Det
er en stund siden Arbeiderpartiet var et moderne og djervt reform- og
omstillingsparti. Jonas Gahr Støres litt febrilske forsøk på å
tegne et annet bilde i Aftenposten 3. juli, holder hverken for de
senere års kjensgjerninger eller for historiens dom.
Går
man svært langt tilbake, til mellom- og etterkrigstiden, har han
rett: Trygdesystemer og velferdsordninger kom i rask tempo på
tidspunkter da tiden var modent for det og landets økonomi tålte
det. Arbeiderpartiregjeringer var i støtet for demokratiutvikling
(bedriftsdemokratiet), kvinnefrigjøring (kvotering) og
arbeidsmiljølovgivning (en samling og oppdatering av flere
eksisterende lover som hadde med helse, miljø og sikkerhet å gjøre
– i 1977).
Borgerlige
velferdsreformer
Men
vi bør minne hverandre på at det var en borgerlig regjering som
innførte folketrygden i 1967. Det var borgerlige regjeringer som
innførte den moderniserte Lov om sykehus (1969) inklusive statlig
støtte til hjemmehjelp for eldre.
Syke-,
yrkesskade og arbeidsledighetstrygd ble inkorporert i Lov om
folketrygd under den borgerlige regjeringen i 1971. En rekke lover på
helse- og velferdsområdet ble forberedt av de borgerlige og støttet
av dem, men gjennomført av Arbeiderpartiets mindretallsregjeringer
senere på 70-tallet: Lov om helsestasjoner og helsetiltak blant
barn, rett til alderstrygd fra fylte 67 år, Lov om barnehager, Lov
om svangerskapspermisjon, offentlig bedriftshelsetjeneste m.m.
Under
Willoch-regjeringene fra 1981 kom Lov om helsetjenesten i kommunene,
utvidet rett til dagpenger, Lov om tannhelsetjenester og flere andre
moderniseringer av lovverket. Den første borgerlige
Bondevikregjeringen innførte kontantstøtte, og i 2004 kom
Arbeidsmarkedsloven. Slik kunne vi ramse opp gode velferdsordninger
det var så godt som tverrpolitisk støtte for.
Forlik, ikke
Ap-reformer
Hva
husker vi fra de åtte lange rødgrønne årene under Jens
Stoltenberg fra 2005 til 2013? Skattereformen, pensjonsreformen og
uførereformen var eksempler på typiske forlik i Stortinget der
Høyre og borgerlige partier forbedret regjeringens utkast. Da
uførereformen ble lagt frem for iverksetting i 2014, stakk
imidlertid Arbeiderpartiet fra ansvaret og enigheten: Noen negative
utslag var ikke tilsiktet, og da trakk partiet seg og brukte i stedet
storslegga mot regjeringen som la frem reformen. Solberg-regjeringens
støttepartier sørget for at de verste utilsiktede virkningene ble
justert. Omtrent det samme de for øvrig ville ha oppnådd om de
hadde vært medlemmer av regjeringen.
Samhandlingsreformen i grenseområdet mellom spesialist-
og kommunehelsetjenesten var mislykket og måtte justeres kraftig av
Solberg-regjeringen. Kommuner som ikke var i stand til å ta imot
«ferdigbehandlede» pasienter kom i økonomisk skvis på grunn av
straffesystemet med skyhøye dagbøter – typisk for en Ap-ledet
regjering å skyve ansvaret nedover og bruke tvangsmidler fremfor
stimulans.
Kan ikke ta æren
Støre
må ikke finne på å ta noe av æren for kommunereformen eller
nærpolitireformen. Det skjedde ingenting i de åtte rødgrønne
årene. Det ble satt i gang utredninger, bevares, men ingen konkrete
forslag, ingen standpunkter, ingen vedtak. Hvorfor? Fordi SV og
særlig Senterpartiet hadde nakketaket på Arbeiderpartiet i den
rødgrønne regjeringen og sørget for et slags veto mot å legge
frem en reform som ville rokke ved Sps mektige ordførerdominans i
kommune-Norge.
På
det siste landsmøtet vedtok Arbeiderpartiet at kommunesammenslåinger
skal være «frivillige». Vi kan forestille oss hvor mange
sammenslåinger det ville blitt om dette prinsippet skulle
gjennomføres fullt ut: Solberg-regjeringen har også lagt vekt på
frivillighet og økonomiske gulrøtter som lokkemat, men gjør det
klart at i tilfelle for eksempel én kommune av tre-fire setter seg
til motverge for en fornuftig ny enhet, der kan Stortinget skjære
igjennom og bestemme sammenslåing. Det ville aldri Senterpartiet
eller SV ha gått med på under Stoltenbergs ledelse.
Nærpolitireformen
Noe
av det samme gjelder politireformen, som Arbeiderpartiet nå er så
veldig for: Det ville aldri blitt så få, effektive politidistrikter
med Sp og SV i regjering: For dem er flest mulig politi- og
lensmannskontorer distriktsutbygging.
Hvor
mye vil Støre, Arbeiderpartiet og fagbevegelsen reversere (føre
tilbake til forrige tilstand) om de får politisk makt til det? Her
opptrer igjen Støre som tåkefyrste. Han vil gjerne sole seg i
glansen av samferdselsreformene (statlig veiselskap, OPS osv) og
jernbanereformen (samling av virkemiddelapparatet og klarere
ansvarsfordeling) og låner noen honnørord fra regjeringens
meldinger, men følger ikke opp med klare alternativer annet enn å
skremme med ordet «privatisering».
Selvfølgelig
vil han reversere deler av arbeidsmiljøloven – den som fører
makten bort fra lokal enighet om frivillige ordninger tilbake til
sentrale fagforeningspamper.
Oppsummert:
Støre vil trenge en reverseringsminister og ikke en
moderniseringsminiser en gang langt inne i fremtiden.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar