Den
politiske redaktøren i det sosialdemokratiske Aftenposten, Trine
Eilertsen, er på flere måter et friskt vestlandspust i en ellers
størknet og stillestående Oslo-pøl av forutinntatte og (i mine
øyne) venstrevridde medier.
Hun
skriver selv i en kommentar 26. november at mediefolk i hovedstaden
har en ganske lik bakgrunn, og kanskje ser verden litt likt: «Hvor
sterk den tendensen er, slo meg egentlig ikke før jeg flyttet til
Oslo, selv om mistanken har vært der».
Eilertsen
påpeker at at Norge er et sentralisert mediesamfunn. Hun slutter
ikke å la seg forbause over det tette nettverket av journalister,
politikere, PR-folk og organisasjoner i hovedstaden. Alle kjenner
hverandre, og har gjort det lenge. Oslo er og blir en andedam,
akkurat som alle andre byer i Norge. Men denne andedammen har
sterkere definisjonsmakt. Veien til spaltene og skjermene, og de som
siler innholdet i riksdekkende kanaler, er kort.
Tilsynelatende variert
Hun
elaborerer rundt dette temaet: «Verdensbildene i andedammen er
tilsynelatende variert – her finnes jo både Klassekampen og Dagens
Næringsliv og Vårt Land – men er på mange områder forbausende
like. Mistanken om at journalistene tenker ganske likt, og ser verden
fra noenlunde samme sted, er ikke ubegrunnet. Mistanken om at
journalister elsker metadebatter er heller ikke løsrevet fra
virkeligheten.»
Hun
minner om dette: Som mange andre har oppdaget, er det i dag mye
lettere å identifisere journalistenes personlige ståsteder i den
aktuelle debatten. Leserne og seerne oppdager nå lett via de sosiale
mediene hvem medarbeiderne kjenner og hva de er opptatt av. De kan se
likes og delinger, dialoger og diskusjoner som tydelig viser hvordan
alle kjenner hverandre, hvordan de omgås og hvordan de engasjerer
seg i de samme temaene. Det blir lagt merke til andre steder.
Evne til å balansere?
Aftenpostens
politiske redaktør skriver videre: «En nyhetsjournalist som viser
frem alle sine meninger gjennom likes på Facebook, må heller ikke
bli forbauset hvis kilder og lesere stusser når den samme
journalisten insisterer på sin evne til å balansere».
Trine
Eilertsen er endelig ærlig nok til å lufte følgende innrømmelse:
«Utfordringen til redaksjonene – i tillegg til at vi må erkjenne
at vi er noe nærsynte, er at vi må prioritere beinhardt hva vi
bruker ressurser på. Jo mer ressurser vi bruker på å løpe etter
Twitter-meldingene til Trump og Facebook-postingene til Listhaug,
desto mindre kan vi bruke på andre ting».
Utgangspunktet
for kommentaren er særlig amerikanske og britiske mediers dekning av
Trumps valgkamp. Hos enkelte er en selvransakelsesprosess i gang. Man
er begynt å undersøke den praksisen alle kunne observere gjennom
den amerikanske presidentkampanjen: Medienes løpende og omfattende
dekning av hver eneste elleville tweet og påstand fra Trump-tårnet.
Det bidro til så mye gratis reklame at veien til Det hvite hus ble
lagt åpen for ham.
Vektla ikke
faktasjekken
Det
seriøse politiske stoffet i amerikanske og internasjonale medier
forsvant i all Twitter- og Facebook-gnålet. Enda verre var det at
mediene – også de norske – ikke tar seg bryet med den helt
grunnleggende faktasjekken, både i dette tilfellet og generelt. Den
er ressurskrevende, og med færre redaksjonelle stillillinger må
mediehusene ty til de mest lettvinte løsningene: Ta utgangspunkt i
utspill og debatt i sosiale medier og gjøre maksimalt ut av dem i
markskrikerske oppslag. Det er en tendens vi ser spre seg helt ned
til lokalavis-nivå i Norge der man ikke lenger gidder å søke
nyheter med substans som har bæring på folks hverdagsliv, jobb,
inntekt og velferd, men hausser opp overfladiske metadebatter fra
sosiale medier.
Selv
nærer jeg ingen illusjoner om at norske medier vil ta opp slike
problemstillinger seriøst innomhus. Til det har en yngre generasjon
likt tenkende journalister bitt seg altfor godt fast i sine
posisjoner, med ryggstøtte fra «klikk-redaktørene».
Hanker inn kompisene
Vi
vil fortsatt se NRK-journalister hente inn sine ideologiske kompiser
fra ytterste venstre hver gang et aktuelt tema dukker opp. Man vil
fremdeles hanke inn «forskere», «eksperter», «spesialister» og
rikssynsere som stort sett deler redaksjonenes verdensbilde. Det er
for eksempel ganske påfallende hvor ofte SV`ere dukker opp i
programmer som Dagsnytt 18 i forhold til partiets
3-4-prosentoppslutning, mens selv Arbeiderpartiets talsmenn og
-kvinner med åtte ganger så stor velgerbase blir oversett.
Heller
ikke har jeg noen tro på at selv Aftenposten vil ta et oppgjør
internt om hvem man benytter som kilder, sannhetsvitner, »forskere»
og «eksperter». Til det har for eksempel personlig engasjerte
klimajournalister fått en alt for dominerende posisjon og
definisjonsmakt internt - med full støtte fra ansvarlig redaktør.
Balanse og
kampanjejournalistikk
Det
er lenge siden balanse i reportasjer og nyhetsoppslag var et hellig
prinsipp i mediehusene. De fleste har en mer eller mindre uttalt
personlig agenda for sin personlige kampanjejournalistikk.
Det
er derfor de sosiale mediene har fått en så stor utbredelse og
betydning. De blir en motmakt til medieeliten, den som tenker likt,
skriver likt og mener likt.
Men
Trine Eilertsen skal ha takk for at hun våger å sette
problemstillingen på dagsorden.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar