Jeg
kunne innledningsvis ha skrevet at «vikarierende argumenter
Trumper», for det er nettopp den nyvalgte presidentens teknikk og
metode – det postfaktuelle – som sørget for valgseieren. Altså
at faktisk, objektiv opplysning blir skjøvet til side og ikke
tillates å påvirke meningsdannelsen i samme grad som gale eller
løgnaktige påstander av følelsesmessig karakter. Noe velgere,
lesere og seere ønsker å tro på selv om det ikke er sant.
Men
tro bare ikke at fenomenet er nyoppfunnet og materialiserte seg i
2016, det er gammelt som alle haugene. Men vi kalte det noe annet:
Vikarierende argumentasjon, for eksempel. Problemstillingen slo meg
under lytting og bivåning av Dagsnytt atten her forleden der man
hadde lærertethet som debattema. En grundig SSB-undersøkelse har
nylig slått fast at den rødgrønne regjeringens satsing på flere
lærere pr. elev på ungdomsskoletrinnet ikke har ført til
mer kunnskap i form av bedre karakterer. Tiltaket har ikke hatt
effekt. Internasjonal forskning forøvrig slår fast det samme: Det
er ingen entydig sammenheng mellom lærertetthet og læringsutbytte.
Det
var interessant å registrere Utdanningsforbundets forsvar av økt
lærertetthet da fakta ble presentert i studio. «Ja, men... økt
lærertetthet kan ha virket positivt på andre områder enn målbar
kunnskap i kjernefag, og de få fagene som ble undersøkt er bare en
del av helhetsbildet...». Og dessuten: Lærerne har jo fått bedre
arbeidsmiljø og en lettere hverdag....osv.
Javel?
Der slapp antagelig katta ut av sekken. Men hvorfor var
Utdanningsforbundet så skråsikre på at flere lærere i
klasserommet ville føre til økt kunnskap og kompetanse at
forbundets tillitsvalgte nesten utelukkende brukte dette argumentet
for å få de rødgrønne til å innføre flere lærerstillinger og
nå presser på Solberg-regjeringen for å fortsette samme kurs?
Hvorfor kan man ikke være ærlig og si: Vi er en fagforening, og som
valgte tillitsvalgte er det vår primære oppgave å sørge for
høyere lønn og bedre arbeidsbetingelser, i form av færre oppgaver
og mindre stress i skolens hverdag?
I
stedet skyver man elevene foran seg: Bare vi lærere
får en lettere hverdag, færre elever å ta oss av, mulighet for å
«se» flere elever i klasserommet, ta oss mer av dem, fange opp
kunnskapshull, ja, da vil elevene oppnå mer kunnskap og bedre
karakterer! Dette har Utdanningsforbundet messet omatt og omatt i
adskillige år. Økt kunnskap har vært kronargumentet. For vi
lærere er der for elevene, og jo flere vi er, desto bedre er det for
kunnskapstilegnelse og trivsel – ikke sant? Det er logisk og
rimelig.
I
stedet viser det seg at lærernes største fagforening egentlig mente
å forbedre arbeidssituasjonen for seg selv. Økt kunnskapstilegnelse
var et påskudd, et vikarierende argument.
Det
er ingen som setter spørsmålstegn ved Utdanningsforbundets rett og
plikt til å arbeide for medlemmenes økonomiske og velferdsmessige
intereser. Men så si det, da! Vær ærlige!
I
Dagsnytt atten-studio ble Utdanningsforbundets talsperson så avkledd
under debatten at man nærmest følte medynk med vedkommende.
Forskere og andre sakspersoner henviste igjen og igjen til
undersøkelsens usminkede resultater, lærernes tillitsvalgte klippet
og klippet over vannflaten - «men det er så mange andre positive
sider ved økt lærertetthet, og nå må vi vente på de neste
rapportene og alle delundersøkelsenes samlede konklusjoner».
Jeg
synes man burde si det som det er: Vi er en faaagforening og skal
kjempe for våre medlemmers interesser, Basta!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar