Siri
Hustvedt:
”Denne
flammende verden”
(”This
Blazing World”)
Aschehoug
Oversatt
av Bodil Engen
Over denne
boken har de fleste toneangivende litteraturanmeldere i kultur-Norge
falt i staver, så det er med en viss forventning man vekselvis
setter seg til under leselampen eller i solseng midt i en typisk
norsk sommer.
Den
tilsynelatende dokumentarromanen er basert på et i og for seg
intrikat og briljant ”plot”, så nysgjerrigheten pirres allerede
under kapitlet ”Redaktørens innledning”. I stort handler boken
om en dypt frustrert kvinnelig kunstner, Harriet Burden, som mener
amerikansk kunstverden er en eneste stor farse, eller mer presist, et
maskulint rottereir: Den består ifølge henne av ambisiøse utøvende
kunstnere av ulik kvalitet, blaserte kunstanmeldere, kommersielt
orienterte gallerieiere, spekulative kjøpere og selgere av kunst, og
et mer eller mindre opplyst publikum som plaprer etter toneangivende
trendsettere og forståsegpåere under vernissager og i
selskapslivet - i de rette sirkler.
Burden
har fått det for seg at årsaken til hennes manglende gjennombrudd
og anerkjennelse er en ond og lukket mannsdominert verden som lar
kjønnet bestemme hvem som får tommelen opp eller ned. Kvinnelige
kunstnere har mye vanskeligere for å ”slå igjennom” enn
mannlige. Kunstverdenen fungerer som et eneste stort komplott mot
kvinner.
I en mannsdominert verden
For å
skaffe seg en søt hevn og eksponere denne pølen av urettferdighet
og humbug, skaffer kunstneren seg stråmenn (mannlige) for tre store
egne prosjekter og utstillinger. Planen er at hun skal presentere sin
kunst under psevdonymer. Med de to første oppnår hun full klaff
(uten å røpe eller offentliggjøre hemmeligheten). Det tredje
utvikler seg til en ren katastrofe for Harriet Burden, som i en
kunstner med det norskklingende navnet Rune Larsen møter en djevelsk
psykopat som lurer henne trill rundt og tar ”farskapet” til
kunstprosjektet hennes (forøvrig installasjoner med et svært
kreativt innhold, for å si det mildt). Både denne og de to
foregående utstillingene får anmeldere til å juble og genierklære
opphavs-”mannen”. Men fordi Rune svindler henne, blir det ingen
søt hevn, hele komplottet faller i knas.
Innholdet
og problemstillingene i boken blir presentert ut fra mange
forskjellige vinklinger: Kunstnerens egne notater, redaktører av
kunsttidsskrifter, anmeldere, nære venner, egne barn og
kunstassistenter. Ut av disse øyenvitneberetningene og nedtegningene
stiger en tragisk skikkelse frem, en fortvilet og rasende, forsmådd
person, besatt av snerrende hevnlyst.
På to plan
Bitene
i boken ville ikke falle skikkelig på plass om den ikke også
inneholdt en beskrivelse av Harriet Burdens barndom og oppvekst og
traumatiske opplevelser i en dysfunksjonell familie. Omstendighetene
er fremstilt på typisk psykoanalytisk, freudiansk vis. Handlingen i
«Denne flammende verden» foregår altså på to plan – det dypt
personlig tilbakeskuende i kunstnerens sinn og så det utvendige
prosjektet med de tre kunstutstillingene - ment for å eksponere,
henge ut og latterliggjøre en frimurerverden basert på mannlige
kjønnsorganer.
”Denne
flammende verden” er ikke uten videre lett tilgjengelig for en
vanlig leser. Den inneholder eksempler og historiske paralleller til
mer eller mindre kjente kvinner som i sin samtid også var underkuet,
oversett og motarbeidet av menn. Kvinner fra renessanse, senbarokk og
opplysningstid blir trukket frem som bevis på, eller argument for,
at historien gjentar seg i vår tid. Siri Hustvedt gir fra seg en
flom av historiske navn (og noen nælevende) av både sentral og
perifer karakter. Henvisninger til filosofer, poeter og
kunstkritikere oversvømmer enkelte sider, som også er utstyrt med
noter. Det formidler inntrykket av en sprenglærd forfatter.
Krevende lesning
For å
få den fulle forståelse av disse tidvis dunkle hentydninger, er det
faktisk nødvendig for lesere som ikke er bevandret i kunsthistorien
å google en god del navn og teorier. Selv en med et godt, gammeldags
mellomfag i kunsthistorie trenger å repetere. Særlig krevende blir
”En flammende verden” når forfatteren kommer inn på aktuelle
temaer som kunstig intelligens, roboters selvstendighetsopprør,
kognitive prosesser og persepsjonspsykologi.
”Denne
flammende verden” har ellers en stil og en fremstillingsmåte som
kaller frem både smil, gjenkjennende aha-opplevelser og til og med
gapskratt. Særlig skjer det når de selvopptatte og selvoppnevnte
kunstguruene blir hengt ut med en brutal og burlesk ironi. Sjelden
har jeg opplevd en så morderisk utlevering av de middelmådige
humbugmakerne i vår kunstverden. Skjønt, ”vår”?
Min konklusjon
Min
personlige konklusjon er: Boken er interessant nok i utgangspunktet,
men spørsmålet er om innhold og påstander treffer norske forhold
med samme kraft som i USA. For selv om forfatteren har norske
foreldre og artium fra Katedralskolen i Bergen, har den et
umiskjennelig ”amerikansk” utgangspunkt, innhold og siktemål.
Den er åpenbart myntet først og fremst på et amerikansk publikum.
Vi ser det blant annet gjennom besettelsen rundt seksuelle temaer, på
psykoterapeutens (”shrinkens”) sentrale rolle i en del
amerikaneres dagligliv.
Vi aner det når de overfladiske
small-talk-sammenkomstene i amerikanske sosiale miljøer blir
beskrevet, og når parapsykologisk tøv blir fremstilt rundt
hinduistisk alternativ medisin i form av begrepene aura og chakra.
Selvfølelig vet jeg at i et USA med 320 millioner innbyggere finnes
det tilstrekkelig mange overtroiske mennesker av dette slaget som til
sammen kan øke opplaget om de blir interessert i boken.
Undertegnede
skal unnlate å gi en karakteristikk av Harriet Burdens kunstneriske
”installasjoner”. Jeg er altfor kvalitetsbevisst til å
anerkjenne slike påståtte kunstverk som høyverdig kunst.
Sannsynligvis, eller snarere forhåpentligvis, er de utslag av
Hustvedts ironiske og sarkastiske utleveringsstil.
Namedropping
Så er
det dette med forfatterens hang til namedropping og oppramsing av
fortidens anerkjente mestere og mesterverk og henvisninger til mer
moderne og mer eller mindre betydelige filosofer, psykologer og
forfattere. Jeg spør: Hva er hensikten? Får leserne noen større
forståelse for problemstillingene? Eller har forfatteren et behov
for å briljere med egne dype kunnskaper?
Uansett:
Det er sikkert et tilstrekkelig stort publikum også i Norge, som er
blitt betatt av Siri Hustvedts tidligere bøker, til at ”Denne
flammende verden” blir solgt i mange eksemplarer, og deretter blir
snakkis i de rette kretsene, en bok man bare ”må lese” for å
virke dyp, reflektert og oppdatert.
Selv
sier jeg: Takke meg til Ayn Rand`s objektivisme.
Bjørn
Hoelseth
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar