Rødgrønne
skribenter har utløst en leserbrevflom rettet mot privat og
offentlig samarbeid innen vei- og jernbaneutbygging, samtidig som
Fagforbundet har kjøpt rådyr spalteplass i de store avisene der man
argumenterer mot OPS med likt og ulikt av påstander og «bevis».
Det pengesterke forbundet bruker medlemskontingenten til å forsvare
egne interesser, hvilket er dets formål og privilegium.
Det
er helt logisk at det nettopp er LO-forbundet for offentlig ansatte
som gis hovedrollen i kampen mot OPS: Mest mulig i det norske
samfunnet skal være styrt og kontrollert av staten. «Privat» er et
bannord og fyord. Her skal ikke prøves noe nytt. Her skal vi bygge
landet som vi har gjort i uminnelige tider bakover. Sterke krefter i
både forbundet og blant rødgrønne politikere drømmer seg tilbake
til den gang Statens Vegvesen styrte og bygde alt. Veivesenets
anleggsavdeling Mesta skal tilbake som monopolutbygger. Kom ikke her
med noe så brysomt og farlig som konkurranseutsetting! Da får
heller veiutbyggingen ta den tiden den trenger.
På ulike nivåer
OPS-eksempler
hentet fra utlandet har mindre verdi i den norske debatten fordi
forskjellige land i Europa befinner seg på ulike «nivåer» i
veiutbygging. Storbritannia er et «modent» veiland der for eksempel
starten på motorveiutbyggingen begynte et halvt århundre før
Norge. Der er anbuds- og kontraktsmodellen annerledes enn det
fremsynte fagfolk og politikere ser for seg i vårt eget land. Også
Sverige, Østerrike og Sveits startet lenge før oss - lenge før
Stortinget fikk ut finger`n og skjønte at det måtte tas et
krafttak.
Krafttaket
er imidlertid uteblitt. Vi har fått en klattvis og uoversiktlig,
kostnadsdrivende utbygging styrt av stortingspolitikerne gjennom de
årlige budsjetter, og der representanter lager mafialignende
allianser for å få veiene akkurat gjennom deres bygder
mellom for eksempel østland og vestland. Som en hilsen hjem fra
Løvebakken, med snorklipping som ekstra bonus. Desidert verst var
statsråd Kjell Opseth (A). Jeg husker ham godt fra debatten den gang
det var diskusjon om motorveien i nordre Vestfold, en livsfarlig og
miljøgiftig dødsvei mellom Holmestrand og Drammen, overbelastet og
købelastet. Opseth ville nøye seg med en B-motorvei med to filer.
Arrogant svar
Jeg
intervjuet ham på trappa utenfor Rica Park Hotel i Sandefjord tidlig
på 90-tallet. «Hvorfor går du imot bygging av en moderne firefelts
vei i Vestfold», var mitt spørsmål som journalist. «Dere får
jo fire filer, to med den nye veien, og så kan dere bruke den gamle
samtidig. Det blir fire filer til sammen», svarte den arrogante
Ap-statsråden. Presset ble likevel for stort fra hans eget
fagdirektorat. Vi fikk en firefelts motorvei, og den snor seg nå
langsomt og kostbart sydover.
Det
er her vi er ved poenget: Vi har en av de laveste veistandardene i
Europa, et veivedlikehold som står langt tilbake å ønske, og med
et etterslep på vedlikehold av riksveiene et sted mellom 40 og 70
milliarder kroner litt avhengig av om vi også tar med en
tunnelstandard som ikke er godkjent i noe annet europeisk land.
Med
dette svake utgangspunktet går det ikke an å fortsette det lave
tempoet i veiutbyggingen. Vi er rett og slett nødt til å forsere om
ikke de større byene og tett befolkede fylkene skal kveles av køer,
eksosdamp og ulykker. Vi vet at offentlig og privat samarbeid
fungerer etter dette mønsteret:
Bygging og vedlikehold
Når
en ny motorvei skal anlegges, får et privat selskap etter anbud og
kontraktsforhandlinger klarsignal for å bygge en lang,
sammenhengende trasé. I kontrakten inngår at utbygger har ansvaret
for veivedlikeholdet i for eksempel 25 år etter at veien er ferdig.
Da vil det private selskapet være interessert i å bygge en vei av
høy kvalitet, siden det da blir mindre utgifter til vedlikeholdet i
25-årsperioden. Utbygger tar all økonomisk risiko i
anleggsperioden, man har ikke anledning til å komme med
ekstraregninger under marsjen. Er for eksempel ikke de geologiske
undersøkelsene gode nok på forhånd, må utbygger ta tapet.
Den
norske staten fordeler kontraktsbeløpet over 25-årsperioden. Når
perioden er over, overtar staten eierskapet. Dette gir ikke
nødvendigvis en stor samlet besparelse, men husk at de norske
statsbudsjettene samtidig ikke blir belastet med en krone til
vedlikehold i denne lange tiden. Og først og fremst: Veien kan tas
mye tidligere i bruk. Det er en samfunnsøkonomisk stor fordel. Det
medgår færre liv i ulykker, det forbedrer transportøkonomien, det
gir et bedre miljø, reduserer køer og forkorter pendlertiden på et
videre arbeidsmarked.
Et billig poeng
Det
er gjort et billig poeng av at OPS-selskapene tjener penger på
modellen. På de få prosjektene som hittil er utbygd, er det snakk
om 180 millioner kroner. Noe så forferdelig, tenk: Noen tjener
penger på et veioppdrag! Som om ikke dette er noe av vitsen
med all økonomisk aktivitet i et fritt, vesteuropeisk samfunn?
Hvorfor skal vi gi stadig næring til myten om at Norge er «den
siste sovjetstaten i Europa?»
Ta
for eksempel dagens klattvise utbyggingsmønster i Vestfold. Her er
bitte små parseller fordelt på selskaper som Mesta, Skanska,
Veidekke m.fl. Er det noen som innbiller seg at ikke disse selskapene
tjener penger på kontraktene
sine? Legg sammen fortjenesten på alle parsellene, så får vi nok
et tilsvarende regnestykke med
to streker under. I tillegg
kommer merkostnaden ved å bygge klattvis. Forskjellen mellom det å
bygge sammenhengende fra nord til syd i Vestfold og dagens mønster
er beregnet til et sted mellom fem og syv milliarder kroner. Hvorfor
er da 180 millioner uakseptabelt?
Nye ideer, bedre løsninger
Vi
er nødt til å tenke nytt, prøve andre løsninger. Det er Høyre
som først og fremst står i spissen for nye ideer og bedre
løsninger. På landsmøtet ble denne programformuleringen vedtatt:
«Store utbygginger bør organiseres i egne selskaper som
offentlig-privat samarbeid (OPS) eller som heleide offentlige
enheter med selvstendig resultatansvar.» Legg merke til at de to
alternativene er sidestilt. Høyre har ikke ikledd seg noen
ideologisk tvangstrøye. Vi kan velge mellom alternativer, det som
passer best i konkrete tilfelle. Høyre avviser ikke praktiske
løsninger. De rødgrønnes skylapper på den annen side forhindrer
nytenkning. Det er dette landet ikke tjent med.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar