«Kommune-Norge
setter rekord i eiendomsskatt» reklamerer Kommunal Rapport i sin
utgave for 31. januar. 25 nye kommuner har sett seg nødt til å
innføre nordmenns desidert mest upopulære skatt. Totalt vil det
komme inn over åtte milliarder kroner i 2012 fra denne lokale
skatten.
Man
blir nysgjerrig og leser detaljene. Bildet er gjenkjennelig: Det er
først og fremst i kommuner der Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet har ordføreren (samt Kystpartiet i
Nord-Norge) som har innført eiendomsskatt. Men også Kristelig
Folkepartikommuner har lett latt seg overtale til å innføre den
omstridte ekstraskatten på boligeiendommer.
Der
Fremskrittspartiet, Venstre (!) og Høyre er ordførerpartiet, er det
større motstand mot skatten. Men samtlige kommuner der SV har makta
i en konstellasjon, der er det også eiendomsskatt. 90 prosent av
Sp-kommunene har eiendomsskatt (antagelig er landbrukseiendommer
unntatt), 88 prosent av Ap-kommunene håver inn skatt på kommunens
boligeiere.
Vi
må tro at «alle» ikke liker det, men det er tydelig at noen
partier er mer skattekåte enn andre, og vegrer seg mot å ta grep i
form av innsparinger i kommunens driftsbudsjett. Slik en god
Høyrestyrt kommune som Sandefjord har valgt å gjøre.
Bildet
er selvfølgelig mer nyansert enn denne innledende fremstillingen:
Det kan være kommuner der ordførervalget er gjort etter en
«konstellasjon» av flertallspartier, og der ordføreren personlig
ikke ønsker innføring av skatten, men ikke er i stand til å hindre
det.
Så
har vi alle de kommunene som ikke har innført eiendomsskatt på
vanlige innbyggere, kun på næringslivet, altså bedriftene i
lokalsamfunnet. Det gjelder spesielt «kraftkommunene». De kan trygt
kreve eiendomsskatt av kraftverk, for kraftverkene kan ikke ta med
seg fossen og etablere seg utenlands. De må pent bli der de er.
Andre lignende næringer er i samme situasjon. Det er ikke så enkelt
å flagge ut meierier og ysterier langt fra der Dagros beiter.
Vi
har også en del vanstyrte kommuner som er kommet under
administrasjon av fylkesmannen. De er på den beryktede Robek-lista.
I sin desperasjon for å komme ut av pengeknipa, innfører man
eiendomsskatt.
Men
det som går igjen i reportasjer rundt innføring av skatten, er at
politikerne ikke har ryggrad til å stå imot når populære
investeringsobjekter dukker opp, som bygging av en ny skole, en
barnehage, et sykehjem. Å innfri et valgløfte rundt slike
investeringer kan være vanskelig når den folkevalgte hverdagen
begynner og inntektene egentlig ikke er der.
Jeg
hopper over de såkalte Terra-kommunene der dumme og grådige rådmenn
og ordførere lot seg lure til aksjespekulasjon på høyt og dristig
nivå. For at ikke vanlige innbyggere skal få mye dårligere
kommunale tjenester enn andre steder, har man her tydd til
eiendomsskatt.
Husker
dere Stoltenbergs skatteløfte fra 2005? Skattetrykket skulle under
en rødgrønn regjering ikke øke fra nivået i 2004. Det kan settes
et spørsmålstegn ved dette løftet: Avgifter, gebyrer,
bensinavgifter, bompenger og andre kreative regnskapsknep var
unntatt. Nå når bomavgifter har eksplodert i samferdsels-Norge, kan
noen hver tenke sitt. Høyst sannsynlig har det samlede skatte- og
avgiftsnivået økt siden 2005 da de rødgrønne kom til makten.
Og
mange kommuner har sikkert innført eiendomsskatt fordi de ikke får
de overføringene fra staten gjennom inntektssystemet som de egentlig
skulle hatt (de fleste Vestfold-kommunene er i den situasjonen).
Kommuner som egentlig kunne fått skjønnsmidler (en uting i et
rettferdig overføringssystem) har helt sikkert fått en antydning
fra departementet: «Men dere utnytter jo ikke inntektspotensialet.
Dere trenger da ikke skjønnsmidler når dere ikke innfører
eiendomsskatt»?
Jeg
minner om at det er stortingsvalg til høsten. Da er det greit å
vite hvilke partier som vegrer seg mot eiendomsskatt, og hvilke som
med den største glede og selvfølgelighet innfører skatten på
hjemmene våre så fort de får anledning til det.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar