Den
rødgrønne regjeringen slåss ikke bare innbyrdes, de enkelte
regjeringspartnere strides også internt. Verst er det i
Senterpartiet, der personlige motsetninger i partiledelsen er i ferd
med å rive og slite partiet i stykker. En stor porsjon energi (!)
blir brukt på ryktespredning, intrigemakeri og forsvar av
standpunkter som står steilt og milevis fra hverandre. Mye har sammenheng med uforenlige standpunkter i oljeleting.
De
lar seg ikke forene, synspunktene som enten går ut på å frede
Lofoten og Vesterålen for oljeleting og oljeutvinning, eller tillate
slik leting og utvinning.
Igjen
ser vi den grelle sannheten om hva slags parti Senterpartiet egentlig
er: Et gammeldags agrarparti hvis velgergrunnlag forsvinner i takt
med det dalende tallet på selvstendige gårdsbruk. Et smalt
interesseparti som ikke makter å favne de store folkegrupper, og som
har mislykkes totalt i å få fotfeste i byer og større tettsteder.
Et parti som er seg selv nok og blåser i hva som er til gavn for
hele fedrelandet. Som ikke er opptatt av hva landsdelen innenfor
Lofoten og Vesterålen skal leve av i tiårene fremover, som sier nei
til de trygge og velstandsgivende arbeidsplassene oljeutvinning vil
få.
På
tampen av sin karriere og rolle i norsk politikk har partiet bare ett
trumfkort: Å sitte på vippen i en koalisjon som selv knaker i
sammenføyningene. Den lille størrelsen gir stor makt – så lenge
den varer.
Så
stor makt at det er dette partiet vi kan takke for at
Intercityutbyggingen for jernbane ikke vil bli fullført til
ytterpunktene Halden, Lillehammer og Skien under de rødgrønne.
Forklaringen er enkel: Senterpartiet vil ha maksimal veiutbygging i
grisgrendte strøk, og vil stryke en del av bevilgningene til
jernbaneutbygging på Østlandet i Nasjonal Transportplan. For hverken de rødgrønne eller
andre har for tiden råd til begge deler samtidig. Altså gir
Stoltenberg og Arbeiderpartiet etter – for å holde på fasaden til
det rødgrønne regjeringsprosjektet.
Det
koster det tettbygde østlandet dyrt, der hvor befolkningsveksten
skjer, landsdelen som vil ha én million flere innbyggere om ikke så
mange år. Skal folk komme seg på jobb i dette enorme integrerte
arbeids- og boligmarkedet, er vi nødt til å bygge ut
kollektivnettet, og da står jernbanen som det suverent viktigste
midlet. Det er så selvsagt at det er nesten flaut å nevne det.
For
å pynte på «løsningen» om å stanse Intercityutbyggingen i
Hamar, Fredrikstad og Tønsberg, og gi et skinn av saklig holdbarhet,
bestilte Finans- og Samferdselsdepartementet en analyse av TØI og
Dovre Group – som ga til beste den konklusjonen man ønsket seg:
Det er «uøkonomisk» å bygge ut trianglet til ytterpunktene. For
bare kort tid siden kom NSB og andre til et helt annet resultat: Det
er samfunnsøkonomisk lønnsomt å anlegge dobbeltspor og få
opp hastigheten til Skien, Halden og Lillehammer, og spesielt om man
tar med i betraktningen hva man taper på om det ikke
gjøres.
Det
er ikke bra for landet om Senterpartiet får fortsette i sin rolle
som vippeparti og bremsekloss. Verst er det for deler av vår
nordlige landsdel, som vil gå glipp av de positive virkninger olje-
og gassvirksomhet skaper. Og alt fordi man gjerne vil fremstå i sin «grønne» positur. Klimakatastrofe? Forurensning? Ødeleggelse av
fiskerinæringen? Det sa man om utbyggingen av Nordsjøen og videre
opp i Norskehavet også. Sannheten er at det er bedre og tryggere
værmessige og geologiske forhold for olje- og gasssutvinning jo
lenger nord man kommer. De som vet og kan sier dette
igjen og igjen, men blir overdøvet av krigstrommevirvler fra
«miljøbevegelsen».
Den
tyngste partneren i regjeringssamarbeidet vil etter alt å dømme gå
inn for konsekvensutredning av oljevirksomhet på kontinentalsokkelen
utenfor Nord-Norge, mens Senterpartiet vil velte seg utfor kanten av
den samme – sokkelen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar