Vi
står midt oppe i valgkampen foran kommune- og fylkestingsvalget
2015, som igjen bare er et mellomheat foran det store og avgjørende
oppgjøret i 2017. Den offisielle valgkampstarten kommer gjerne i
sluttspurten noen uker før valgdagen, men i realiteten foregår det
en kontinuerlig kamp også mellom valgene, med stands og
postkasseaksjoner, dørbank og programutspill, politisk vinklede
oppslag i pressen, leserbrev og debattinnlegg og først og sist en
hissig ordkrig i sosiale medier der terskelen for grums og
buskagitasjon er både lav og delvis lavpannet. De sosiale mediene
blir avgjørende ved kommende valg. Papiravisene er ikke så viktige som de engang var.
Medienes innflytelse
Alle
kjenner til medienes innflytelse i forbindelse med slike oppgjør.
Den fjerde statsmakt er antatt å spille en kritisk, men uavhengig
rolle i forhold til myndigheter, partier og alle viktige
samfunnsaktører. I praksis er de ofte hverken uavhengige eller
balanserte. Vi vet at NRK har vært omstridt og kraftig angrepet til
tider for sin venstre-orientering. «Arbeiderpartiets
Rikskringkasting» er et velkjent begrep, spesielt i Carl I. Hagens
glansdager. Fristelsen til å bidra til å skade regjerings- og
samarbeidspartiene er for tiden stor på Marienlyst, siden den
borgerlige regjeringen sysler med tanker om reform av lisenssystemet
og mulige restriksjoner på kringkastingens ekspansjon utenfor sitt
kjerneområde. Det gir kutt i NRK-jobber. Reformvegring og
menneskelig konservatisme er gammel som alle haugene, og kan komme
til å påvirke holdning og opptreden hos medarbeiderne.
Kjøpte
opp Edda
En ny
problemstilling dukket opp da den LO-kontrollerte Arbeiderpressen
kjøpte opp den borgerlige mediegruppen Edda Media sent i 2011.
Allerede da var det klart for bransjefolk at papiravisenes stilling
ville bli kraftig svekket, så «investeringen» LO gjorde, var ikke
motivert av utsikten til profitt. Her gjaldt det nok å skaffe seg
innflytelse. Innflytelse over innhold, retning og dagsorden, og
muligheten til å forsyne fagforeningenes tillitsvalgte og lokale
Ap-lag med mikrofonstativer og kanaler ut til velgerne.
I
dag kontrollerer Amedia 78 aviser som til sammen har 2,1 millioner
lesere.
Kosmetisk nøytralt
Som
kjent er dagens Amedia det kosmetiske og «nøytrale» navnet på den
gamle A-pressen som har røtter i Norsk Arbeiderpresse. Helt siden
1800-tallet har selskapet finansiert driften av arbeideravisene i
Norge, og har i hele perioden hovedsakelig vært eid av LO og
Arbeiderpartiet. I 1990 ble selskapet refinansiert av LO og omdannet
til konsernselskap med LO og Ap som største eiere. Arbeiderpartiet
solgte seg ut i 1995.
I
2011-2012 kjøpte altså A-pressen opp Edda, som til da hadde hatt
kontroll over borgerlige og konservative aviser. Både
Konkurransetilsynet og Medietilsynet var svært betenkt over
oppkjøpet, men presset ble for stort til at tilsynet stanset kjøpet.
Største aksjonær
I dag
er altså LO største eier med 48,6 prosent, Telenor litt mindre, og
så har Stiftelsen Fritt Ord noen bitte små prosenter imellom. Men
det som er interessant, er styresammensetningen: Tidligere LO-leder
Roar Flåthen er styreleder, og med seg i styret har han nåværende
styreleder Gerd Kristiansen og Fagforbundets mektige boss, Jan
Davidsen. Et tilsvarende antall kommer fra Telenor. Men utenom disse
seks er det tre ansatterepresentanter, og de kommer gjerne fra store
fagforbund, to av dem LO-tilknyttet. Styrets flertall er helt
åpenlyst på Los side.
Påvirker ikke direkte
Et
konsernstyre styrer og påvirker selvfølgelig ikke redaktørene og
redaksjonene. Men man ansetter folk i toppstillinger i underliggende
konsernselskaper og det er fristende å sørge for at de som ansetter
redaktører har den rette holdning. Redaktørene ansetter
journalistene. Det er neppe mange der ute nå som tror at
redaktørspirer med borgerlige holdninger har særlig store
karrieremuligheter i dette systemet. Mange som var i Edda-aviser var
nettopp det, men de går av med pensjon etter hvert, eller går over
til andre jobber utenfor Amedia. Hvem blir de erstattet med?
Flotte idealer
Selvsagt
har Amedia flotte plakater for verdisyn og publisisterklæringer om
uavhengighet og høye idealer for en fri presse. Men hva skjer i
praksis, i hverdagen der ute, hvor stadig yngre journalister søker
midlertidige jobber i Amedia? I en tøff hverdag hvor kutt i
redaksjonene, frivillige avgangspakker og usikkerhet for fremtiden er
daglig kost?
Bare
praksis og det som faktisk kommer på trykk, det som virkelig skjer
fra dag til dag i redaksjonenes prioriteringer og valg av vinklinger,
intervjuobjekter og talspersoner kan gi svaret. Det er en utvikling
vi alle kan se og vurdere i sammenheng og over tid.
Jeg
håper selvsagt at jeg tar dundrende feil.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar