Der
finnes én dimensjon i debatten om Venstres flyseteavgift som er lite
påaktet og problematisert: Når det blir dyrere å fly, vil det
oppstå nye klasseskiller blant dem som bruker fly. Velstående
mennesker og de som flyr på arbeidsgivers regning, kan fortsette å
fly som før, de mindre ressurssterke må se langt etter den vel
fortjente sydenreisen, besøkene i Europas hovedsteder og turistmål
ellers i vår verdensdel, eller besøket hos slekta i USA.
De
etablerte nasjonale, ofte statseide, flyselskapene fraktet i sin tid
bare «de rike» til destinasjoner i inn- og utland. «De rike»
inkluderer businessreisende til viktige nærings- og finansklynger.
Jevner ut klasseskiller
Så
kom lavprisselskapene på vingene med nye konsepter og effektive
løsninger som førte til mye lavere flybilletter. En flyreise ble en
bussreise. Luksustilværelsen om bord ble redusert. Men «alle» har
siden hatt råd til å fly. Det som nå skjer etter at Venstre pukket
på at en ren fiskalavgift for syns skyld skal kalles miljøavgift,
er at lavprisselskapene må revurdere sitt rutemønster og kanskje
flytte sine fly ut av land som Norge. Disse selskapene er sterkt
prisfølsomme og vil heller benytte sin flåte fra og til land som
ikke innfører seteavgift. Ruter blir nedlagt, tilbudene blir
begrenset – og prisen øker. Klasseskiller oppstår.
Er
88 kroner bare å kimse av? Nei, ikke for en barnefamilie, eller en
liten eller mellomstor bedrift på Vestlandet og Nord-Norge som
trenger hyppig kontakt med kunder, oppdragsgivere og marked. De
bedriftene som har behov for å fly mye, blir hardest rammet. Siden
seteavgiften gjelder både på utreise og retur innenlands begynner
vi å snakke om priser som svir. Er det hva norske bedrifter trenger
akkurat nå?
Liten klimaeffekt
Det
«sosialliberale» Venstre bidrar til nye klasseskiller i lufta. Det
bagatelliserer partiet så godt det lar seg gjøre. «Miljøet»,
«klimaet» er forklaringen. Alt annet er uviktig. Alt som kan sies å
verge oss mot «klimakatastrofen» er bra. Kjør på! Vi skal tvinges
til å fly mindre, enda luftfarten står for kun 3 prosent av utslipp
innenlands.
Når
nordmenn blir tvunget til å fly mindre, forsvinner ikke forurensning
fra fly. Flymaskinene blir bare flyttet ut av landet til andre ruter
og benyttes der på nøyaktig samme måte som før. Forurensningen
går ikke ned, den er eksakt som den var globalt. Siden flyreiser er
innenfor systemet med internasjonale kvotekjøp og -salg er det desto
mer uforståelig at man bruker flybruk som miljøets versting.
Flyindustrien
jobber kontinuerlig med å finne mer drivstoffgjerrige alternativer,
og nye typer drivstoff som baserer seg på biokomponenter. Det er
bare et spørsmål om tid og rimeligere raffinerimetoder før
biodrivstoff er konkurransedyktig.
De fattige taper
Færre
flyreiser har nok en dimensjon, som tidligere bistandsminister Erik
Solheim gjorde klinkende klart for noen år siden: Det er den fattige
verden som får unngjelde når turistene uteblir og
reiselivsindustrien går på sparebluss. Arbeidsplasser og økonomiske
verdier fordufter. Fattige mennesker blir enda fattigere.
Men
Venstres talspersoner stråler i seiersrus. De vil helt sikkert
fortsette på samme sporet i fremtidige budsjettforhandlinger: presse
regjeringen og true med å kaste den om ikke flyseteavgiften og andre
kreative avgifter øker enda mer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar