De
viktigste og mest effektive innstramningstiltakene i asylpolitikken
som Solberg-regjeringen foreslo for Stortinget, ble ikke vedtatt. Det
skyldtes først og fremst at Arbeiderpartiet sviktet da det kom til
stykket. Partiet er uenig med seg selv og har en indre opposisjon som
ønsker langt flere flyktninger til Norge. Dessuten ble det for
fristende å påføre regjeringen tap i Stortinget. Fremfor å drive
en konstruktiv opposisjonspolitikk på grunnlag av eget partiprogram,
har man valgt «sabotasjelinjen»: Solberg-regjeringen skal påføres
et maksimalt antall politiske nederlag med sikte på stortingsvalget
neste år. Taktikkeri-Støre vant fram.
Norge
får store problemer med å hevde at landet har en så restriktiv
asylpolitikk at det ikke er noen vits i å søke asyl her.
Det vil raskt bli kjent (mobilbeskjeder gis i løpet av sekunder)
blant menneskesmuglere og håpefulle økonomiske migranter i hele
Midt-Østen, Afghanistan og Afrika at Norge fortsatt er et svært
attraktivt land å flytte til.
Ikke
i samsvar med situasjonen
Politikken
er strammet litt inn i forhold til det regelverket vi hadde, men
ikke i forhold til utfordringene vi står overfor. Reglene for asyl
er nå slett ikke prohibitivt strenge, men ganske romslige også
sammenlignet med andre land i Vest-Europa. Vi kan håpe på at
grensekontrollen ved grensene mot Danmark, Sverige, Finland og
Russland vil demme opp, men det er bare et tidsbegrenset vern. EU vil for sin del ikke se på at Schengen-samarbeidet blir
gjennomhullet og satt ut av kraft i det uendelige.
Punkt
for punkt påførte Arbeiderpartiet, Venstre, Kristelig Folkeparti og
Senterpartiet den blå-blå regjeringen voteringstap i
nasjonalforsamlingen. Det meste blir som før: Det blir ikke
midlertidig opphold for enslige, mindreårige asylsøkere frem til de
er 18 år. Dette vil virke som en enorm oppmuntring for barnerike
familier i Midt-Østen og andre land til å finansiere og sende ut enda flere mindreårige til Norge som kan skaffe dem familiegjenforening og
norsk oppholdstillatelse – på sikt også statsborgerskap. Forsøker
norske myndigheter å avslå asyl på myndighetsdagen, vil
«snørr-og-tåre-lobbyen» bli mobilisert gjennom mediene, og en
yrkesklubb av asyladvokater vil gjøre alt de kan for å «humanisere»
politikken.
Ingen krav til arbeid
Det
blir ikke gjort gjeldende krav om tre års arbeid eller
utdanning for familiegjenforening. Samtlige andre partier ville ikke
en gang være med på kompromisset (fra fire til tre år).
Regelverket blir som i dag: Det blir overhodet ikke stilt som
forutsetning at man har arbeidet eller gått på skole for å få
familiene til Norge. De første kravene om gjenforening er nok like
om hjørnet.
Det
blir ikke strengere krav til inntekt for å få
familiegjenforening. Regjeringen ønsket å heve kravet fra en
årsinntekt på 252.000 kroner til 305.200 kroner. Alle skjønner at
en inntekt på 252.000 kroner er for lite til å brødfø en familie
med langt flere medlemmer enn en norsk gjennomsnittshusstand.
Ansvaret for det økonomiske grunnlaget blir skjøvet over på
kommunene (i de første fem årene), deretter NAV. Velferdsordningene
våre kommer under press fordi den norske velferdsstaten er basert på
høy grad av sysselsetting og tilfredsstillende løpende
arbeidsinntekt. Både inntekten og graden av sysselsetting er langt
lavere i innvandrerfamilier. Det norske samfunnet skal spandere
resten. På sikt er dette ikke bærekraftig.
Brøt samarbeidsavtalen
I
tillegg brøt Venstre og KrF avtalen de fire samarbeidspartiene
inngikk i 2013: De ville heller ikke gå med på at permanent
oppholdstillatelse i Norge skulle heves fra tre til fem år. Nå
gjelder de korte tre årene. Rettighetene i folketrygden blir ikke
strammet inn slik regjeringen ønsket. Det «utvidede
flyktningbegrepet» fortsetter, der man er inne i en gråsone av
reelle flyktninger og mennesker som kan få «subsidiær
beskyttelse».
Hvorfor
er reduksjonen i kravet fra fem år til tre års opphold så viktig
når det gjelder oppholdstillatelse? Fordi – om man ser for seg
utviklingen i Syria og Midt-Østenkonflikten om fem år – vil høyst
sannsynlig forholdene i området være helt annerledes enn i dag. Det
er liten grunn til å tro at krigen fortsatt vil rase med samme
intensitet fem år fra nå. Gjenoppbyggingen vil etter all
sannsynlighet ha startet, forholdene tilnærmet «normalisert» (dvs
man er ikke i konstant fare for å bli skutt på eller bombet). Forholdene vil da kunne ligge til rette for at krigsflyktningene kan
returneres – noe de selv sier de ønsker. Men dersom de etter bare
tre år få tilbud om permanent opphold i Norge, hva da? Vil de oppgi
en lysende fremtid i den norske velferdsstaten fremfor å gå
igjennom en strevsom gjenoppbyggings-, gjenforenings- og
tilpasningsperiode?
Vi skal ta imot
flyktninger
La
dette være klart: Undertegnede er for at syriske
krigsflyktninger og andre med individuelle beskyttelsesbehov skal få
komme til Norge i en begrenset periode. Gjerne i et større antall enn vi har vært vant
til. Vi har humanitære tradisjoner og økonomisk bæreevne til det –
inntil et visst punkt. Alt dreier seg til syvende og sist om hva som
er fornuftig flyktning- og bistandspolitikk – hjelp der eller her
eller en kombinasjon i akutte situasjoner.
Norske politikere har
ansvar for både dagens norske samfunn og fremtidige generasjoner. De
har ansvar for å legge til rette for langt flere eldre etter 2020.
De har ansvar for at finansieringen av velferdssamfunnet er robust og
bærekraftig. Det skylder vi dem som har gått foran oss. De har
ansvar for å unngå parallellsamfunn og press på
menneskerettigheter (ikke minst for de nyankomne) og norske verdier.
I
denne situasjonen har Arbeiderpartiet sviktet, og sviktet grovt.
Ingen ny avtale
Hva
skjer etter valget i 2017? Jeg ser for meg kun to alternativer: En
mindretallsregjering av Arbeiderpartiet (her følger jeg kommentator
Arne Strands tankegang i Dagsavisen 11. juni), eller en
mindretallsregjering av Høyre og Frp. Mindretallsregjeringer lever
et farlig liv, men perioden vi hadde på 80- og 90-tallet og delvis tidlig etter årtusenskiftet viser at
det går an å få gjort mye gagns arbeid også i mindretall. Det
forutsetter at en avtale mellom Høyre og Frp er klar før valget og
senest når regjeringsalternativer skal presenteres for Kongen.
Noen
ny samarbeidsavtale med Venstre og KrF er ikke å anbefale.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar