Det
er ingen katastrofe om Jens Stoltenberg blir ny generalsekretær i
North Atlantic Treaty Organization. Men jeg sover ikke noe bedre om
natten ved tanken. Hele hans politiske karriere og fremtreden har
gitt meg, og mange med meg, et bilde av en litt veik og pinglete (dog
gutteaktig og sjarmerende), konfliktsky og ettergivende politiker, en
som har mange gode tanker og velmente standpunkter, men som mangler
besluttsomhet og gjennomføringsevne. Den rødgrønne regjeringen
ledet han «som et løpende seminar», blir det sagt, der mye energi
ble brukt til å unngå konfrontasjoner, skyve interessekonflikter
over i tidkrevende utredninger og utsette vanskelige saker. Man må
gjerne kalle det gode lederegenskaper og statsmannskunst.
Kriseledelse
De
åtte årene med rødgrønn regjering har vist oss en
kompromissvillig og forhandlingsteknisk dyktig håndverker. Men som
flere kommentatorer har pekt på: Han er ingen ledertype i
krisesituasjoner eller når nasjonen må ta raske beredskapsmessige
grep. Det forteller litt at et enstemmig storting etter 22.
juli-kommisjonens rapport kritiserte statsministeren for manglende
forberedelser og manglende samfunnsberedskap. Politistudien bare
bekreftet den samstemmige kritikken.
Det
var da Jens Stoltenberg sa de bevingede ord: «Jeg har ansvaret». Og
ble sittende.
Kameraderi på toppen
Hvorfor
blir han nå da skrytt opp i skyene for sine lederegenskaper med
tanke på generalsekretærstillingen? Fordi en slik støtte er blitt
kutyme i det norske politiske miljøet, et slags kameraderi på høyt
nivå. At den til enhver sittende regjering støtter opp om alle
nordmenn som aspirerer til høye internasjonale verv, er blitt en
sedvane, et rituale, en uskreven lov. I det ene tilfellet kan det
være en person i regjeringsposisjonen som trenger støtte, andre
ganger en representant for opposisjonen. Det regnes som uhøflig ikke
å rose ambisiøse nordmenn opp i skyene når utlandet kaller,
uansett hva man synes om dem på hjemmebane.
Ola
Nordmann er fortsatt så preget av husmannsånd at han og hun synes
det er stas når noen blir kallet til internasjonale verv med høy
status. Det smitter liksom over på vår egen selvtillit.
En blant flere
Høyst
sannsynlig var Stoltenberg påtenkt blant flere kandidater før
Ukraina- og Kriminvasjonen ble akutt. I en stort sett fredelig verden
i vår del av kloden kan man alltids tillate en generalsekretær i
NATO som ikke forventes å ta de store initiativ eller starte de
store reformprosesser, en «business-as-usual»-type som
administrerer og organiserer mer enn å legge frem store og tøffe
grep i en presset situasjon. Men nå, med overhengende fare for flere
russiske erobringer i tiden som kommer og dermed et destabilisert
Europa, vil det neppe være klokt å velge en Stoltenberg.
Riktignok
er det et argument og en styrke at Norge de siste 20 årene har vært
regnet som en solid NATO-alliert, til tider «beste elev i klassen».
Men man skal ikke gå så alt for langt tilbake i etterkrigstiden for
å finne norske sosialdemokratiske partiledere og statsministre som
ikke ville være med på den felles NATO-strategien av typen
dobbeltvedtak om rakettutplasseringer – den som førte direkte til
Sovjet-Unionens fall. Norge opptrådte da som et vinglete
«fotnoteland» som noen ennå husker. Det har tatt mange år,
adskillige forsvarsbudsjett og flere utenlandsoperasjoner for å
dempe inntrykket av en opportunistisk og indrepolitisk styrt
NATO-holdning.
Ny NATO-debatt?
Et Arbeiderparti uten Stoltenberg vil bli utsatt for store påkjenninger i tiden som
kommer når spørsmålet om et USA-dominert rakettskjold får ny
aktualitet, når forsvarsbudsjettene må økes, beredskapen bedres og
når kravet om faste NATO-baser i de mest utsatte øst-europeiske
landene blir lagt på bordet.
NATO-motstanden
i Arbeiderpartiet ligger der og ulmer hele tiden, det samme gjør
skepsisen og kritikken mot det meste av hva et ansvarlig USA som
supermakt må gjøre i en urolig og farlig verden. Putin kan komme
til å gi et antiamerikansk Sosialistisk Venstreparti mer vind i
seilene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar