Med
enkelte forbehold har regjeringen lagt frem en langtidsplan for
Forsvaret som i grove trekk følger de fagmilitære rådene fra «de
som har greie på det». Over 20 år skal forsvarsrammene øke med
165 milliarder kroner. I 2020 vil budsjettnivået være 7,2
milliarder kroner høyere enn ved inngangen til denne perioden.
Forsvarssjefen får ikke fullt ut de ressursene han mener er et
minimum for tilstrekkelig kampkraft, men så nær opptil at han
offentlig kan si seg fornøyd. Han er til og med blitt karakterisert
som «NATO`s gladeste forsvarssjef». Litt tabloid formulert, men
forholdsvis treffsikkert.
Reaksjonene
spriker, som vanlig. Senterpartiet og Venstre er, helt forutsigbart,
mer opptatt av distriktspolitikk enn landets forsvar. Her er man
bekymret for at Hæren forlater bygd og grend noen steder. Helst
ville nok Senterpartiet hatt minst en «mo» i hver landsel og i alle
fylker, slik at Forsvarets tilstedeværelse kan tilføre noen slanter
til kommunebudsjettene ved siden av arbeidsplasser lokalt. Med andre
ord: Helt ute av fokus for de virkelig viktige spørsmålene rundt
våre væpnede styrkers forsvarsevne.
Skit i forsvaret, leve
Toten
Jeg
smiler litt når jeg leser kommentarene til de to lærerne Trine Skei
Grande (V) og Liv Signe Navarsete (Sp). Begge varsler «omkamp» om
kutt i baser og avdelinger. Venstrelederen synes «det er for mye
prioritering på tall, fly og annet materiell – og for lite fokus
på folk inne i Forsvaret». Selvsagt: «Folk i Forsvaret» er
velgere. Senterpartiets talskvinne synes landforsvaret er styrket for
lite, og at det forsvaret som stiger frem alt for mye er «et forsvar
for NATO, ikke et forsvar av Norges territorier.» Denne tøvete
spissformuleringen viser bare hvor lite oppdatert hun er på den
sikkerhetspolitiske utviklingen og dagens utfordringer. «Vi vil
ha en mo på Toten, skit i Norge».
Noe
av den samme tankegangen finner vi i «Vårt Lands» lederkommentar,
som slår fast at Regjeringen har gått bort fra et balansert forsvar
og over til det som kalles et «offensivt forsvar der flyvåpen og
marine spiller hovedrollen». Vårt Land står som kjent Kristelig
Folkeparti nær, veldig nær. Alle de tre småpartiene vil redusere
investeringene til flykjøp og offensive marinestyrker, og «veksle
inn» denne reduksjonen til moer og baser for Hæren. Hele veien
ligger det under et ønske om å vektlegge distriktspolitikk, hensyn
til lokalsamfunnene som mister, eller har et sterkt ønske om, en
«mo».
Ikke grepet ut av
luften
Tallet
52 jagerbombefly av typen F-35 er ikke tatt ut av luften. De er i seg
selv en sterk reduksjon av tallet på de opprinnelige F-16-flyene som
fortsatt er operative, og som er det eneste russerne (for det er
Putin-Russland vi snakker om) vil ha respekt for. Selvsagt har F-35
en defensiv rolle for å forsvare norsk territoriell integritet og
hærstyrker på bakken. Men de er også egnet til å bombe baser,
kommunikasjonssentra og andre viktige militære strukturer – på
russisk jord, der et angrep mest sannsynlig vil komme fra. Derfor er
52 fly av typen F-35 en avskrekkende styrke. De representerer
en risiko, et usikkerhetsmoment som enhver russisk krigsledelse må
tenke på og ta hensyn til.
F-35
er et svært viktig element i det innledende forsvaret av sjø- og
landterritorier. De vil bidra til å sikre flyplasser og havneanlegg
ved mottak av allierte, særlig amerikanske, styrker. Til det trengs
et minimum av alternative flybaser. Derfor er nedleggelsen av Andøya
og overføring av ressurser til Evenes betenkelig. I motsetning til
svenskene og finnene har ikke Norge et system med lange, rette
riksveistrekninger som reserveflyplasser for spredning av flyvåpnet
(med tilhørende lagre av drivstoff og våpenforsyninger). Uten et
effektivt missilforsvar av flyplassene vil F-35 også måtte inneha
denne rollen. Ørlandet skulle forøvrig aldri ha vært valgt som
hovedbase. Den ligger for langt unna de mest sannsynlige
krigsscenariene lenger nord. Men her ble beslutninger tatt i ånden
fra «beroligelse» og «ikke-provoserende» norsk
sikkerhetspolitikk.
Fra normaltilstand til
opptrapping
Problemet
er at når en krise er under utvikling og parter i en konflikt vokter
mistenksomt på hverandre, vil enhver overføring av styrker fra Sør-
og Midt-Norge til baser lenger nord bli oppfattet som en provokasjon
og opptrapping. Dersom fly-, marine- og landstyrker er der i
nord som en normaltilstand, vil en økning i beredskapen være
mindre merkbar og urovekkende – for den annen part. At grensevakten
styrkes er bra, men den er kun ment som en «NATO`s snubletråd», en
konstatering av at Norge og forsvarsalliansen er i krig.
Den
alvorligste og mest urovekkende reaksjonen på Regjeringens
forsvarsplan kommer fra Arbeiderpartiet og dets hofforgan
«Dagsavisen». På lederplass merker man den dårlige lukten fra
30-årenes «brukne gevær»: «Vi har alltid ment at nedrustning er
viktigere enn opprustning. 165 milliarder mer til Forsvaret de neste
20 årene, er svimlende mye penger som burde ha blitt brukt på langt
bedre formål enn å ruste opp.» Pasifismen og det idealiserte
virkelighetsfravær reiser nok en gang hodet. Man skulle tro at noen
der i gården hadde tatt «Aldri mer 9. april» mer på alvor. Det
var et slagord som i mange tiår omfattet alle partier (bortsett fra
NKP og til dels SV), og Arbeiderpartiet har til denne dag tatt
konsekvensene av Nygårdsvoldregjeringens ansvar for nedrustningen og
det tyske overfallet.
Må bære et
hovedansvar
Samtidig
er det Arbeiderpartiets forsvarsministre på 1990-tallet som må bære
hovedansvaret for nedrustningen, mange vil si avviklingen, av et
tilstrekkelig sterkt nasjonalt forsvar. Det begynte med Johan Jørgen
Holst (2. gang) og fortsatte med Jørgen Kosmo, Bjørn Tore Godal,
Anne-Grethe Strøm-Erichsen, Grete Faremo og Espen Barth Eide. De
etterlot seg – samtlige – et svakere forsvar enn det de tok over.
(For ordens skyld: i perioden var det også svake borgerlige
forsvarsministre).
Argumentasjonen
i Dagsavisen er falsk: De reduserte forsvarsbudsjettene (i forhold
til veksten i statsbudsjett og brutto nasjonalprodukt) gjennom hele
90-tallet til 2013 er nettopp gått til å øke velstanden og
styrking av alle andre samfunnssektorer. Norge
sov mens
den russiske bjørnen var i ferd med å våkne. Først ved
innledningen til Putins andre presidentperiode kom de synlige
illevarslende tegnene på en ny aggressiv, selvhevdende og
imperiebyggende politikk opp til overflaten. En strategi som
foreløpig har kulminert med okkupasjonen
av Krim og de facto
Øst-Ukraina.
Arbeiderpartiet
står i et dilemma: Partiet kan i teorien vinne valget neste år og
dermed måtte overta ansvaret for forsvaret av landet. I vide
kretser, men slett ikke over alt, er man nok innstilt på i
grove trekk å følge opp den
fremlagte forsvarsplanen, men er falt for fristelsen til
Støre-taktikkeri: Den påtenkte nye forsvarsministeren Anniken
Huitfeldt forlanger at en
større del av utgiftene tas på 2017-budsjettet, til tross for at
landforsvarets struktur og betydning skal utredes nærmere før siste
ord er sagt.
Lage
trøbbel for Regjeringen
Men
jeg forstår tankegangen: Ved dette utspillet vil man lage trøbbel
for Solberg-regjeringen og «si seg delvis
enig med» samarbeidspartiene
Venstre og KrF. For dersom
regjeringen inngår et forlik før statsbudsjettet legges frem (det
er saksgangen etter sommeren) og deretter
legger frem et forsvarsbudsjett til høsten hvor også landforsvaret
får økte ressurser, vil det ikke være marginer nok til å «gi
noe» til de to partiene i interne forhandlinger på andre sektorer,
altså til «hjertesakene»
og «kjepphestene» til Venstre og KrF. Bruken av oljepenger har en
smertegrense.
Dagsavisen
gjør seg skyldig i de samme ukvalifiserte vurderingene som andre i
debatten: Også der i gården blir det «for mye avansert teknisk
utstyr fremfor soldater og befal» (Arbeiderpartiet har solid
fotfeste blant befalsorganisasjonene, altså velgere). Og så får
lederskribenten seg til å skrive, og det må skyldes enten manglende
kunnskap eller bevisst desinformasjon: «F-35 er ikke bygd for dette
formålet (forsvaret av nordområdene og vår lange kyst). De
amerikanske flyene er spesialkonstruert for krig i Midt-Østen og
andre steder i ve4rden». Man må bare himle med øynene.
Gammel
svada
Så
avslutter man med den gamle svadaen: «Norge har intet utestående
med Kreml. Regjeringen lar en ubegrunnet frykt for Putin bestemme vår
forsvarspolitikk.» Og i tillegg går man imot et forlik slik
Arbeiderpartiets Anniken Huitfeldt (leder i utenriks- og
forsvarskomiteen på Stortinget)
har tatt til orde for.
«Partiet bør heller jobbe for å få flertallet med på å redusere
pengebruken og vri perspektivet i en annen retning.»
Dette
lover ikke godt for atmosfæren,
debatten og behandlingen av
en livsviktig sak for Norge. Dersom Anniken Huitfeldt stiller seg bak
innholdet i denne lederkommentaren (og bak henne står Jonas Gahr
Støre), er det virkelig grunn til å frykte for utfallet.
Og
for bare å ha sagt det: Rør ikke Forsvarets musikk! Den tilhører
de umistelige kulturverdiene Forsvaret er ment å forsvare.
Regjeringen bør en gang for alle legge den ballen død og sørge for
at forsvarsmaktens musikere får sove trygt om
natten og ikke leve i
konstant uvisshet om yrke og jobb. Dette skal jeg komme tilbake til,
vær sikker.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar