Den
farverike Bergens-professoren Frank Aarebrot, som er selverklært
Ap-velger, har refset Høyre-folk for å lide av «paranoia» i
forhold til mediene. Nye tall viser at jo lenger til høyre på
skalaen man befinner seg, desto mindre tilit nærer velgerne til
norske massemedier. Ikke draramtiske utslag, men en klar tendens.
Det
er Nordiske Mediedager som har gjennomført undersøkelsen blant
journalister, redaktører og publikum om mediebruk og tillit til
mediene. Slike undersøkelser er blitt gjort hvert år siden 1999, og
i år har man trukket inn et representativt utvalg på 800 publikum,
231 redaktører, 653 journalister og til sammen 2198 partimedlemmer –
fordelt på 798 H, 696 Ap, 704 KrF.
Høyre-folk har mindre
tiltro
I
kortform viser resultatene at Høyres medlemmer altså har mindre
tillit til mediene enn velgere, mediefolk og andre partier. Det får
professoren til å utbryte at «Høyre er smittet av FrPs
mediaparanoia.»
Utsagnet
er selvsagt det rene tøv og synsing fra en som for lengst har valgt
sin politiske utsiktsplattform. Høyrefolk er godt i stand til å
vurdere sannhetsgehalten i medienes behandling av nyheter, særlig på
det politiske området, uavhengig av andre partiers oppfatninger.
Noen «smittefare» er ikke-eksisterende.
På
spørsmålet «Hvor stor tiltro har du til journalister» svarer 27
prosent av Høyre-medlemmene «nokså liten tiltro», mot 12 prosent
av publikum. 45 prosent av Ap-medlemmene svarer at de har «nokså
stor tiltro» til journalister mot 24 prosent for Høyre. Ap og KrF
er mer på linje med velgerne her. Høyre-medlemmer skiller seg
systematisk ut i en rekke spørsmål.
Følger ikke
vitenskapelig metode
Regjeringens
kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) sier rett ut at
Aarebrot, som er professor i sammenlignende politikk ved
Universitetet i Bergen, er alt for bastant og mener professoren har
et ansvar for å følge god vitenskapelig metode. Aarebrot har rett
og slett ikke har grunnlag i materialet for å synse det han mener.
Det er en noe lurvete omgang med tall fra en akademiker, sier
kunnskapsministeren.
Røe
Isaksen påpeker at mange av Høyres medlemmer og tillitsvalgte
opplever at de lokale mediene har slagside, og at det preger deres
forhold til journalister. Det er egentlig ikke så merkelig. Hver
gang norske lokalaviser av Høyre blir kritisert for ubalanse og
«vridde» problemstillinger og vinklinger, styrter Ap,- SV- og
Venstrefolk til med forsvar for avisen i debattspaltene. De er såre
fornøyd med presentasjonen av de lokale omstridte sakene. Noe bedre
bevis for ubalanse og manglende profesjonalitet i redaksjonene kan
vanskelig finnes.
Hardkjør mot «makta»
I det
siste har medieredaksjonene funnet et nytt argument som dyrkes for
alt hva det er verdt: Det er «naturlig» at Høyre får hardere
medfart siden partiet sitter i regjering, «har makta». Slike
forestillinger kan man notere seg også i lokalpressen: Der det er
borgerlig ordførermakt, er lokalavisjournalistene kontinuerlig på
hugget og presenterer saker og kommunestyredebatter på en måte som
«posisjonen» bare rister på hodet av. De kjenner seg ikke igjen,
har følelsen av å ikke ha vært på samme møte.
For
tror virkelig noen der ute at lokalavisjournalister øyeblikkelig
«vil snu om» den dagen flertallet skifter i kommunestyret eller
fylkesting? For ikke å snakke om på regjeringsnivå? Glem det. De
aller, aller fleste journalistene stemmer Ap, SV, Rødt og MDG, det
viser presseorganisasjonenes egne undersøkelser.
Profesonell
distanse
Alt
dette burde ikke egentlig være noe problem, dersom den profesjonelle
yrkesstoltheten var på topp, og journalister og redaktører klarte å
distansere seg fra de omstridte sakene og formidlet dem på en saklig
og ordentlig måte med respekt for flere syn og meninger. Det er her
det alt for ofte svikter – og det fører igjen til dyp mistro og
mistenksomhet fra store deler av det politiske miljø, og deres
velgere.
Hverken
Røe Isaksen eller undertegnede mener at norske medier bevisst og
systematisk produserer «fake news». Noen få frp`ere har trukket
dette begrepet for langt, men det smitter langt fra over på
Høyrefolk. Vi konstaterer – fordi vi har oversikt over de samme
sakene og sitter i de samme møtelokalene – at referentene ikke
gjør jobben sin når de prøver å formidler pro et
contra-argumenter fra talerstolen.
Dramaturgi viktigst?
Så
har vi det evige temaet om hvordan saker skal formidles. Jeg
konstaterer at tabloidformatet har smittet over på selve
journalistikken. Tekstene er blitt fattigere når det gjelder bruk av
ord, presisjonsnivået synker. Nyansene i språket er blitt færre.
Ord som kamp, krig, krise og katastrofe misbrukes daglig. Folk
«raser» når de bare er uenig om noe. Når man skal presentere en
konflikt, settes impulskontrollen til side. Et tema blir gjort mer
spennende enn det er for at artikkelen skal «selge» bedre, få
flest mulig «klikk». Det er i avisenes kommersielle egeninteresse.
Dramaturgi er blitt viktigere enn nøktern formidling,
portvokterrollen er svekket til fordel for å dramatisere maksimalt.
Det
er ingen overraskerlse at tiltroen til mediene synker, og at stadig
flere velgere og avislesere tyr til sosiale medier. Og jeg har –
foreløpig – ingen tro på at norske medier tar selvkritikk og
finner tilbake til de høye idealene. Altså må andre kanaler og
påvirkningsmuligheter tas i bruk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar