Ved
fremleggelsen av Nasjonal Transportplan for de neste 10 årene har
den rødgrønne regjeringen benyttet tidenes skrytevokabular i kjent
og etter hvert temmelig desperat valgkampstil. Hundrevis av
milliarder skal visstnok brukes på vei og bane i årene som kommer.
Og det er ingen tvil om at beløpene og ambisjonene er høye. Det
skulle også bare mangle etter så mange år med etterslep på
vedlikehold, forsinkede veianlegg, uendelig lang planleggingstid,
klattvis og dyr utbygging og svære beløp benyttet til «flytteveier»
i utkant-Norge. De aller fleste prosjekter der uten samfunnsøkonomisk
gevinst.
I
forrige uke ble det for eksempel lagt fram tall på hva bro- og
tunnelbygging i grisgrendte strøk har kostet det norske samfunnet.
70 milliarder kroner har de siste tiårene vært bevilget for å
knytte knøttsmå øysamfunn sammen. De aller fleste prosjektene har
rett og slett ført til at enda flere mennesker har flyttet ut, bort
og vekk fra øyene. Det motsatte var hensikten. Folk skulle bo der de
«alltid» har bodd og i tillegg pendle til arbeid og skole. Også
distriktspolitikken har med andre ord slått feil. Menneskene i
utkant-Norge ønsker å bo sentralt og urbant, som alle oss andre.
Stanser midt i fylket
Systematiske
lekkasjer før NTP ble lagt fram fortalte vestfoldingene at
Intercityutbyggingen på jernbanen skal stanse midt i fylket. For å
forsvare stansen i Tønsberg bestilte Samferdselsdepartementet en
analyse som ga nøyaktig det svaret den rødgrønne statsråden
ønsket seg slik at man med et skinn av «vitenskapelighet» kunne
skyve en fullført jernbaneutbygging ut i det blå. Nok en gang
opplever vi at de som bor mellom Sandefjord og Skien blir behandlet
som annenrangs borgere. Jernbaneverket selv la fram vurderinger som
helt klart viste at det er samfunnsøkonomisk lønnsomt å forsere en
tospors jernbane til Skien. I regnestykket ligger blant annet de
enorme kostnadene ved å la være å fullføre trianglet, både
når det gjelder transportøkonomi, miljøbelastninger og ulempene
ved et dårlig pendlertilbud. Midt på strekningen har man forsiktig
satt i gang Eidangertunnelen, mens resten av sydfylket og Grenland
fortsatt skal slite med en jernbanetrasé fra 1880-årene.
Hva med tog til Torp?
Når
Intercity med to spor skal stanse i Tønsberg, oppstår det
usikkerhet om hva som vil skje med jernbanestasjon på Torp flyplass
den dagen terminalen flyttes over til østsiden. Som ikke-statlig
flyplass er ikke regionens egen lufthavn akkurat velsett i rødgrønne
kretser. Men man burde iallfall kunne se fordelene ved at folk kan
benytte tog direkte til flyplassen fremfor å kjøre privatbil.
Regjeringen
forsøker å innbille folk at de 500 milliardene som skal settes inn
de neste ti årene, er «sikre» bevilgninger. Det er langt fra
tilfellet. De største beløpene er skjøvet ut til siste del av
perioden, da de rødgrønne likevel ikke har ansvaret. Planen skal
revideres hvert fjerde år, det skaper i seg selv usikkerhet. Tilbake
står vi med årlige bevilgninger over statsbudsjettet, nøyaktig
slik Stortinget har gjort i hundre år.
Regjeringen
har ikke avsatt en krone til de helt nødvendige nye tunnelarbeidene
under Oslo, ingen penger til Fornebubane, T-banetunnel eller
jernbanetunnel. Det reises tvil om Oslopakke 3. Om få år oppstår
det her en propp i transportsystemet, både for Intercity- og
lokaltrafikken. Problemene vil forplante seg langt utover Østlandet,
inklusive Vestfold. Byrådet i hovedstaden karakteriserer NTP som at
Oslo har trukket spillkortet: «Rykk tilbake til start». Eller som
Venstres leder Trine Skei Grande sa det på partiets landsmøte:
«Fuck Oslo» (regjeringens hilsen til hovedstaden).
Valgflesk
NTP
dreier seg om ambisjoner og luftslott, ønskedrømmer – og
valgflesk. Når man lover 42 milliarder kroner til en fergefri E39
langs vestlandskysten, er det igjen et tegn på at utsatte
stortingsmandater der er viktigere enn sunn fornuft. De store
passasjer- og godsvolumene fra Vestlandet går østover:
Stavanger-Østlandet, Bergen-Østlandet, Møre-Østlandet (og tilbake
igjen), de går ikke opp og ned vestlandskysten. Her er gode
fergeforbindelser fortsatt tilstrekkelig, om man er interessert i
samfunnsøkonomisk gevinst eller tap. Det er på Østlandet,
der størstedelen av Norges befolkning bor og arbeider, at
milliardene trengs. Men med Senterpartiet i vippeposisjon i en
rødgrønn koalisjon, blir det presset fram veibygging der få
mennesker bor fremfor jernbanebygging dit befolkningen søker og der
man forventer den største befolkningsøkningen. Alle taper på det,
også distriktene.
Subsidiering på tvers
Som
om dette ikke var nok, introduserer de rødgrønne et nytt, klamt
grep: Bomfinansiering på veiene skal kunne brukes til
jernbanebygging! En kryssubsidiering som kommer i tillegg til de alt
for høye bomsatsene vi allerede har. Det er noe bilister over hele
landet nok vil merke seg i valgåret.
Som
sagt: Denne NTP`en var enda verre enn fryktet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar