Debatten
om hvorvidt generell adgang til varehandel på søndag får helt
uakseptable virkninger, raser land og strand rundt. De som vil ha
forbud, eller fortsette en lissom-ordning (Brustad-buer) som i dag,
mener de vet nøyaktig hvor ille tilstandene blir i fedrelandet ved
en liberalisering. Skråsikre uttalelser fra fagbevelsen, det
relevante NHO-området, de store aktørene i varehandelen, kirke og
presteskap – og menigmann gjennom meningsmålinger – mener
åpenbart at dette vil bli svært alvorlig for land og folk. Men
hvordan kan de være så skråsikre? Står vi ikke overfor litt
overfladisk «synsing» basert på all skremselspropagandaen og de
hardnakkede dommedagsprofetiene?
To modeller
Regjeringen
har sendt to modeller ut på høring: En generell, nasjonal åpning
for søndagshandel (ikke noe påbud), og en der kommunene får
råderett over spørsmålet. Venstre går for den siste modellen, som
da har flertall på Stortinget. En rekke Høyre-ordførere går imot.
Det er lokalvalg i år.
Fafo
(Fagbevegelsens forskningsinstitutt) har gitt fra seg bestilte
konklusjoner på vegne av LO, fagbevegelsen og Arbeiderpartiet i en
utredning. Svakheten er at undersøkelsen er en intervju-undersøkelse
blant aktørene i varehandel, som gir uttrykk for hva de tror vil
skje med utvidet adgang til søndagshandel i Norge. De samme aktørene
har økonomisk interesse av at endringer i dagens system ikke blir
gjennomført. De er såre vel fornøyd med tingenes tilstand.
Har
skaffet seg monopol
De
store dagligvareaktørene har monopol gjennom kjeder av
«Brustad-buer» (100 kvm) og bensinstasjoner som selger dagligvarer
til overpris (150 kvm grense). Dessuten er kjeder som selger
blomster, haveredskaper – med økende bransjeglidning blant
produktene – sterkt kommersielt opptatt av at konkurrenter ikke
slipper til. Det er nokså åpenbart at de synes dagens regler er
helt ok.
Tankesmien
Civita har valgt en annen inngang til temaet. Der har man gått
gjennom de reelle virkningene av søndagsåpent i en rekke
kommuner, og kommunene rundt. For der er faktisk 85 norske kommuner
som er definert som «turistkommuner», og de får lov til å ha
søndagsåpent i hele eller deler av kommunen i hele eller deler av
året. Hva slags «smitteeffekt» har det vært for deres
nabokommuner? Blir det handelslekkasje? Man ville dessuten undersøke
påstanden om at kommunal råderett over søndagsåpent ville føre
til en «kostnadsspiral» når «alle» kommuner blir tvunget til å
holde åpent – som fører til at ingen tjener på det. Det siste er
en skråsikker gjenganger i debatten.
Overraskende
konklusjon?
Civita
skriver selv at «svaret vil overraske mange, men bør ikke bekymre
noen»:
Søndagsåpent
er definitivt lønnsomt for kommunene som innfører dette, mens det
knapt finnes tegn til at nabokommunene taper på søndagshandel.
Civita har ikke funnet noen nevneverdig effekt av søndagshandel på
nabokommunene.
Neste
argument mot søndagshandel er at folk flest vil miste
«annerledesdagen»: «Alle» vil løpe og kjøpe også på søndager,
er nærmest et premiss. Ingen vil gå i kirken mer, ingen vil gå på
søndagstur lenger, men styrte til kjøpesentrene og bli der dagen
lang. Det kunne være interessant om noen gadd å undersøke hva som
har skjedd i landets 85 turistkommuner: Står kirkene tomme som følge
av at søndagshandel er tillatt? Unner folk i disse kommunene seg
ingen «annerledesdag»? Er de blitt stresset av kjøpepresset? Er
folkehelsa dårligere? Har de ansatte fått sin livskvalitet sterkt
forringet? I norsk arbeidsmiljølov er det satt et tak på antall
søndager folk får lov til å jobbe. Overskrides dette i
turistkommunene? Eller er det slik at skoleelever og studerende
ungdom, eller folk som ellers ville hatt problemer med å få jobb,
har fått en ny sjanse til ekstrainntekt og arbeidserfaring?
Lite slitesterk?
Er
det virkelig slik at den norske kulturen og væremåten, med turer i
skog og mark, jakt og fiske, natursti, familieorientering,
familiebesøk, båt- og badeliv eller bare «slapp-av» på søndag
er så sårbar, så lite robust, at den ikke vil tåle åpne
butikker?
Svært
mange mennesker har turnusarbeid, jobber på ubekvemme tider av
døgnet eller i uken, jobber kanskje hver tredje eller fjerde søndag.
(Selv har jeg jobbet på utallige søndager gjennom en 45 års
journalistkarriere). For dem vil det være praktisk å få en annen
dag fri til ting som er lettest å utføre på en hverdag (offentlige
kontorer, legen og tannlegen). Vi har hundretusener av nye landsmenn
som ikke er vant til at søndagen stort sett er stengedag.
Trangt om plassen
Den
som har vært innom en Brustad-bu en søndag, vet hvor trangt det kan
være på de 100 kvadratmeterne (begrenset vareutvalg) og hvor lang
kassakøen er. Behovet for et kjapt besøk i en daglivarebutikk er
åpenbart stort i enkelte grupper.
Hva
med den paternalistiske holdningen som ligger bak motstanden mot
søndagsåpent? Liker vi formynderi, pekefingeren, «du skal ikke få
lov til å bestemme selv»?
De
butikkene som ikke tror de vil tjene på å holde åpent, de vil
holde stengt. Det gjelder også de som tilhører kjeder: Er det ikke
kommersielt interessant, vil de holde stengt. Koster det mer enn det
smaker, vil man ikke åpne dørene. Butikker og forretninger er
selvstendige næringsdrivende som vet hva som er best for dem selv.
Det
vil bli opp til den enkelte kommune om den vil tillate søndagsåpent.
Det er opp til den enkelte om han eller hun vil handle på en søndag,
eller planlegge innkjøp på andre dager. Jeg tilhører dem som ikke
kommer til å handle på søndag. Men skal jeg av den grunn sette meg
til overdommer over hvordan alle andre skal innrette sine liv?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar