Frp-politiker
og nå justisminister Anders Anundsen har min fulle sympati etter at
han valgnatten sendte ut et bilde på Facebook der han symbolsk
brente noen eksemplarer av Tønsbergs Blad. Både som lokalpolitiker
og journalist har jeg fulgt nøye med i mediebildet i Vestfold
gjennom lesning på papir, nett og Opoint Nyhetsvarsel. Spesielt
gjennom de to siste valgkampene. Det er ingen tvil om at Tønsbergs
Blad under ansvarlig redaktør Håkon Borud har latt redaksjonen
drive kampanjejournalistikk mot ikke bare Fremskrittspartiet, men
også Vestfold Høyre. Det har vært et konstant samtaletema i
partiene gjennom lengre tid. Den tidligere borgerlige høyreavisen
har slått totalt kontra. Og spesielt ille ble det etter oppkjøpet
av A-pressen (kosmetisk kalt Amedia).
Et menneskelig trekk
Jeg
har stor forståelse for at det brast for Anundsen valgnatten. Da
hadde frustrasjon og sinne bygget seg opp over lang tid. At en så
sindig fyr som stortingsrepresentanten lot oppsamlet vrede gi seg
slike uttrykk, er ikke mer enn man kunne vente, det er et menneskelig
trekk. Vi er alle mennesker med følelser i tillegg til nøktern
fornuft. Det er bra det kommer slike utblåsninger av og til. Alt bør
ikke gjøres politisk klokt og taktisk.
Fremskrittspartiet i Tønsberg-området og i Vestfold
har vært dels oversett, dels overøst med krenkende leserbrev og
«vinklede» reportasjer. Lederkommentarene har vært giftige og
klart anti-Frp. Det siste er redaktørens privilegium og helt
legitimt, selvfølgelig. Men da må også redaksjonelle ledere tåle
svar på tiltale, både i spaltene (hvis den type innlegg kommer inn)
eller i de nye mediene som Facebook, Twitter og i blogger.
Strammer
grepet
Det
blir det neppe slutt på Tønsbergs Blads redaksjonelle linje når
A-pressen sentralt gradvis strammer grepet fram mot kommunevalget i
2015 og stortingsvalget 2017. De som skal gjøre karriere i denne
avisgruppen, vet hva som forventes av dem. Det skal vanskelig gjøres
for «borgerlige» journalister eller redaktøremner å få jobb i
Amedias 78 aviser etter hvert. Undertegnede er temmelig sikker på
hvordan utviklingen vil gå. I A-pressen finnes det ingen tradisjon
for å ansette folk med en helt annen ideologisk forankring, slik som
da Aftenposten og Schibstedt kunne ansette en tidligere outrert marxist som sjefredaktør..
Helt
som forventet har presseforbundets generalsekretær forsvart
Tønsbergs Blad. Avisen er en kollega og et medlem. Man refser ikke
et medlem offentlig. Redaksjonssjefen for nyheter i TB vil gjerne
«skvære opp». Da bør hun starte med å beklage den måten avisen
har behandlet Anders Anundsen og Fremskrittspartiet på.
Evaluere dekningen
Kanskje
bør avisen også evaluere valgkampdekningen og se med skråblikk på
sin egen rolle og linje i utøvelsen av pressens makt. Da kan de jo
starte med å telle opp hvor mange ganger det var bilde og positiv
omtale av Inga Marte Thorkildsen det siste året, og spørre seg selv
om hver eneste sak var nyhetsmessig og profesjonelt begrunnet.
Akkurat dette gjelder forøvrig også de andre A-presseavisene i
fylket. Bare som ett eksempel.
Anders
Anundsen gjorde Facebook-utspillet sitt som gjenvalgt
stortingsrepresentant for et suksessrikt parti valgnatten. Han
gjorde det ikke som justisminister. Nå har han en annen rolle, og
står som de andre statsrådene forpliktet på den felles
samarbeidsplattformen, regjeringserklæringen og kommende
tiltredelsestale. Så enkelt er det.
Når man ikke liker
avisen
Anundsen
«brant» forøvrig ikke meninger. Debattinnleggene og de
redaksjonelle kommentarene er det mulig å svare på. Verre er det
med en form for boikott fra avisen selv, og uprofesjonell vinkling i
reportasjer og nyhetsdekning.
Både
Tønsbergs Blad og de andre A-presseorganene i Vestfold løper en
stor risiko når noen først kommer på tanken om at det faktisk går
an å si opp abonnementet til en avis man ikke liker, og at nye, frie
medier samt radio og fjernsyn kan være en brukbar erstatning.
Vestfoldpressen
svømmer i et hav av borgerlige velgere, men har valgt den kritiske
opposisjonsrollen. Helt greit, det. Men da må redaktørene ikke bli
overrasket dersom de leder mediehusene mot en kommersiell katastrofe.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar