Lenge
før Donald Trump ble USAs president og britene bestemte seg for
utmelding av EU, før Geert Wilders og Marie le Pen oppnådde dagens
oppslutning, og før Alternativ for Tyskland begynte å true tysk
samfunnsutvikling, hadde enkelte mediekritikere igjen og igjen minnet
de tradisjonelle redaktørstyrte avisene og radio- og TV-kanalene om
at deres virkelighetsbeskrivelse og konsensuslinje brøt med mange
menneskers oppfatning av egen hverdag.
Mediene
var, og er fortsatt, preget av det de selv definerer
som «korrekte» meninger. Nyhetsoppslag var, og er fortsatt, tuftet
på en bestemt «vinkling» som skal formidle redaktørens og den
enkelte journalistens forståelse av et tema, en sak, et
samfunnsproblem. Problemstillinger blir tatt opp etter
konsensusmodellen, også den basert på at «folk kan da ikke mene
noe annet om denne saken enn det de gode, snille, fellesoppfatningene
i samfunnet står for?»
Undertrykke
det ukorrekte
Resultatet
er blitt at avvikende, men fullt legitime, meninger er blitt
undertrykt og minimalisert, kritisert og hengt ut. Vi ser det særlig
på hvilke ytringer som slipper til i de store riksmediene, og hvilke
eliter som er toneangivende og har klippekort på kronikk- og
kommentarplass: Det er statsråder og stortingsrepresentanter,
generalsekretærene i store organisasjoner, faglige tillitsvalgte,
professorer og amanuenser (inklusive de med postfikset emeritus),
direktørene i offentlige kulturinstitusjoner, klima- og
miljøbevegelser, forskere på allverdens smale temaer, alle de
statsfinansierte instituttene som er opprettet for å bevise at FNs
klimapanel har rett i sine dommedagsprofetier.
I
dette bastante venstreorienterte konsensusmiljøet har alternative
meninger, motekspertise og annerledestenkende ikke hatt en sjanse i
havet for å komme til orde. Inntil
de sosiale mediene dukket opp som sikkerhetsventiler i trykk-kokeren.
Det har murret lenge der nede i folkedypet, blant «de stille i
landet», de som har hatt knyttneven dypt nede i bukselomma år etter
år. Undertegnede
har «været» dette i flere år og har advart mot utviklingen
internt i medieverdenen.
Ikke
lenger monopol
Men:
plutselig
har
de tradisjonelle mediene ikke lenger monopol på meningsdannelse og
innflytelse på politiske valg, ikke kontroll med hva som skulle
heves opp på den offentlige dagsorden. De sosiale mediene, først og
fremst Facebook, Twitter og Google`s
søkermotorer, har betydd en enorm frigjøringskraft for undertrykte
oppfatninger. Her har folk flest fått nye kanaler og kilder til
alternativ kunnskap og faktasjekk. Med flere nyanser og forbehold enn
de tabloide konklusjonene i tradisjonelle massemedier. Avisenes
«faktabokser» kunne suppleres og utvides.
Medier
med de mest avanserte følehornene har allerede innsett faren og
strever med å legge om kursen. Med ett har debatten i enkelte saker
fått en ny karakter: Motekspertisen i klimaspørsmål slipper
faktisk til i Aftenposten. Norske klimapanel-institutter ser det som
nødvendig å måtte svare på alternativ
vitenskapelig
kritikk fordi avisen har gitt klimarealister spalteplass. For kort
tid siden slapp de siste overhodet ikke til eller ble avvist som
«klimafornektere». Den folkeopplysningen «korrekte» klimaforskere
har bedrevet i en årrekke for å forme
folkets meninger, må tas på nytt.
Kloke
ord fra Fritt Ord
I
Aftenposten søndag 12. februar har direktøren i Fritt Ord, Knut
Olav Åmås, mange
kloke
ord og
beskrivelser
av dagens situasjon og med klar
underliggende
kritikk mot de redaktørstyrte mediene. Han går fortjenstfullt i
rette med den postfaktuelle industrien: løgnene, propagandaen,
konspirasjonsteoriene, ryktene, de rene, enkle usannheter –
fenomener vi til nå mest har knyttet opp mot Donald Trumps
presidentkampanje, men som har et langt
bredere
nedslagsfelt internasjonalt. Åmås skriver også: «I en
mediesituasjon der de brede offentlighetene blir fragmentert og blir
til små, persontilpassede mediebobler eller ekkokamre, lykkes
undergravingen av fakta og etterprøvbar sannhet lettere. Flere andre
utviklingstrekk hakker også på tilliten til mediene: mye slurv og
slums i mange redaksjoner, dårlig merket innholdsmarkedsføring og
kommersielle og offentlige kommunikasjonsfolk som veldig ofte lykkes
i å plante saker».
Det
siste er viktig. Det er helt uhyggelig, noen ganger komisk, å se
hvor lett enkelte lobbyister slipper til, og særlig hvis de samtidig
kan tilføre annonser eller betalt markedsføring. Eller
de representerer store medlemsmasser som igjen er, eller kan bli,
interssante abonnenter.
Hvorfor
sprer det postfaktuelle seg?
Åmås
trekker videre frem flere andre poenger: Hva kommer det av at det
populistiske fenomenet falske nyheter sprer seg så kraftig akkurat
nå? Deler av svaret hans er: «Fordi folk flest vil forstå og bli
forstått. Politikkens og medienes virkelighetsbilder tilbyr ofte en
kløft mellom den virkeligheten disse institusjonene fremstiller og
den virkeligheten borgerne selv erfarer. Denne kløften er
problemet».
Han
fortsetter: «Den seriøse politikken må ta folk på alvor og snakke
annerledes. Det må journalistikken også. For den vanlige
mediekritikken fra vanlige borgere er at mediene er fryktelig like og
preget av en massiv konsensus. Tidligere =Oslo-redaktør Anlov
Mathisen skrev på mediedebatt.no 8. juni 2016 følgende: Innenfor de
klassiske mediene er det fortsatt en forbausende konsensuspreget
produksjon av nyheter og meninger som bør bekymre oss alle. Både i
stoffets innhold, organisering, vinkling og fremstilling ligner de
store dagsavisene hverandre i høyeste grad.»
Tillit
og troverdighet
Knut
Olav Åmås håper og tror at tillit og troverdighet blir noen av de
viktigste argumentene for å få nye lesere, lyttere og seere til
seriøse medier fremover: «Da må journalister og redaktører ta
åpent imot kritikk og like åpent innrømme feil. De er fortsatt i
overkant hårsåre.»
Fritt
Ords direktør ser nå at en positiv, kraftig motbevegelse er i full
gang mot de falske nyhetene. Det dukker opp stadig flere prosjekter
som har med seriøs faktasjekking og kildekritikk å gjøre,
internasjonalt og snart i Norge. Faktasjekking og kildekritikk
blomstrer som aldri før i sosiale medier, og de globale aktørene
Facebook og Google ser ut til å ta problemet med falske nyheter på
større alvor.
Jeg
skal sitere Åmås litt til: «Hvis mediene, også de store
breddemediene, viser at de er verdt tilliten og troverdigheten, kan
de vinne kampen. De må komme med kunnskapen, forklare sammenhengene,
skape forståelsen, gjøre et ugjennomsiktig samfunn mer
gjennomsiktig, henge på viktige saker over tid.»
Rekker
de det?
Mitt
spørsmål er om de «klassiske mediene» rekker å omstille seg
foran de store og viktige president- og parlamentsvalgene i Europa i
2017. Selv tror jeg ikke norske medier klarer å nyorientere og
skjerpe seg før stortingsvalget til høsten er gjennomført.
Spesielt har jeg mine tvil om at Amedia-gruppen, selv om den nå er
eiet av en sparebankstiftelse, mentalt klarer
å
frigjøre seg fra Arbeiderpartiet og LO, eller «Arbeiderpressens
Oslo-kontor» som
var mediegruppens utgangspunkt.
I
tillegg har vi problemet dårlig avisøkonomi. Den fører til en enda
mer tabloid vinkling, krasse polariseringsoppslag, små
nyanser og forbehold, ubalanse i nyhetsoppslagene – alt under dekke
av begrepet «samfunnsoppdrag» og «samfunnskritikk». Et argument
som blir stadig mer brukt som forsvar, er at de lokale mediene må
«kontrollere og kritisere makta», det vil si
flertallskonstellasjoner i kommunestyrene. Ordførere er fritt vilt
og må tåle en krass kampanjejournalistikk.
Respekt
for velgerne?
Det
betyr også at det rent mediekritisk ikke er noen fordel å ha størst
tillit blant velgerne i lokalsamfunnet. Selv et overveldende
borgerlig flertall i en kommune blir slett ikke hensyntatt, for
«makta» er pr. definisjon ond og samfunnsfiendtlig, nærmest
illegitim. Jeg savner ekte balanserte oppslag der «for»- og
«imot»-argumenter og -meninger får noenlunde samme behandling,
basert på faktasjekk og kildekritikk – og så overlate til leserne
selv å trekke konklusjoner.
Den
journalistiske stilen i små og store aviser bærer også preg av
kommersielle egeninteresser: Jo «sterkere» oppslag og mengde k-ord,
desto flere lesere (tror man) eller «klikk» i e-utgavene. Uansett
om det er dekning eller ei i brødteksten som følger.
Jeg ser også at i den aktuelle debatten om å fjerne adgangen til telefonsalg overfor egne kunder (abonnenter), bruker Amedia sin mediemakt ved å kjøre ut en lang argumentasjon (høringssvaret) i sine 92 aviser, på beste kommentarplass. Dette gjelder komersielle egeninteresser. Forbrukernes interesser, vernet mot telefonsalgspress, betyr mindre.
Jeg ser også at i den aktuelle debatten om å fjerne adgangen til telefonsalg overfor egne kunder (abonnenter), bruker Amedia sin mediemakt ved å kjøre ut en lang argumentasjon (høringssvaret) i sine 92 aviser, på beste kommentarplass. Dette gjelder komersielle egeninteresser. Forbrukernes interesser, vernet mot telefonsalgspress, betyr mindre.
Solid
grunnlag for egne meninger
En
gang var slagordet i en stor riksavis: «Solid grunnlag for egne
meninger». Slik er det ikke lenger. Nå skal nyheter og reportasjer
vinkles slik at de støtter opp om det journalisten, kommentatoren,
lederskribenten og den ansvarlige redaktør har gjort seg opp en
mening om. Fortsetter man denne linjen, er det en håpløs oppgave å
gjenreise tilliten og troverdigheten – og banen overlates til
nettopp det man ønsker å unngå: Det postfaktuelle, de falske
nyhetene, konspirasjonsteoriene, propagandaløgnene, halvsannhetene,
de nøye utvalgte kjensgjerningene.
Irettesettelse
Åmås`
kommentar i dag søndag 12. februar innledes med en krass
irettesettelse av ledende Frp`ere, justisminister Per-Willy Amundsen,
som har anklaget Ap-avisen Nordlys for å publisere falske nyheter,
og innvandringspolitisk talsmann Mazyar Keshvari som har uttalt at
«de etablerte mediene» er blitt de største produsentene av slike
nyheter.
Kritikken mot disse to er i denne sammenheng helt på sin
plass. Det de har reagert mot, er noe de oppfatter som urettferdig
kampanjejournalistikk, ensidig mediekjør, ubalansert dekning av
Frp-saker og -standpunkter. Men å beskylde både denne og andre
aviser for å produsere falske nyheter, er å gå for langt. Enig med
Åmås her. Kritikken mot Nordlys og lignende aviser bør i stedet gå
ut på ubalanse og usaklighet – når det er grunnlag for slike
betegnelser i konkrete tilfelle. Da må aviser være voksne nok til å
innrømme feiltrinn eller faktafeil og moderere partipolitisk
motiverte vinklinger.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar