Gjentatte
ganger er jeg blitt spurt av muslimske venner: Hvorfor står ikke
dere kristne nordmenn opp for det dere tror på? Hvorfor holder dere
ikke fast ved tradisjonene og skikkene som viser kulturopphavet?
Hvorfor kneler dere for alle oss innvandrere som kommer med en annen
religion og en annen kultur?
Spørsmålene
i mitt indre dukker opp ved et nylig eksempel fra Arendal, der man i
et kapell skal dekke til korset under gravferder når en familie ber
om det. Et annet eksempel huskes fra Kirkenes og Storskog under
invasjonen av asylsøkere ifjor høst: UDI ville at kristne symboler
skulle fjernes fra lokaler der flyktningene skulle få midlertidig
opphold. Det siste ble det heldigvis ikke noe av.
Kirken synes det er greit
Det
forunderlige i Arendal-tilfellet er at kommunepolitikerne har blandet
seg inn, og at kirkens egne representanter i et dertil nedsatt utvalg
syntes det var «greit» at korset ble dekket til av et vakkert
tekstilteppe. Av praktiske hensyn måtte det likevel være enkelt å
ta ned og opp. Er man redd for å miste gravferdsoppdrag og
-honorarer?
Jeg
spør: Dersom en familie ikke ønsker en kirkelig begravelse eller
bisettelse, hvorfor tyr man da til et vigslet rom tilhørende kirken?
Hvorfor er ikke et vanlig selskapslokale godt nok? Human-etisk
forbund lokalt har selvsagt ivret for denne «løsningen», ivrig som
de intolerante medlemmene der er til å rive ned alt kirkelig og
kristent.
Det
mest overraskende er at en representant for Agder og Telemark
bispedømme synes det er helt ok å dekke til korset.
Allbruk av kapeller
Et
kristent kapell skal visstnok kunne brukes av mennesker med andre
religioner. Noen har «bestemt» det. I åpenhetens og toleransens
misbrukte navn. Har noen forsøkt å gjennomføre en kristen
begravelse i en moské noen gang – med krav om at alle Allahs og
Profetens symboler og sitater skal dekkes til? Selvsagt kan
ikke-troende låne et kapell. Men det må da være en grunn til at
man nettopp ønsker et kapell? Bygningen, innredningen og
utsmykningen er der for alle. Men å sette krav til ominnredning?
Der går faktisk grensen for min egen toleransesirkel. Take it – or
leave it.
Nøytrale
seremoni- eller bønnerom må gjerne bygges og innredes i hvert
bidige sogn i dette landet, om noen vil prioritere slike tiltak
økonomisk. Enkelte steder, som på universiteter eller flyplasser,
finnes visstnok slike. På sykehus også.
Imidlertid
er det grunn til å reagere når eksisterende og etablerte kristne
kapeller blir nøytralisert så til de grader som i dette og lignende
tilfelle.
Trykket uten- og innenfra
Det
er under trykket av fremmede kulturer og religioner (som jeg ikke vil
løfte en finger for å forhindre utbredelsen av dersom de holder seg
innenfor norsk lov) vi nordmenn burde se klarere hva vi står for og
hva som er vårt. Vi har like stor rett til å beholde
og verne om egne tradisjoner og skikker som muslimer, buddhister og
hinduer har det. Humanetikken er for meg en likegyldig parentes, bare
for å ha sagt det.
All
ære til de åtte bystyrerepresentantene i Arendal (to fra Høyre,
fem fra Frp og en fra Pensjonistpartiet) som stemte imot tildekking
av korset i kapellet. De viste iallfall at de hadde ryggrad i stedet
for gummistrikk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar