
felles kulturarv og -goder vil kreve generasjoner, ikke hastige
femårsplaner. Begynn med barna.
Det
var forresten også budskapet en studiegruppe fra Vestfold fikk høre
under et besøk i Jorvik Viking Centre i York i vinter. Der ble det
satset sterkt på skolebesøk og tilrettelegging for barn. Vi ble
fortalt: Lykkes vi med å vekke den historiske interessen hos de
yngste, tar de i neste omgang med seg eldre søsken, foreldre og
besteforeldre til Jorvik. Hvilket også hadde skjedd i York.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar