Hva
skjuler seg i skuffer og skap etter den rødgrønne regjeringen? Det
vil bli avslørt når de nye statsrådene har sittet tilstrekkelig
lenge i stolene sine og begynner å få oversikt over den fasktiske
situasjonen fedrelandet befinner seg i. Noe vil helt sikkert dukke
opp.
Ett
skjelett som ramlet ut allerede før valget, men som nå vokser i
størrelse og tyngde, er den manglende satsingen på jernbanen,
spesielt hva forebyggende vedlikehold angår. Som følge av et
gigantisk etterslep på det siste, slites nå veiene våre – nye
såvel som gamle – ned raskere enn noen gang før. Årsak:
Jernbanen klarer ikke å ta unna godsmengden som transportørene
egentlig ønsker skal gå på bane, ikke vei.
For lave bevilgninger
Ikke
bare på grunn av ras, flom og naturlige hindringer, men også takket
være lave bevilgninger og en utilstrekkelig satsing på det
forebyggende, må både Bergensbanen og Dovrebanen stenges i lange
perioder. Tidligere gikk opp mot halvparten av alt gods fra Oslo til
Trondheim og Bergen med jernbane. Det er en godsmengde som tilsvarer
enorme mengder vogntog på veiene. Men nå går utviklingen gal
«vei». Godstogene taper stadig i konkurransen med bilene, 2013 har
vært det rene katastrofeåret, melder Aftenposten.
Direktøren
for det som tidligere het NSB Gods (nå CargoNet) sier det er synd at
tiltak som skulle styrke statsselskapets godsservice – planen var å
gjennomføre tiltakene i 2007 – av Stoltenbergregjeringen ble
skjøvet ut til etter 2020. Ikke rart at de rødgrønne hadde «råd
til» å gi Nasjonal Transportplan et tilsynelatende løft når man
utsetter slike nødvendige tiltak. Vedlikehold fører ikke til
snorklipping og glansreportasjer i mediene. «Takk for veistumpen,
statsråd» - «takk for dobbeltsporet, minister». Det er gjevere.
Lav status
Norge
får nå en svært lav status på det nordiske logistikkbarometeret,
som gjelder tilliten vareeierne har til jernbanefrakt. Bare Danmark
ligger lavere – men det landet har ingen varetransport på jernbane
overhodet! Tidligere har det vært kjent at NSB ikke har klart å
skaffe seg nok kapasitet i form av containervogner på grunn av for
lave bevilgninger. Nå veltes problemet bokstavelig talt over på
veinettet – som heller ikke er mye å skryte av etter åtte år med
de rødgrønne.
Merkostnaden
for godsbransjen på grunn av alle stengningene og manglende
regularitet ellers beløper seg til over 300 millioner kroner. Ikke
rart at de som er avhengig av forutsigbarhet og god regularitet
mister tilliten til NSB og Jernbaneverket, og ikke tør gjøre annet
enn å satse på veitransport.
Oslotunnel og Fornebu
Som
om dette ikke er nok, har de rødgrønne somlet utillatelig med å
sette igang planlegging av en ny og nødvendig tunnel under Oslo for
å sikre flere tog- og tunnelbanevolumer fri bane. Med andre ord
kollektivsatsing. Det helt nødvendige avlastningssporet i form av
forbindelsen Fornebu-Oslo var uavklart da Stoltenberg fikk reisepass
av velgerne. Nå er heldigvis nye koster satt i sving.
Forholdet
vei-bane er bare ett skjellett som har ramlet ut. Det kommer sikkert
flere.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar