I
mangel av en valgstrategi som virker (dårlige meningsmålinger), tyr
Arbeiderpartiets og dets støttespillere til kortsiktig taktikkeri,
der profesjonskamp er ett av virkemidlene for å fremme egne (først
og fremst de LO-organisertes) interesser. Det bekrefter et oppslag i
Dagsavisen 9. mai og dagene etter. Barnehagebarns språklige
ferdigheter er tema.
Det
er ikke måte på krigersk og unyansert ordbruk avisen velger å
bruke på vegne av partiet som står den nærmest. Hør bare på
disse påstandene:
Regjeringen
og kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) «raserer barnas
barndom», «kritikken hagler» mot kunnskapsministeren (på bakgrunn
av noen få innhentede uttalelser). En forsker hevder at «Tida til
barns frodige, kreative, selvinitierte lek skrumper inn». Og som
dette ikke er nok, skriver avisen at «Pedagoger og fagfolk slår
barnehagealarm» og «Pedagoger og fagfolk raser». Man skulle nesten
tro at dette er det verste som kan hende i fedrelandet, nest etter en
tredje verdenskrig.
Tidlig innsats for
språk
Hva
det egentlig dreier seg om? Rett og slett et initiativ fra
Solberg-regjeringen om tidlig innsats for å styrke språkferdighetene
til barn som – etter barnehagetiden – skal begynne i vanlig norsk
offentlig skole. Både forskere, eksperter og pedagoger har ropt
varsku om hvor viktig barns evne til å beherske språk er ved
skolestart, og har gang på gang etterlyst tidlig innsats og mer
oppmerksomhet rettet mot barnehagene og dets rolle for barns lek - og
læring. Hensikten er å sørge for at barn senere skal klare seg
bedre gjennom skoleløpet og få ned frafallet i den videregående
skolen i den andre enden.
Utgangspunktet
er noe så prosaisk som en stortingsmelding for kvalitet i
barnehagen. Den heter «Tid for lek og læring». Her varsles det at
barnehagene skal få ny rammeplan, noe tilsvarende, men likevel
annerledes enn skolens læreplaner. Ikke noe merkelig i det. Også i
dag må norske barnehager som mottar statstilskudd innordne seg et
lovverk, ha en formålsparagraf i tråd med loven, og følge planer
og forskrifter.
Kan benytte en norm
Men
så har altså kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i
stortingsmeldingen skrevet at det vil bli foreslått tilbud om en
norm for hvor mye språk en femåring bør kunne – året før
han eller hun begynner i første klasse. Hva er det som er så
forferdelig med et slikt initiativ når «alle» krever tidlig
innsats i tilfelle problemer på et senere alderstrinn?
Normen
for hva en bør kunne forvente av språklige ferdigheter hos en
femåring er ment å være et verktøy som barnehager eller
barnehageeiere kan bruke hvis de ønsker det. Mange
barn, ikke minst innvandrere,
sliter i dag med store språkproblemer som blir fanget opp alt for
sent, noe blant annet Dysleksi-Norge har vært opptatt av. Når slike
problemer oppdages i en barnehage, hva er da galt med å gjøre noe
med det? Om ikke annet, så kan det vel være klokt at den
barneskolen hvor eleven skal begynne året etter som seksåring blir
gjort oppmerksom på hva de barnehageansatte har merket seg hos
enkelte barn?
Ikke
noe læringsmål
Kunnskapsministeren
presiserer overfor
Dagsavisen at den nye planen for norske barnehager ikke
innfører læringsmål. Det skal ikke
stilles krav om at at barna skal kunne bestemte ting. Barnehagene
skal ikke sjekke hva
barna har lært når de går ut av barnehagen. Alle barn skal ikke
språktestes eller gjennomgå en obligatorisk kartlegging.
Barnehageansatte skal ikke
pålegges å dokumentere alt hva barn gjør, hvordan de kler på seg,
spiser eller leker. Barnehagene skal ikke
pålegges å fylle ut nye skjemaer eller benytte bestemte
kartleggingsverktøy.
Det
er derfor ganske
drøyt å påstå, slik «forskere, eksperter og pedagoger» gjør
med sine krigerske kraftuttrykk overfor
Dagsavisen, at innholdet i stortingsmeldingen nærmest avskaffer
leken i barnehagene.
Røe Isaksen understreker selv: Leken har en
egenverdi. Det meste av barnehagedagen vil fortsatt bestå av lek.
Samtidig er han opptatt av at barn også kan lære gjennom lek og
mener voksne kan legge til rette for dette. Nøyaktig det samme som
foreldre og foresatte er opptatt av.
Kampanjejournalistikk
Hele oppsettet på oppslagene i Dagsavisen (saken blir
fulgt opp dagene etter) oser av politisk kampanjejournalistikk der
formålet ikke er å opplyse hva saken dreier seg om, men om hvor
mange kritiske uttrykk det går an å hoste opp mot
kunnskapsministeren og regjeringen. I den prosessen går man til de
faste kildene man kjenner ståstedet til i slike saker. Ingen
nyanser, ingen motkilder. Anerkjente pedagoger og forskere som mener
noe annet, blir ikke spurt.
Når
man så har hisset opp lesere, politikere og de forutsigbare
medsammensvorne i Utdanningsforbundet, blir saken hevet opp til
stortingsnivå. Meldingen
skal behandles i slutten av denne måneden.
Tenk,
etter det Dagsavisen vet å
fortelle, vil kunnskapsministeren lide et «sviende nederlag». KrF
blir mobilisert uten at partiets
talsperson synes å ha
finlest stortingsmeldingen. Vedkommende tror at lovendringen «åpner
for utstrakt kartlegging av hvert enkelt barn».
Katten
ut av sekken
Så
kommer det som synes å være
den egentlige hensikten med
Dagsavisens oppslag: Barna
trenger flere barnehagelærere rundt seg. Flere ansatte! Som et ekko
av «flere lærere i skolen». En nasjonal bemanningsnorm! M.a.o. en
profesjonskamp på vegne av Utdanningsforbundet – som
er en faaagforening, først
og sist. Stortingsrepresentanter for Arbeiderpartiet, Venstre,
Senterpartiet og SV sprer edder og galle. Man snakker som om «den
norske barnehagemodellen» står i fare. Igjen kommer påstandene om
at man legger opp til omfattende kartlegging, måling, vurderinger
og rapporter, som da vil ta fokus bort fra de barna «som virkelig
trenger hjelp». Og så blir
selvfølgelig Datatilsynet
mobilisert. For tenk, merknader knyttet til en femårings språklige
nivå, kan hefte ved personen i hele dets levetid. Det er stygt, det!
Krigsretorikken er rett og slett fordummende.
Påstander blir ikke dokumentert. Deler av det pedagogiske fagfeltet
blir ikke spurt, bare de som støtter kritikken mot regjeringen. De
som har skrevet stortingsmeldingen, får ikke anledning til å utdype
og forklare.
Dette er ikke objektiv journalistikk, men ideologisk
og partipolitisk valgkamp.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar