Kunnskapsminister
Torbjørn Røe Isaksen er også leder i Høyres programkomite, og har
på vegne av komiteen luftet tanken om å la utarbeide en norsk
«kulturkanon», en opplisting av de viktigste kulturimpulsene som
utgjør viktige faktorer i norsk identitetsbygging. En slik kanon kan
(jeg tror den vil) bidra til at limet i det norske hus blir
sterkere, at den norske modellen blir mer robust og at vi blir mer
oppmerksom på fellesverdiene.
Kulturarven
Det
er i første rekke kulturarven, den som har preget norske sinn i
generasjoner, som bør stå i fremste rekke på en slik liste. Den
kan bestå av alt fra litterære og kunstneriske klassikere (som
norske barn til nå har fått kjennskap til gjennom den offentlige
fellesskolen) - til vår livsstil, vår «way of living». Den kan
bestå av alt fra den kristne og humanistiske arven til Grunnloven,
folkeeventyrene, etterkrigstidens barnelitteratur, radiohørespill og
filmer med norsk opphav. Alt vi opplevde og opplever sammen. Den kan
omfatte vinteridrett og hyttekos på fjellet eller i skjærgården
for den saks skyld. Om noen vil trekke frem kuriositeter som inntak
av Kvikklunsj eller den nesten håpløse øvelsen med å skrelle
appelsin med polvått på, så kan noen sikkert finne på å trekke
slike fenomener i debatten, men de kommer neppe med på en seriøs
liste. En kulturkanon krever en form for redigering med vide rammer,
men bør nok avgrenses innenfor gitte temabolker.
Bevisstgjøringen
viktigst
Poenget
er ikke hva den endelige kulturkanonen lander på, men debatten
underveis, bevisstgjøringen, det at mange mennesker tenker gjennom
hva det er som gjør at vi føler
oss «norske». For dette er hovedsaken: Det spiller mindre
rolle om deler av de felles kulturverdiene er importert fra
utlandet, for det gjør alle kulturnasjoner. Det vesentligste er at
mennesker som bor her oppe langs iskanten føler det slik.
UNESCOs kulturelle
verdensarv
Vi
snakker ofte om «fransk kultur», «tysk kultur» eller «britisk
kultur». UNESCO stiller hele verdens kulturarv opp på en liste, en
«kanon». Alle de store kulturnasjonene har lånt og importert fra
andre. Men etter en tid er elementene tatt opp i folkesjelen og blitt
en del av dagligliv og tankeverden. Vi nyter «den nasjonale
kulturen» som gir oss berøringspunkter, gir oss stolthet og
fellesskap. Og selv om både Ibsen, Bjørnson, Munch og Kittelsen var
påvirket og godt kjent med europeisk kunst og litteratur, var de
norske forfattere, diktere og kunstnere som tenkte som
nordmenn under utarbeidelsen av sine verker.
En veileder for nye
landsmenn
En
opplisting av de vesentligste impulsene norske kulturarbeidere har
gitt oss, kan være en veileder for nye landsmenn og et middel i
integrerings- og inkluderingsarbeid. Første generasjon behøver ikke
ta alt inn over seg og gjøre smitt og smule til sitt, men de vil ha
fordel av å vite hva som
knytter Norge sammen, hva de kulturelle kodene i fest og hverdag går
ut på.
Ikke
kraftpatriotisme
Å
snakke sammen om en norsk kulturkanon behøver ikke gjøre oss til
kraftpatrioter
eller sjåvinister. Egen
stolthet trenger ikke føre til nedlatenhet i den andre enden. Den
som kjenner
sin kultur og vet hva den inneholder, føler trygghet i møtet med
andre kulturer. Det gir respekt og ydmykhet.
Motstanden mot at staten skal ta initiativ til at
kulturarbeidere og alle oss andre drøfter norske kulturverdier har
allerede vist seg i tale og skrift. Noen motargumenter er åpenbart
av partipolitisk art i valgåret og kan avfeies som nettopp det.
Andre er vektige og verdt å lytte til og vurdere. Noen kulturkretser
vil sette seg imot, kanskje fordi de er redd for at nettopp deres
kulturytringer ikke vil få plass på listen, eller at de ikke vil
bli plassert så høyt oppe som ønsket. Det får vi ta for hva det
er.
Verdikommisjonen
Jeg sammenligner kunnskapsministerens initiativ med
tidligere statsminister Kjell Magne Bondeviks opprettelse av
«verdikommisjonen» i sin første regjering på slutten av
1990-tallet. Her gikk mandatet ut på at kommisjonen skulle «bidra
til en bred verdimessig og samfunnsetisk mobilisering for å styrke
positive fellesskapsverdier og ansvar for miljøet og fellesskapet».
Det ble ifølge mandatet ansett som viktig å motvirke likegyldighet
og fremme personlig ansvar, deltagelse og demokrati.
I parentes bemerket nådde Bondeviks Kristelig
Folkeparti under kommisjonens arbeid en oppslutning blant velgerne
som ikke er tangert hverken før eller senere.
Man kan diskutere de reelle resultatene, men også den
gang var det mest vesentlige at nordmenn engasjerte seg, tok del i
debatten og tenkte gjennom verdiene våre.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar