En
interessant dialog, ikke «debatt» – for den foregår på et
siviliserte plan – i Dagsavisen av alle steder, påkaller
oppmerksomhet.
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen har i avisen forkynt at
«multikulturismen er død» i det norske samfunnet, og da mener han
som ledesnor for integreringspolitikken. Ekte integrering foregår
ikke dersom adskilte kulturer bare lever side om side med staten som
overordnet struktur. Ekte integrering foregår når ulike etniske og
religiøse grupper «føler seg» som norske basert på noen felles
verdier, «verdensanskuelser» og et sett leveregler som gjør at man
kan eksistere i små og store fellesskap. I skolen, i idrettslaget, i
svømmehallen, i naboskapet.
SV-toppen
Bård Vegar Solhjell er helt enig med kunnskapsministeren fra Høyre,
og mener at de var «først ute» med slike synspunkter. Jeg lar
akkurat det ligge.
Avviser den kristne
arven
Temaet
gjelder andre ting enn brunost, kvikklunch, skiferdigheter og
skrelling av appelsin med polvotter på. Blant annet avviser Solhjell
– helt som forventet – at kristendommen skal være med som felles
kulturfaktor. Røe Isaksen på sin side mener at vår religion har
vært, og er, den sterkeste kulturkraften som har formet det norske
samfunnet, og at det er historieløst å skjære over dette båndet.
«Den
kristne kulturarven kan ikke være det som binder oss sammen, for de
fleste i dag tror ikke på Gud», anfører SV`eren. Han vil erstatte
den med tolerant sekularisme som felles verdigrunnlag.
Tja.
Dette er for meg en nokså overfladisk – og nettopp historieløs –
begrunnelse. Religionens betydning viser seg ikke bare ved de synlige
kirkespirene, men gjennom ritualene og seremoniene som foregår i og
rundt kirken. Der står tradisjonen fortsatt sterkt. Selv om mange
ikke «tror», søker de kirkerommet ved de store begivenhetene i
livet, både i glede og i sorg. Dåpen, konfirmasjonen, den kirkelige
velsignelse av ekteskap omfatter langt, langt flere mennesker her i
landet enn antall «troende».
Vi søker kirkerommet
De
som ikke tror, stiller opp ved familiers og venners dåp,
konfirmasjoner og vielser. Ved begravelser kommer ikke bare de som
har et personlig forhold til Gud. Da kommer mennesker med alle mulige
ståsteder – også de som tror på andre religioner.
Det må være
lov å søke kirken på en julaften, om ikke noe annet for å ta inn
over seg julestemningen, følelsen av historiens mektige og malmtunge klang
og – nettopp fellesskapet i skipet.
Kirkens
posisjon blir ikke minst synlig når de store tragedier og kriser
oppstår, enten det gjelder Utøya eller naturkatastrofer. Da søker folk flest kirken. "Kriseteamene" holder ikke alene.
Spire til humanitet
Det
er først og fremst kirken som bar i seg spiren til dagens omsorgs-
og velferdssamfunn, som startet de første skolene, sykehusene,
fattighusene. Arbeiderbevegelsen var helt klart inspirert av kirkens
menneskesyn, selv om mange i den avviste en høyere guddom. Til tross
for at den politiske og faglige arbeiderbevegelsen lenge sverget til
egne hjelpekasser – bare for fagorganiserte – lå et
kristent-humanistisk menneskesyn til grunn for solidariteten. Først
langt opp i vår tid, da arbeiderbevegelsen fikk politisk makt over
storsamfunnet, gjorde man trygder og velferdsordninger universelle.
Kirken hadde ikke slike begrensninger.
Innenfor arbeiderbevegelsen
hadde man egne organisasjoner for kristne sosialister. Jesus er i
mange sammenhenger blitt pekt på som «den første sosialist». Den
norske Kirke har antagelig et flertall av prester og biskoper som
stemmer rødgrønt.
Skal
vi søke felles verdier som ledd i integrering kommer vi ikke utenom
den kristen-humanistiske arven. Det er her den lutherske nåden er
overordnet alle kalde og rasjonelle hensyn og kravet om
«rettferdighet». Nå viser jeg selvfølgelig til dagens modne
kristne kirke, ikke den vi forbinder med fortidens synder,
overdrivelser og overgrep.
Den kristne arven
Denne arven
er langt overlegen sharia-lover, æresdrap, påbud om kleskode,
interngifte og sosial familiekontroll. Vi må bare konstatere at noen
av verdens ørkenreligioner, som ikke har forandret seg på minst
1.200 år, er en segregerende, konserverende og konfliktskapende
kraft. Det vil si det motsatte av integrering. I Norge heier vi på
individets selvstendige rettigheter, ikke kollektiv meningstvang,
prestestyre og mannsautoritet. Skal nordmenn og nye landsmenn leve
sammen, er det for meg liten tvil om at de nyankomne må ta opp i seg
det de fleste nordmenn følger av leveregler i det daglige – basert
på den åndelige arven vår.
Jeg
ser bare én positiv side ved sekularismen, og det er der hvor den
endrer livssyn og holdninger i undertrykkende «verdensreligioner».
Der religionen blir skjøvet ut av dagliglivet og bort fra tvang og
påbud om bønnetimer og overfladiske ritualer.
Venstresidens
Båd Vegar Solhjell har helt rett når han peker på behovet for
færre grupperettigheter til ulike kulturelle grupper, eksempelvis
kjønnsdelt svømming og tildekking av ansiktet.
Mye å være enig om
Isaksen
og Solhjell er stort sett enige om viktigheten av «norsk kultur»,
men er nyanserte når det gjelder faren for fragmentering, siden
kulturen er i stadig utvikling og endring (Solhjell). Her står jeg
nærmere Isaksen. For hvis vi med kultur mener taktile kulturobjekter
eller kulturytringenes åndelig innhold, er det utvilsomt
grunnleggende for integrering at innvandrere har et minimum av
kunnskap om vikingtid, den litterære gullalderen, folkemusikken og
våre ikoniske kunstverk. Det er ikke dumt, heller, å lære seg til å heie på friidretts- eller skiheltene og ta del i tribunebruset.
Barnelitteraturen etter annen verdenskrig – og
folkeeventyrene med sine mange språklige uttrykk og begreper –
tilhører også en arv man ikke bør se bort fra. De gir felles
referanserammer.
Konsekvenser
av multikulturismens død
Utgangspunktet
for den dagsaktuelle debatten ligger i Brochmannutvalgets siste NOU.
Her peker man på hvor viktig det norske samholdet og
tillitssamfunnet er. Utvalget går derfor inn for at kultur må
bringes inn som et virkemiddel i integreringsarbeidet. Hittil har
stat, fylkeskommuner og kommuner øst ut støtte til
minoritetsgruppers kulturelle aktiviteter som skal bidra til disse
gruppenes «rett til egen kultur». Men bidrar ikke det samtidig til
multikulturelle «side-om-side»-samfunn? Og dermed det motsatte av
integrering? Alle kan jo starte egne foreninger for stort og smått
basert på kontingentbetaling, gaver og sponsor-bidrag.
For
fortsatt er det slik at bare fem prosent av innvandrerne i annen
generasjon gifter seg med etniske nordmenn. Fortsetter denne trenden
med å hente ektefeller i «hjemlandet» i generasjon etter
generasjon, vil integreringen ta lang tid. Svært lang tid.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar