Hevingen
av Forsvarets beredskap til nivå A har igjen satt spørsmålstegn
ved Regjeringens evne til å håndtere unormale og alvorlige
situasjoner. Forsvarsdepartementet holder til vegg i vegg med
Forsvarets Overkommando på Akershus, så kommunikasjonslinjene burde
være korte og greie. Det er nærmest bare å banke på nabodøra. Da
det kom for dagen at Forsvaret i starten bare ga melding til PST og
ikke videre til Politiet som sådan eller til almenheten, var
forsvarsminister og justisminister raskt ute med å legge alt ansvar
på Forsvarssjefen personlig. Det var selvsagt for å unngå kritikk
mot regjeringens egen beredskapsstatus og evne til å håndtere slike
situasjoner. Sannsynligvis hadde Forsvaret flere varslingsadresser på
blokka, man rakk bare ikke å følge opp informasjonen ut i flere
ledd, fordi mediene var raskere ute.
Vinklet
mot regjeringen er det åpenbart at varslingsrutinene fortsatt har
store mangler, både internt i regjeringsapparatet og ut mot
politidistriktene og sivilsamfunnet. Dette til tross for
Gjørv-kommisjons avsløringer og alle løftene om å forbedre seg.
Terrorangrepet mot Statoil i Algerie var den siste testen på
beredskapen. Her var det først og fremst Statoils opptreden som
avtvang respekt, Regjeringen fikk vel omtrent ”bestått” i
karakter.
Men det
bør ikke stoppe der. Har vi tillit til at
Stoltenberg-regjeringen med sine uregjerlige partnere og attpå til
et nærmest pasifistisk, NATO-fiendtlig og USA-hatsk parti i viktige
posisjoner, vil håndtere en virkelig stor nasjonal krise og
beredskapssituasjon?
Jeg har
ikke denne tilliten. Hvor ofte trener dette
regjeringskollegiet på beredskapssituasjoner? Hvor ofte og hvor
grundig testes varslingsrutinene? Hvor ofte flytter man inn i
Regjeringens krisesenter?
De av
oss som øvde på krisehåndtering i ”fjellet ved Hønefoss” på
slutten av 70-tallet, ble etter hvert beroliget av flere regjeringers
holdninger og prioriteringer. Spesielt fikk vi respekt for
Willoch-regjeringene på 80-tallet og i det hele den
beredskapstenkning og de forberedelser som var svært oppegående
selv etter den kalde krigens slutt. Også Bondevik-regjeringene vet
jeg tok problemstillinger i krisehåndtering alvorlig.
Men hva
med dagens rødgrønne regjering? Er den i det hele tatt mentalt og
praktisk forberedt på nær utenkelige situasjoner som brått kan
dukke opp? Opprydningen etter 22. juli er langt fra fullført. Jeg er
redd det må et regjeringsskifte til før beredskap igjen kommer høyt
nok opp på dagsordenen i det sentrale regjeringsapparatet, slik at
vi kan sove noenlunde trygt om natten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar