Vi
ser det omtrent daglig i mediene: Krasse angrep på Politiets
Sikkerhetstjeneste. Mistenkeliggjøring, halvkvedede viser om
«overvåkningssamfunnet». Beskyldninger om «ulovlig»
registrering. Påstander om at tjenesten med urette holder øye med
snille, uskyldige muslimer. Kritikk mot det å ha informanter i
kretser som planlegger voldelige aksjoner eller som etter egne utsagn
vil endre det norske demokratiet med uakseptable midler.
Det
går an, til en viss grad, å forstå den eldre venstreradikale garde
som følte seg urettmessig behandlet av den tidligere
Overvåkningstjenesten under den kalde krigen, den gang
Arbeiderpartiets innerste kjerne ikke klarte å skjelne mellom
landets reelle fiender og vanlige politiske opposisjonelle. «Få se
mappa mi» ble et begrep. Det ble ryddet opp.
Vingeklippet
Opprydningen
kan imidlertid ha gått for langt. PST ble kraftig vingeklippet og
gjort impotent takket være Lund-kommisjonens feilvurderinger.
Tjenesten fikk den ene armen bakbundet, men ble pålagt å slåss mot
motstandere med minst to.
22.
juli ble en vekker. Plutselig savnet man en overvåkningstjeneste som
var i stand til å gjøre jobben sin på våre vegne. Men lite har
skjedd. Så sent som i februar i år ble det meldt at
arbeidsforholdene til PST er blitt verre etter 22. juli 2011:
Tilgangen til offentlige registre er blitt innskrenket. Det gjelder
for eksempel tilgang til passbilder. Med den begrunnelse at hensikten
med passregisteret ikke var kriminalitetsbekjempelse! Så fulgte
varsler om at man har fått innskrenket adgang til UDI`s registre
fordi det «mangler hjemler» da UDI-registeret gikk fra papir til
elektronisk lagring. Her blir juridiske spissfindigheter – eller
uklarheter – benyttet som argument. Og som om dette ikke var nok,
er tjenesten nektet tilgang til å hente ut førerkortbilder fra
Vegvesenets Autosys-register. PST har heller ikke adgang til
opplysninger i NAV eller helsevesenet. Samarbeidet og
informasjonsutveksling basert på kommunikasjonskontroll mellom PST
og den militære E-tjenesten blir motarbeidet.
Venter på regelverk
Andre
offentlig etater vil heller ikke dele sin informasjon med PST «før
et nytt regelverk er på plass». Det tar lang tid, svært lang tid i
dagens Norge.
Ser
man mønsteret? Både politisk, formalistisk og ideologisk blir
landets sikkerhetstjeneste systematisk motarbeidet. Hvor stor
innflytelse har Sosialistisk Venstreparti på disse spørsmålene i
regjeringen, mon tro? Partiet er kjent for å være sterk motstander
av effektiv overvåkning, bortsett fra når det gjelder å følge med
på aktivitetene til ekstreme høyrekrefter.
Det
er ingen tvil om at terrorbekjempelse her i landet er helt avhengig
av et oppegående PST med tilstrekkelig mannskap, utstyr og
muligheter for å sammenstille opplysninger i tilgjengelige
offentlige registre. I dag arbeides det visstnok med å endre
lovgrunnlaget slik at en rask og sømløs kommunikasjon kan tre i
kraft. Men når? Vi har i frisk erindring den utrolige
sendrektigheten i forbindelse med noe så enkelt som å stenge
gateløpet kloss forbi Regjeringskvartalet. Eller gjennomfartsveiene
tett opptil Stortinget.
Skal trygge vår
hverdag
Politiets
sikkerhetstjeneste skal trygge vår hverdag, forebygge terrorisme og
overvåke personer som i det skjulte planlegger angrep på det norske
folkestyret, som vil svekke vårt forsvar av menneskerettigheter og
rettsstaten. Vi har et politisk overvåkningsorgan opprettet av
Stortinget, EOS-utvalget, som går svært langt i å overvåke
overvåkerne. Medlemmene der tolker bestemmelsene på en måte
som ikke er til fordel for en effektiv tjeneste. Selvsagt bør PST
holde et øye med enkeltpersoner som åpenlyst sprer bannbuller i
forakt for vestlige verdier og som arbeider for islamsk fascisme og
reaksjonære sharialover.
Å
ha slike synspunkter skal vi godta, men hvem vet når radikale
islamister går over til å være ekstreme islamister som tar
udemokratiske virkemidler i bruk? Mange av oss husker ennå
Arbeiderpartiets parlamentariske leder Martin Kolberg og hans
advarende utsagn i 2009 om nettopp radikal islamisme. Med den
uttalelsen kom han Frp i møte, og ga inntrykk av at han og
Arbeiderpartiet hadde satt en yttergrense for hva det norske
samfunnet skulle tolerere. Hvor dypt satt egentlig denne
holdningsendringen?
Etter Syria
I
disse dager forsøker PST å forhindre at nettopp radikale og
ekstreme norske islamister reiser til Syria for å få kamp- og
krigserfaring. Noen av dem er sikkert idealister som ønsker å gjøre
en innsats mot Assad-regimet. Andre, av dem som overlever, vil komme
tilbake til Norge – med hva i bagasjen? Skulle ikke PST ha
anledning til å registrere og eventuelt overvåke slike elementer?
Ikke ifølge EOS-utvalget.
Det
er grunn til å frykte at det må enda en grusom terrortragedie til
før vi nordmenn våkner av vår troskyldige tornerosesøvn.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar