Det
har faktisk dukket opp tilløp til selvransakelse i norske klassiske
medier, men selvkritikken kommer ikke fra egne rekker ved at
ansvarlige redaktører tar et oppgjør med den overfladiske tabloid-
og kampanjejournalistikken, den manglende faktasjekken og de
overdrevent
polariserende
vinklingene. Selvfølgelig tar man heller ikke inn over seg den
politiske ubalansen og den bastante konsensusholdningen på
venstreorientert grunnlag – et overveldende flertall av norske
journalister og redaktører stemmer jo
på
Arbeiderpartiet, SV og Rødt. I de siste årene også MDG.
Dette
er et faktum, bekreftet gjennom undersøkelser bestilt av pressens
egne organisasjoner.
Andre
syn kommer til orde
Men
man er så
smått begynt
å ta inn, faktisk på forholdsvis
fremtredende
plass, kritiske kommentarer fra folk om står de redaktørstyrte
mediehusene nær, fra uavhengige spaltister og medieforskere som vet
hva de snakker om.
Ett
eksempel er Schibsted-gruppen som har fått øyenene opp for at det
foregår noe der ute blant folk, blant egne abonnenter til og med.
Tidligere kulturredaktør i Aftenposten, deretter statssekretær og
nå Fritt Ord-direktør Knut Olav Åmås er sluppet til med kloke og
reflekterte synspunkter, og nåværende kulturredaktør Trine
Eilertsen (som kom til Oslo-gryta fra Bergens Tidende med friske
øyne) har påpekt det isolerte og sneversynte urbane miljøet som
preger hovedstadens journalister og som synes å påvirke deres
nyhetsbehandling, reportasjer og frie kommentarer.
Bekreftes
av medievitere
Nå
bekreftes
det fra
forskerhold at
tilliten til de tradisjonelle mediene fortsatt
er
oppsiktsvekkende lav. Heller
ikke det
er noe oppsiktsvekkende
nytt. Den
faktiske situasjonsbeskrivelsen
kommer frem både
i
internasjonale undersøkelser, og Norge er ikke noe unntak. I en
kronikk i Aftenposten ved Kjersti Thorbjørnsrud, Institutt for
samfunnsforskning, og Hallvard Moe ved Universitetet i Bergen, kommer
det frem at nordmenn setter store spørsmålstegn ved journalisters
evne til å være upartiske.
Skepsisen
til norske journalister går på tvers av politiske skillelinjer,
skriver
de to.
Men ikke uventet er skepsisen klart sterkere blant velgere på
høyresiden og blant folk som er skeptiske til innvandring – det er
jo de som har fått unngjelde for at de ikke har hatt de «riktige»
meningene. Godhetstyranniet har kneblet deres legitime rett til å
fremheve fornuft som rettesnor for behandling av for eksempel
flyktningeproblemet. Inntil for et par år siden var det risikabelt å
mene i det offentlige rom at norske bistandsressurser burde brukes i
flyktningenes og asylsøkernes egne land og nærområder. I dag er
dette synet blitt stuerent og fullt akseptabelt. Stortinget har
faktisk tatt konsekvensen av det i sine bevilgninger, og
prinsippet er knesatt gjennom politiske forlik.
Før
Brexit og Trump
De
to kronikkforfatterne påpeker noe vesentlig: Debatten om den lave
tilliten til mediene har i disse dager vært knyttet opp til
hendelser som Brexit, valget av Donald Trump i USA og den økende
spredningen av «falske nyheter». Men, påpeker forskerne, tilliten
til etablerte medier var synkende lenge før det, og skepsisen
handler om noe langt dypere og mer komplekst enn skillet mellom sanne
og falske nyheter.
I
2013 svarte så mange som 72 prosent av den norske befolkningen at de
mente journalister lot seg påvirke av sitt politiske standpunkt.
Hele 63 prosent mente at journalister favoriserer kilder som mener
det samme som dem.
Thorbjørnsrud
og Moe påpeker at dette er spørsmål som berører kjerneverdier i
den moderne profesjonelle journalistikken: Pressens legitimitet og
posisjon bygger på at journalister rapporterer uavhengig av egne
interesser. Ikke minst skal de belyse en sak fra flere sider ved å
behandle ulike kilder og perspektiver upartisk.
Venstresiden
mer fornøyd
Det
er karakteristisk at folk som stemmer til venstre for midten i norsk
politikk har litt høyere tillit til at journalister er upartiske enn
folk til høyre. Mistilliten øker gradvis fra Kristelig Folkeparti
og utover mot høyre. Mens 56 prosent av dem som stemmer
Arbeiderpartiet sier at journalister favoriserer kilder som mener det
samme som dem selv, sier for eksempel 72 prosent av Høyre-velgerne
og 74 prosent Frp-velgere det samme. Alt dette ifølge de to
medieforskerne.
I
mitt hode stemmer dette bra med erfaringene fra debatter også i
lokal- og regionaviser, særlig innenfor Amedia-gruppen: Når noen
lokalpolitikere på den borgerlige siden tillater seg å kritisere
avisens dekning, får de ikke bare skyllebøtter over seg fra avisens
ansvarlige ledelse – de samme avisene får støtte og heiarop fra
venstresidens
representanter i kommunestyrene. De
er jo såre fornøyd med dekningen.
Ikke
kritiske spørsmål
Man
ser at det aldri – aldri
–
i
Amedia-aviser stilles
kritiske spørsmål fra journalistene til utsagn, påstander og
meningsytringer fra de lokale fagforeningene. Avisene opptrer der som
rene mikrofonstativer. Forsvaret for denne praksisen er
«samfunnsoppdraget» - journalister skal være kritiske og «ta»
dem som styrer, ikke
andre samfunnsaktører.
Ihvertfall hvis det dreier seg om borgerlige ordførere og
arbeidsgiversiden i en konflikt.
De
to medieforskerne peker på noe vesentlig når de skriver:
«Spørsmålene journalister stiller, problemene de undersøker og
hva som fortjener de store overskriftene, preges av av det miljøet
de er en del av og det opinionsklimaet de forholder seg til.
Forskjellene mellom journalister og befolkning påkaller en ekstra
årvåkenhet i pressen mot flokkjournalistikk.»
Kvalitetsjournalistikk?
De
som er knyttet til de tradisjonelle mediene, er begynt å kalle sin
virksomhet for «kvalitetsjournalistikk» - underforstått i
motsetning til sosiale medier og nettaviser. Jeg stusser over
betegnelsen, iallfall i dagens situasjon. Faktisk får undertegnede
mange gode og nye opplysninger nettopp fra nettaviser som både er
pålitelige og balanserte. Det gjelder også stoff fra spesielle
interesseorganisasjoner som Norsk Olje og Gass. Der kommer fakta frem
som miljøvernorganisasjoner, klimainstitutter
og MDG`ere unnlater å informere om.
Journalister
behøver ikke nødvendigvis bli aldeles kjønnsløse og
millimeter-nøytrale for å bli oppfattet som profesjonelle utøvere
i sitt yrke. Det er nok at man er seg bevisst faren for å vektlegge
det han eller hun selv tror og mener. Det er et spørsmål om å
sørge for en faglige distanse til omstridte
samfunnsproblemer
og personlige ståsteder. En distanse a
la den
faghistorikere har når de befatter seg med kontroversielle emner.
Til
syvende og sist dreier det seg om etikk. Yrkesetikk, personlig
holdning
og profesjonell opptreden.
Endre praksis?
Men
hvor dypt vil erkjennelsen og selvransakelsen trenge inn i
pressemiljøet? Det er ikke gjort i en håndvending å innrømme feil
og endre praksis. Mange er hårsåre, som Knut Olav Åmås skriver.
Fornærmede redaksjoner kan finne på å stålsette seg for å
fortsette som før.
Da
er det fare for at tillitsforholdet mellom avis og lesere vil bli
enda dårligere. Jeg spår at endringer vil ta tid – og, som
skrevet før – de klassiske mediene vil ikke gjør noen
snuoperasjoner i denne
kommende
valgkampen iallfall.
Da
legger de forholdene enda bedre til rette for sosiale medier,
uavhengige nettaviser og bloggere.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar