Solbergregjeringens
forslag til statsbudsjett for 2016 var så godt, veltilpasset og i
tråd med omstillingskravet at kritikerne ikke har funnet så mye å
henge seg opp i. Da må man ty til andre grep og vinklinger for å
sverte det.Typisk er anklagen om at flyktningene fra Syria og noen
andre land har fått en så dårlig velkomst både i Europa generelt
og i Norge spesielt at det går på humanitet og menneskeverd løs.
Vi skulle vært forberedt! Mer penger må til! For mottaksapparatet
var ikke forberedt, beredskapen på et lavmål. Mottak måtte
improviseres.
Problemet
kritikerne overser er at også i land med langt større ressurser enn
vesle Norge, er man blitt overrasket over omfanget av den nye bølgen
av mennesker på vandring.
Umulig å forutse
Kunne
noen med profetiske evner virkelig ha sett i glasskula hvilke mengder
som bestemte seg for å søke lykken i Vest-Europa? Ingen med vettet
i behold kan påstå det. Omfanget av strømmen vestover og nordover
har overrasket samtlige land på marsjruten – uansett hvilke
myndigheter som sitter med ansvaret i de enkelte transittstater eller
på endestasjonene.
Vi
må bare konstatere at Europa ble tatt på senga, at det ikke var
fysisk mulig å sluse de mange titusener daglig til registrering,
siling, humanitær bistand, klær og tak over hodet i den innledende
kritiske fasen. Det er betegnende at frivillige hjelpeorganisasjoner
skriker høyest og forlanger handling og besluttsomhet slik at alt
kan legges til rette for de mange nyankomne. Verst er kanskje
angrepene fra Norsk Folkehjelp – LOs «røde kors» - som benytter
anledningen til å gi dagens norske regjering en ørefik. Langspurten
mot 2017-valget er i gang, og noen har fått marsjordre.
Har improvisert godt
Selv
synes jeg myndighetene har vært raske til å snu seg rundt,
improvisere og vise handlekraft. Våre immigrasjonsmyndigheter har
satt alle kluter til, jobber dag og natt for å utvide kapasiteten,
tatt forlegninger, haller, hoteller og private hjem i bruk. Alt er
ikke gått på skinner, men hva kan man forlange? Hovedproblemet
oppsto ved ankomsten til de første landene på det europeiske
kontinent som ikke maktet å stanse strømmen eller organisere en
form for kontroll. Selv en «Nobelpriskandidat» som Angela Merkel og
hennes nærmeste sier nå krystallklart at et stort antall
flyktninger vil bli returnert, det snakkes om 400.000.
Årsaken
til dette er kort og godt at flyktningene er en sammensatt gruppe, og
bare en brøkdel oppfyller asylkriteriene. Flyktningene kommer fra
land, inklusive Syrias naboland, der det ikke står om livet direkte,
men hvor leveforholdene er svært vanskelige i overfylte leire og
hvor flyktninger har oppholdt seg i årevis i håp om at borgerkrigen
i hjemlandet skulle ta slutt. Så skjer ikke det innenfor en rimelig
tidshorisont, og jakten på permanent lykke griper om seg.
En bedre livssituasjon
For
dette er hva det dreier seg om: Ønsket om at voksne og barn skal få
en bedre fremtid preget av livskvalitet, verdighet og velferd på et
høyere nivå sammenlignet med forholdene de kommer fra. Formelt
kaller de seg krigsflyktninger og asylsøkere med behov for personlig
beskyttelse mot forfølgelse. Realiteten er noe annet. De fleste er
økonomiske immigranter som higer etter et bedre liv. Det er
hva de forteller mediene etter ankomst til Norge i midlertidige
mottakssentre: Foreldre tenker på sine barns utdannelse og en ny
start, kanskje jobb om det finnes. Unge, sterke menn helt ned i
mindreårig alder sendes i forveien i håp om familiegjenforening
senere. Flyktningene hopper gladelig over landegrenser der de kan
føle seg trygge fra krigens redsler. Men de ønsker noe mer.
Hvor mange terrorister?
Svært
mange har fått «hjelp» av menneskesmuglere og dokumentsvindlere,
falske pass florerer, og mange myndigheter har mistet oversikten.
Ganske sikkert er det at blant flyktningene har ekstremistgrupper som
IS plantet sine hellige, usiviliserte krigere. Noe annet man
registrerer, er at svært mange av dem som kommer til Vest-Europa er
relativt ressurssterke. De kan finansiere en livsfarlig båtreise, de
kjøper buss- og togbilletter. Tilbake i leirene i Midt-Østen sitter
de fattigste igjen.
Spesielle
innslag har vi de siste dagene sett ved grenseovergangen mellom
Russland og Norge. Av de minst 900 som har tatt denne uortodokse
ruten, reiser det store flertall fra land der de allerede har fått
oppholdstillatelse. Det er bare
det at Norge virker mer fristende. Fra før har vi fått stemplet som
Europas mest generøse sosialkontor. Vi har tilbud og ordninger som
imidlertid var ment for en helt annet gruppe mennesker:
arbeidsinnvandrere og de som kommer som resultat av EU/EØS` prinsipp
om fri bevegelse av mennesker, varer
og kapital. Pluss et
begrenset antall kvoteflyktninger og asylsøkere.
Ikke
ment for verdens fattige
Velferdsordningene
våre var og er ikke ment for alle
verdens fattige. Ordningene står i fare for å bryte sammen hvis
denne flyktningesunamien fortsetter med like stor styrke. Ihvertfall
blir statsbudsjettet sprengt. For her snakker vi ikke om millioner
men om
mange milliarder
kroner.
Det er regnet ut hva flyktningene
vil koste det norske
samfunnet (les: kommunene) i de første fem årene (og behovet for
NAV-tilskudd
senere). Det er ikke småbeløp, og de vil bli
stilt opp mot andre
nordmenns krav på
tjenester, omsorg og velferd.
Så skal dette sies: Norge må selvsagt verne om
asylinstituttet og ta imot dem med reelle behov. Der det står om
livet, skal vårt land ønske folk velkommen. Men et lite land på
5,5 millioner innbyggere har ikke arbeidsplasser, boliger eller
utdanningsressurser nok til å ta imot samtlige som nå banker på.
Må
gjøre det som er mulig
Vi
må gjøre det vi kan for å ha et tilstrekkelig mottaksapparat og
yte de mest fundamentale menneskelige behov så
langt vi makter når
mennesker i nød først har satt sin fot på norsk jord.
I en overgangsfase er man nødt til å huse flyktninger i alt fra
hoteller til
herberger, haller og
private hjem. Det skulle bare
mangle. Jeg roser gjerne dem
som åpner egne boliger og som stiller opp på andre måter
Men
på sikt er vi nødt til å analysere rasjonelt
og dele opp flyktningene i
grupper. Nå i starten vil langt flere få opphold enn hva vanlig er.
Det snakkes om tre fjerdeler av de nyankomne. Neste
år kan det gjelde 25.000 mennesker, kanhende 30.000. Eller flere.
Jonas Gahr Støres krav om 10.000 blir bare blåbær sammenlignet med
dagens realiteter. Men kanskje har løftet om 10.000 inspirert og
oppmuntret titusener til å prøve seg i Norge? Mulighetene
sprer seg raskt og effektivt i sosiale medier.
Så
er det helt på sin plass å gi flyktninger et tidsbegrenset opphold
på inntil fem år, som det
nå snakkes om. Det
i seg selv er i lengste laget. Ved
utløpet av denne perioden skal hver enkelt sak gjennomgås og
avgjøres. Jeg tipper at det store flertall får beskjed om utreise.
Og da kan vi ikke i mellomtiden satse store ressurser på integrering
ute i «det vanlige» Norge.
Paralleller
tidligere
Vårt
land har
opplevd lignende situasjoner
tidligere: Båtflyktningene fra det kommunistisk seirende
Nord-Vietnam på 70- og 80-tallet fikk
bli. Også i dag er det livsfarlig for mange å reise hjem til dette
diktaturet. På 90-tallet
fikk vi Balkan-flyktningene.
De
rørte ved våre innerste følelser. Selvsagt
fikk de
bli til krigen var over. Så
reiste de aller fleste hjem, mange med norske
starttilskudd som gave. Slik bør det også være i tilfellet de som
flykter fra Assad, IS
og andre terrorbevegelser i Midtøsten og Nord-Afrika.
Statsbudsjettet: Det er
fornuftig at regjeringen legger frem en tilleggsproposisjon om
kostnader og kostnadsdekning om noen uker, når man har bedre
oversikt. Og selvsagt skal de største midlene tas fra UD`s
bistandsbudsjett. Hvor ellers? Det er derfra pengene tas når Syrias
nærområder hjelpes til å ta imot og livnære krigsflyktninger. Nå
er «alle» plutselig enige om at hovedinnsatsen må settes inn
nettopp i nærområdene.
De
kritiske småpartiene her
hjemme er kommet i klemme:
Ikke
vil de bruke
flere oljepenger. Men de vil heller ikke «ta fra» bistand, enten
den er akutt eller langsiktig. Sånn går det an å male seg inn i et
hjørne.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar